Senaste nytt

Bytestid i Hongkong

MTS

Medlem
Tack för svaren!

Det är som ni korrekt förstått helt olika bokningar... och jag kommer ha incheckat bagage, dock i plus så det bör(?) ha prio...

Har ni också koll på vilka kort som har försäkring mot om jag missar anslutningen? Jag har Amex elit & SAS MC premium att välja på.

Lutar nog att jag kommer ”chansa”.... ;)
 

mha321

Medlem
Tack för svaren!

Det är som ni korrekt förstått helt olika bokningar... och jag kommer ha incheckat bagage, dock i plus så det bör(?) ha prio...

Har ni också koll på vilka kort som har försäkring mot om jag missar anslutningen? Jag har Amex elit & SAS MC premium att välja på.

Lutar nog att jag kommer ”chansa”.... ;)

Erfarenheten säger att du snarare ska se det som bonus om prio baggage faktiskt hjälper något..

Rätt säker på att ingen av de försäkringarna ger något om du missar flyget. Du har tekniskt sätt inte en anslutning att missa.

Däremot kan du säkert få för försenat baggage om det inte kommer fram efter första flyget, men det blir på ditt eget ansvar om det inte kommer med flyg nr 2. Har du själv hunnit med flyg 2 men inte bagaget lär du inte få ner det alls, om du inte har någon lokal kontakt som kan hämta ut det på flygplatsen efter att du åkt.
 

pep

Medlem
Da du ikke kan få checket baggage igennem hele vejen, da sparer du lidt tid ved ikke at forsøge at lave transfer og ikke gå gennem transit security: gå hurtigt ud til Arrivals, snup din bagage, checke in hos Cebu og gå tilbage gennem security og immigration. Det kan klares på en times tid, køerne er hurtige at komme igennem selv om også de er lange. Selvfølgelig chancer du, men det går 9 gange ud af 10. Risikoen for at Cebu er forsinket er større end for at dit indkommende fly er forsinket. Cebu døjer med at overholde schedules...
 

Asverde

Medlem
Hej!

Jag har biljett till Hongkong med SAS plus (bonusresa med Amex 2-4-1) och ska vidare till Filippinerna (Cebu) och undrar hur lång transfertid jag bör ha.... Landar 7:10 och det går ett plan som jag helst skulle vilja hinna, 9:45 ned Cebu pacific Air.

Någon som vet om man behöver igenom passkontroll, byta terminal etc etc? Låter det tight med 9:45?

Kan man på något sätt koppla ihop biljetterna?


mvh

Jag gjorde en liknande resa i måndags. Hade ungefär 4 timmar mellan planen i HKG. Ankom med SK963 och skulle vidare med PAL till Manilla. Vid incheckning på ARN bad jag agenten att checka väskan hela vägen och det var inga problem fastän det var skilda bokningar. Sedan blev planet från Stockholm ca 1,5 timme sent pga en motor som inte startade, och den förseningen höll i sig hela vägen till HKG. Återstod alltså 2,5 timmar i HKG. PAL checkade jag in på via datorn i loungen på Arlanda och printade ut boardingpasset (eftersom min erfarenhet är att det kan vara lite grinigt med elektroniska boardingpass i Asien). Väl framme i hkg gick jag till första bästa transfersecurity men där blev jag stoppad direkt. Det saknades en stämpel på boardingpasset. Jag frågade varför det behövdes en stämpel, men det visste hon inte. Reglerna var bara sådana. Så jag förvisades till en transferdisk som givetvis inte låg i närheten. Väl där så fick jag ett nytt boardingpass. Agenten ville även se mitt bagagekvitto från Arlanda och matade in det i datorn. Trots denna lilla extra exkursion på Hongkongs flygplats hade jag efter transfersecurity gott om tid att spendera i loungen, över en timme. Så med denna långa utläggning ville jag bara säga att det inte bör vara några problem med ditt upplägg, förutsatt, som nämnts tidigare, att första kärran är i tid.
 

Dr. Miles

Expert
Jag gjorde en liknande resa i måndags. Hade ungefär 4 timmar mellan planen i HKG. Ankom med SK963 och skulle vidare med PAL till Manilla. Vid incheckning på ARN bad jag agenten att checka väskan hela vägen och det var inga problem fastän det var skilda bokningar. Sedan blev planet från Stockholm ca 1,5 timme sent pga en motor som inte startade, och den förseningen höll i sig hela vägen till HKG. Återstod alltså 2,5 timmar i HKG. PAL checkade jag in på via datorn i loungen på Arlanda och printade ut boardingpasset (eftersom min erfarenhet är att det kan vara lite grinigt med elektroniska boardingpass i Asien). Väl framme i hkg gick jag till första bästa transfersecurity men där blev jag stoppad direkt. Det saknades en stämpel på boardingpasset. Jag frågade varför det behövdes en stämpel, men det visste hon inte. Reglerna var bara sådana. Så jag förvisades till en transferdisk som givetvis inte låg i närheten. Väl där så fick jag ett nytt boardingpass. Agenten ville även se mitt bagagekvitto från Arlanda och matade in det i datorn. Trots denna lilla extra exkursion på Hongkongs flygplats hade jag efter transfersecurity gott om tid att spendera i loungen, över en timme. Så med denna långa utläggning ville jag bara säga att det inte bör vara några problem med ditt upplägg, förutsatt, som nämnts tidigare, att första kärran är i tid.
SAS och Cebu Pacific har inte interline avtal med varandra så det ska inte gå att checka in väskan hela vägen, även om SAS personalen skulle försöka.
 

matado

Medlem
Hej MTS,

Har samma förutsättning på resa i slutet av Februari.(ankommer SAS 07:10, vidare med Cebu 9:45, inkl baggage)
Vänligen återkom med feedback från din resa ifall den är innan dess.

Tackar
/M
 

MTS

Medlem
Hej!
Ping @matado

Kan lämna följande redogörelse för mitt byte i Hongkong:

Bokade alltså flight med Cebu pacific (trivia: har Cebu pacific personalen inspirerats av suntrips utstyrsel eller är det tvärtom) kl 9:45 terminal 1, och hade mitt SAS-flyg på annan biljett schedulerad till 7:10, terminal 1. En incheckad väska till Hongkong. Landar ca 7:35, och väl framme vid immigration är det nästan ingen kö alls. Igenom immigration före 8. Får vänta ca 10 min till på väskan, men sen bara att gå rakt ut genom custom. Avgångshallen ligger sen en våning upp, där väskan droppas o jag får boardingpass. Security in igen går också mkt smidigt, sen ligger gaten en bit bort. Summa summarum hade vi nog kunnat varit 30-40 min ytterligare försenade och jag hunnit med motsvarande förutsättningar.


Denna gång gick det, och som många andra påpekat går det för det mesta bra, men inte alltid.


Mvh
 
Toppen