Senaste nytt

Bytestid i Hongkong

MTS

Medlem
Hej!

Jag har biljett till Hongkong med SAS plus (bonusresa med Amex 2-4-1) och ska vidare till Filippinerna (Cebu) och undrar hur lång transfertid jag bör ha.... Landar 7:10 och det går ett plan som jag helst skulle vilja hinna, 9:45 ned Cebu pacific Air.

Någon som vet om man behöver igenom passkontroll, byta terminal etc etc? Låter det tight med 9:45?

Kan man på något sätt koppla ihop biljetterna?


mvh
 
Hej!

Jag har biljett till Hongkong med SAS plus (bonusresa med Amex 2-4-1) och ska vidare till Filippinerna (Cebu) och undrar hur lång transfertid jag bör ha.... Landar 7:10 och det går ett plan som jag helst skulle vilja hinna, 9:45 ned Cebu pacific Air.

Någon som vet om man behöver igenom passkontroll, byta terminal etc etc? Låter det tight med 9:45?

Kan man på något sätt koppla ihop biljetterna?


mvh

Jag uppfattar det som att biljetterna är olika bokningar.

Jag har rest så flera gånger, men till Taiwan och ett par gånger vidare in i Kina. Jag reser alltid med enbart handbagage och då är det normalt sett inga problem. Ingen mer immigration behövs och inte heller byte av terminal. Däremot en säkerhetskontroll. Jag har dessutom alltid kunnat checka in på nätet eller via APP till min connection och därmed kunnat checka in vid ankomst till Hongkong utan att behöva gå till transferdisk. Således vet jag inte om det blir problem om man måste hitta en Transferdisk eller om man måste gå ut landside om flygbolaget man ska åka med inte har den servicen.

Jag har dessutom alltid sett till att ha minst 3 timmars transfertid. Aldrig missat en connection, förutom då SAS ställde in flyget men då hade jag ju tid att också boka om min connection. Jag vet att de flesta här på forumet rekommenderar längre tid än så (24 timmar) om man reser på olika biljetter.

Att koppla ihop biljetterna har jag aldrig försökt så det vet jag ingenting om.
 
  • Gilla
Reactions: MTS

mjulven

Medlem
Transfertiden är normalt sett inget problem. Om nu SAS däremot strular och du blir försenad så har du inte rätt till ersättning. Det finns lite olika strategier att hantera sånt. Grund rekommendationen är dock att se till att det finns god tid emellan. Vad som är god tid är upp till var och en att bedöma.
 
  • Gilla
Reactions: MTS

ZZZebra

Medlem
Hej!

Jag har biljett till Hongkong med SAS plus (bonusresa med Amex 2-4-1) och ska vidare till Filippinerna (Cebu) och undrar hur lång transfertid jag bör ha.... Landar 7:10 och det går ett plan som jag helst skulle vilja hinna, 9:45 ned Cebu pacific Air.

Någon som vet om man behöver igenom passkontroll, byta terminal etc etc? Låter det tight med 9:45?

Kan man på något sätt koppla ihop biljetterna?


mvh

Att koppla ihop biljetterna lär inte gå, i synnerhet inte med Cebu Pacific som ju är en Low Cost Carrier.

Min rekommendation är att köpa anslutningen med ett kontokort som har försäkring för förlorad anslutning. Se dock bara till att minimitiden för omstigning (MCT) alltid uppfylls. 2:35 räcker till i Hong Kong OM ingen försening inträffar, skulle det bli försening kan du inte göra anspråk på flygbolaget med separata biljetter utan får begära ersättning via kortförsäkringen.
 

MartinH

Medlem
Om flyget inte är försenat och du inte ska hämta ut bagage så är det mycket gott om tid. Sen kan ju vad som helst hända såklart. Är du inte intresserad av att stanna en natt i Hongkong (med sina relativt dyra hotell) så hade jag chansat.
 
  • Gilla
Reactions: MTS

ZZZebra

Medlem
Som vanligt så är det vanligt sunt förnuft som gäller. Om det inte är något väldigt viktigt möte du skall till så hade jag chansat (hade det varit så viktigt hade jag dessutom ordnat med en genomgående biljett).

Finns det enkla medel för att minimera ekonomisk skada så kan man ju göra det, därav min rekommendation att betala anslutningsresan med ett kontokort som ersätter förlorad anslutning. Uppfyller man försäkringsvillkoren, bland annat MCT, så får man ju ersättning om man behöver köpa en ny biljett med nästa avgång.

Om man har separata biljetter och inte vill ha ett dygns bytestid (eller liknande) så vet jag inget bättre sätt än ovan. Men jag tar gärna del av andra sätt att minimera den ekonomiska skadan. Och i de allra flesta fall borde detta även vara den snabbaste vägen vidare till destinationen. Har man genomgående biljett så får man vanligen plats på nästa flyg inom alliansen, med ersättning från försäkring väljer du själv första avgången det finns platser på.
 

mha321

Medlem
Ett annat bra sätt att gissa sig till tid kan vara att titta på anslutningar. Säg att det första planet man skulle med blir inställt, hur lång tid är det så tills nästa rimliga anslutning, och hur stor är chansen att man kommer med.

Handlar det om sträckor som ARN-CPH tex så går det ju flyg stup i kvarten så man behöver inte jättemycket marginal. Är det arn-hkg så gäller ju nästa dag för sas men man får undersöka hur många star Alliance anslutningar via Europa som är rimliga samma dag och sedan gissa sannolikheten att man kommer med dem.
 
  • Gilla
Reactions: MTS

palmen

Moderator
Som många redan sagt så är det hur lugnt som helst med det bytet, under förutsättning att SAS-flyget är i tid.
Hong Kong är generellt en väldigt bra flygplats att byta på, men om du blir sen till Hong Kong finns ju alltid risk att du missar din flight.
 
  • Gilla
Reactions: MTS
Toppen