Senaste nytt

Byte till American Express Elite - Spend och Avgift?

kaktusen

Medlem
Jag har iaf aldrig fått pengar återbetalade av AmEx när jag någon gång betalat in lite för mycket. Det justeras bara på nästa faktura...
Helt korrekt. Men det är ju lite skillnad på om man betalar in några tusen eller 150 000 extra.

Det finns väl inget som hindrar att du under månaden pytsar in lite löpande så att du sänker "skulden"?
Inte så du hamnar på plus men så att du inte ligger på -150k

Jag vet inte hur mycket "plus" man får ligga utan att det flaggas. Det låter som ett relativt blygsamt belopp.

Precis som @demgard så fick jag inte betala in pengar i förväg även om jag var villig att göra så. AMEX ville se likvida medel vilket man kan lösa med screenshots av konton som skickas direkt till kreditavdelningen. Jag fick svar inom en timme. Bra och personlig service tyckte jag.
 
Last edited:
Nu när jag uppnådde 150K spend på mitt Premium och brände min 2-4-1 så funderar jag på om det inte är läge att byta till Elite istället. Men min nästa intjäningsperiod på SAS börjar 1 okt och jag vill ju få dom 20000 statuspoängen att hamna efter det datumet, hur funkar det och hur gör jag bäst? Är värvningsbar :)
 

FF#1

Medlem
Nu när jag uppnådde 150K spend på mitt Premium och brände min 2-4-1 så funderar jag på om det inte är läge att byta till Elite istället. Men min nästa intjäningsperiod på SAS börjar 1 okt och jag vill ju få dom 20000 statuspoängen att hamna efter det datumet, hur funkar det och hur gör jag bäst? Är värvningsbar :)

Du bör vänta, jag värvar gärna dig när det är dax, intresserad jag värvar gärna?

Edit:
tydligen så är det svårare att få dem att föra över spend numera, men du kan ju ringa och fråga om de kan hjälpa dig med det eller om de kan fördröja poängen till efter din brytpunkt.
 

Stefan62

Medlem
Nu när jag uppnådde 150K spend på mitt Premium och brände min 2-4-1 så funderar jag på om det inte är läge att byta till Elite istället. Men min nästa intjäningsperiod på SAS börjar 1 okt och jag vill ju få dom 20000 statuspoängen att hamna efter det datumet, hur funkar det och hur gör jag bäst? Är värvningsbar :)

Vänta om Du behöver statuspoängen, dvs om det leder till EBG - men om Du ändå kommer att flyga ihop det så...
 

Arv

Medlem
Lagom förvirrad så ställer jag frågorna ändå, även om de säkert redan finns besvarade här i tråden någonstans.

Jag har idag Premiumkortet och har för året kommit upp i 150k spend. Funderar nu på om det är läge att uppgradera till Elite med frågorna;

  1. Får jag 27 000 SAS EuroBonus Extrapoäng + 20 000 Statusgrundande poäng?
  2. Får jag dem trots att jag idag är Premuim eller gäller detta endast för nya kunder?
  3. Får jag de 20 000 statusgrundande poängen redan nu, dvs. i min nuvarande Eurobonusperiod (Mar 2016-Feb 2017)?
  4. Sägs Premiumkortet upp automatiskt om/när jag väljer att gå över till Elite?
 

Thornado

Medlem
1+2.
27k Extrapoäng bör du inte få, utan det ska bara gälla för nya kunder som inte haft Amex de senast 6 månaderna. 20k baspoäng får du varje år som du betalar årsavgiften för Elite-kortet.

3.
Ja, du får baspoängen nu, och sen kommer du att få dem ungefär den här tiden varje år som du fortsätter ha Amex Elite.

4.
Nej, om du inte vill ha kvar Premiumkortet måste du säga upp det själv (som du kan läsa så finns det de som vill ha båda korten för att kunna få totalt tre vouchers).

Lagom förvirrad så ställer jag frågorna ändå, även om de säkert redan finns besvarade här i tråden någonstans.

Jag har idag Premiumkortet och har för året kommit upp i 150k spend. Funderar nu på om det är läge att uppgradera till Elite med frågorna;

  1. Får jag 27 000 SAS EuroBonus Extrapoäng + 20 000 Statusgrundande poäng?
  2. Får jag dem trots att jag idag är Premuim eller gäller detta endast för nya kunder?
  3. Får jag de 20 000 statusgrundande poängen redan nu, dvs. i min nuvarande Eurobonusperiod (Mar 2016-Feb 2017)?
  4. Sägs Premiumkortet upp automatiskt om/när jag väljer att gå över till Elite?
 
  • Gilla
Reactions: Arv

Maja

Medlem
En till som är extremt förvirrad. Har läst och titta på detta tidigare men det snurrar i huvudet ändå.

Har idag ett guldkort via Turkish Airlines som går ut 31/1-17 och därmed blir jag av med min loungeaccess. Har inte samlat poängen där utan via EB där jag idag är Silver. Ja, jag vet, jag borde ha tänkt annorlunda för att återkvalificerat mig, men det är lite sent nu.

Funderar nu på att ändå signa upp mig för Elite-kortet och betala 4.000kr.
  1. Får jag 27.000 SAS EuroBonus Extrapoäng + 20.000 Statusgrundande poäng vid värvning?
  2. Får jag de 20.000 statusgrundande poängen redan nu, dvs. i min nuvarande Eurobonusperiod (01 maj 2016 - 30 apr 2017)?
  3. Jag kommer upp i 45.000 statusgrundande poäng i slutet på feb-17 med de inbokade flygningar som jag känner till nu. Får jag Guld då och sedan fram till 30 april 2018 isf?
  4. Hur brukar växlingskursen vara när man göra köp i US$ via Paypal och betalar med AmEx? (Har läst mig till att alla köp debiterad i € och att det blir växlingar fram och tillbaka, men hur mycket dyrare blir det i jmf med t.ex. Skandiabankens kreditkort (VISA) som har ett valutapåslag på 1,65%).
  5. Spenden för att få en 2-4-1 sträcker sig fram till 31/12-16 och sedan börjar det om? Eller är det 12 mån from det att jag signar upp?
Tusen tack på förhand!
 
En till som är extremt förvirrad. Har läst och titta på detta tidigare men det snurrar i huvudet ändå.

Har idag ett guldkort via Turkish Airlines som går ut 31/1-17 och därmed blir jag av med min loungeaccess. Har inte samlat poängen där utan via EB där jag idag är Silver. Ja, jag vet, jag borde ha tänkt annorlunda för att återkvalificerat mig, men det är lite sent nu.

Funderar nu på att ändå signa upp mig för Elite-kortet och betala 4.000kr.
  1. Får jag 27.000 SAS EuroBonus Extrapoäng + 20.000 Statusgrundande poäng vid värvning?
  2. Får jag de 20.000 statusgrundande poängen redan nu, dvs. i min nuvarande Eurobonusperiod (01 maj 2016 - 30 apr 2017)?
  3. Jag kommer upp i 45.000 statusgrundande poäng i slutet på feb-17 med de inbokade flygningar som jag känner till nu. Får jag Guld då och sedan fram till 30 april 2018 isf?
  4. Hur brukar växlingskursen vara när man göra köp i US$ via Paypal och betalar med AmEx? (Har läst mig till att alla köp debiterad i € och att det blir växlingar fram och tillbaka, men hur mycket dyrare blir det i jmf med t.ex. Skandiabankens kreditkort (VISA) som har ett valutapåslag på 1,65%).
  5. Spenden för att få en 2-4-1 sträcker sig fram till 31/12-16 och sedan börjar det om? Eller är det 12 mån from det att jag signar upp?
Tusen tack på förhand!
1. JA, om du gör det senast idag

2. Du får dom 20 000 statuspoängen direkt när ansökan är godkänd, kanske dröjer någon dag eller två därefter.

3. Det beror på när din intjäning är. Får man guld under intjäningsåret får man behålla statusen den perioden ut samt 1 år + 3 månader därefter.

4. Osäker

5. Intjäning gällande 2-4-1 vouchern går per kalenderår. Alltså som du skriver nollställs räkneverket vid 1 januari.
 
Toppen