Senaste nytt

Byte till American Express Elite - Spend och Avgift?

demgard

Medlem
Jag är helt med på att det inte blir dubbla årsavgifter. Dock tänkte jag mig att AmEx i den bästa av världar kunde bjuda på delar av första årsavgiften för Elite, eller ge mig typ 10 000 poäng som sign on trots att jag är kund om det för mig står mellan att säga upp kortet och vänta ett halvår som icke-kund eller skaffa Elite. Jag har inte så bra koll på vad de tjänar per transaktion, men känns som att de borde vara måna om att ha kvar mig som kund på helår istället för att jag bara är kund halvårsvis. Kan hända att det inte stämmer dock..

Jag är också med på hur länge en 2-4-1 gäller. Dock har jag bara inrikes flyg i tjänsten, och en fru som helst undviker att flyga av miljöskäl, så det blir sällan mer än en long-haul per år. Därmed är jag ganska beroende av spend på kort för EB poäng. Så kommer jag upp i 450k i spend på 2 amexkort och får 3 st 2-4-1 har jag 82 500 EB från dessa köp (lite mer då en del är sas flighter). Lägg på hyrbilar, erbjudanden, några privata flighter och räkna högt så kanske jag har 150 000 EB. Det skulle jag säga är väldigt tunt underlag för 3 st 2-4-1... :confused:
 

demgard

Medlem
Premium kortet sägs väl inte (längre) upp automatiskt för att man skaffar Elite kortet?
Så då dras väl inte resterande Premium kortavgift från Elitekort avgiften?

Stämmer som du säger. Dock kan man säga upp premium när man fått elite och, som jag förstår det, få tillbaka outnyttjad del av betald årsavgift för premium.
 

Avgeek

Medlem
Stämmer som du säger. Dock kan man säga upp premium när man fått elite och, som jag förstår det, få tillbaka outnyttjad del av betald årsavgift för premium.
Det stämmer. De kommer att återbetala den onyttjade perioden på kortet i samband med att det sägs upp. Det appliceras antingen på det nya elite-kontot, eller så utbetalas det till den bank som man ber Amex återbetala till
 

Alf

Medlem
Jag tycker också det är lite dåliga villkor när man vill byta upp sig till Elite nivå. Man får inte en enda poäng för att man byter till nytt kort. Man borde åtminstone fått 10000 poäng. Det får bli uppsägning av premium kortet och så vänta i ett halvår innan Elite skaffas och på så sätt åtnjuta förmånen att få välkomstpoäng. Får bli Diners under tiden. Blev för övrigt erbjuden ett presentkort på 1000 kr på IKEA om jag behöll premium kortet.
 

kaktusen

Medlem
Premium-kortet säger man upp manuellt och årsavgiften justeras då. Jag tycker @demgard har mer att förlora på att inte ha AMEX under ett halvår jämför med att säga upp kortet, ansöka igen och få en liten poängbonus. Om man har Diners eller SAS MC så är situation lite annorlunda men det är ju rätt enkelt att räkna på vad som lönar sig bäst.
 

demgard

Medlem
Premium-kortet säger man upp manuellt och årsavgiften justeras då. Jag tycker @demgard har mer att förlora på att inte ha AMEX under ett halvår jämför med att säga upp kortet, ansöka igen och få en liten poängbonus. Om man har Diners eller SAS MC så är situation lite annorlunda men det är ju rätt enkelt att räkna på vad som lönar sig bäst.

Jag har både Diners och SAS MC. Klart att det går att räkna på vad som lönar sig, men det svåra där är ju osäkerheten i hur många poäng jag kommer ha och därmed hur många 2-4-1 jag kan utnyttja.. Jag tolkar svaren i tråden som att förhandla med AmEx är i stort hopplöst i vilket fall..

En anna fråga; 2-4-1 är högst personliga förutsätter jag? Eller hade det fungerat att jag och någon annan flög tillsammans min min 2-4-1 och hans poäng?
 

Alf

Medlem
En anna fråga; 2-4-1 är högst personliga förutsätter jag? Eller hade det fungerat att jag och någon annan flög tillsammans min min 2-4-1 och hans poäng?

2-4-1 är personlig på så sätt att den bara kan nyttjas på dina poäng. Däremot kan du boka biljetter på 2-4-1 åt andra än dej själv från ditt Eurobonuskonto Du behöver således inte resa själv, vilket är fallet med motsvarande voucher hos BA.
 

palmen

Moderator
En annan sak att tänka på är att du troligtvis inte får någon signup bonus om du är utan amex ett halvår. Brukar vara betydligt längre tid för att räknas som "ny" kund.

Tror inte du har mycket att hämta tyvärr. Årsavgiften på elite verkar inte gå att förhandla på något sätt, inte ens någon annan kompensation.
Om du säger upp amex till nästa år, vilket kort skulle du då använda för att få in poäng?
 

Avgeek

Medlem
En annan sak att tänka på är att du troligtvis inte får någon signup bonus om du är utan amex ett halvår. Brukar vara betydligt längre tid för att räknas som "ny" kund.

Tror inte du har mycket att hämta tyvärr. Årsavgiften på elite verkar inte gå att förhandla på något sätt, inte ens någon annan kompensation.
Om du säger upp amex till nästa år, vilket kort skulle du då använda för att få in poäng?
Jag tror grunden ligger i det här. Amex vet värdet som Elite-kortet har för oss som kunder och vet att det knappast finns något reellt alternativ som ger liknande förmåner så de vet också att de inte behöver rabattera Elite, då folk köper det ändå. Det är lite Apple-stuk över det hela, de behöver inte ha kampanjer där de har 25% rabatt, när de vet att folk kommer betala fullpris. Premium däremot är inte lika attraktivt och kan vara anledningen till att de går med på att förhandla och lämna ut presentkort till ett värde av årsavgiften
 

demgard

Medlem
En annan sak att tänka på är att du troligtvis inte får någon signup bonus om du är utan amex ett halvår. Brukar vara betydligt längre tid för att räknas som "ny" kund.

Tror inte du har mycket att hämta tyvärr. Årsavgiften på elite verkar inte gå att förhandla på något sätt, inte ens någon annan kompensation.
Om du säger upp amex till nästa år, vilket kort skulle du då använda för att få in poäng?

Hmm, jag har fått för mig att det är 6 månader som gäller för bonus men inser efter din kommentar att jag inte alls vet var jag fått denna information från. Kan mycket väl vara något jag fått för mig.

Om jag inte skaffar Elite är det Diners i första hand och SAS MC i andra hand. (Sidospår: synd att SAS MC inte har Additional Card som specas på fakturan [avser ej point earner, som min fru har] för utlägg)

Jag tror grunden ligger i det här. Amex vet värdet som Elite-kortet har för oss som kunder och vet att det knappast finns något reellt alternativ som ger liknande förmåner så de vet också att de inte behöver rabattera Elite, då folk köper det ändå. Det är lite Apple-stuk över det hela, de behöver inte ha kampanjer där de har 25% rabatt, när de vet att folk kommer betala fullpris. Premium däremot är inte lika attraktivt och kan vara anledningen till att de går med på att förhandla och lämna ut presentkort till ett värde av årsavgiften

Stämmer säkert som du säger, tyvärr.
 
Toppen