Senaste nytt

Byte från SAS till Turkish Airlines? Vem är bäst?

Kristofer

Medlem
Finnairs långdistansflotta är fräsch och består av A330-300 & A340-300.
Om jag minns rätt är äldsta kärran levererad till Finnair 2007.
Längsta linjerna til Hong Kong, Singapore & Japan linjerna flygs med A340-300 . Övriga med en mix av A330/A340.

Sorry, jag var otydlig, åldern på själva flygplanet är nog inte så relevant. Vad jag menade var att jag vill minnas att jag sett rapporter om slitna kabiner på Finnair också. Men jag har själv aldrig åkt med dem. Hur gamla är stolarna?
 
Sedan måste jag också passa på att inflika att du kan få problem med att ha med dig sprit i handbagaget med samtliga bolag om du har ett byte. Turkish innebär dessutom byte utanför EU...

Enligt de nya reglerna för vätskor i handbagaget ska väl inte rätt försluten tax free-sprit behöva vara några bekymmer inom EU från och med 31:a Januari i alla fall?

Mer hos transportstyrelsen
Tråd i ämnet i forumet
 
Sorry, jag var otydlig, åldern på själva flygplanet är nog inte så relevant. Vad jag menade var att jag vill minnas att jag sett rapporter om slitna kabiner på Finnair också. Men jag har själv aldrig åkt med dem. Hur gamla är stolarna?

Jag vet inte exakt hur gamla stolarna är men Finnair ska ju under året installera nya business class-stolar i alla sina flygplan utom tre (och de som redan har lie flat-stolar). Enligt ombordmagasinet börjar utbytet nästa månad. Men jag kan hålla med om att de kan vara lite småslitna även de som redan har plana stolar.

Finnair byter stolar i långdistansplanen
 

agehall

Medlem

johhenrik

Medlem
Jag är nog den som flugit mest med TK till Shanghai här på BC. Jag har flugit en hel del med dem till andra ställen och där skulle jag nog varna för dem, men Shanghai rekommenderar jag starkt TK. Det har aldrig varit equipment change på IST-PVG som jag råkat ut för, dock har det hänt på alla andra destinationer jag flugit med dem. Det betyder att det är business på deras 777-300R som är aldeles utmärkt. Speciellt för det pris som man kan köpa biljetten för året om, dock bör man vara ut ungefär 2-3 månader i förväg om du ska kunna köpa J, vilket kostar c:a 15.500kr t&r.

Visst, TK är grymt dåliga vid problem, men peppar peppar har jag aldrig råkat ut för det till Shanghai. Dock till/från Dubai några ggr.

Jag började flyga med dem av 2 anledningar:

1. Tiderna - deras avgångar är perfekt i tid för att somna. Deras ankomst är jättebra så man håller sig vaken till kvällen, somnar o sen har man nästan eliminerat jetlag helt.
2. Priset - De är nästan alltid billigast av alla Star Alliance-bolag, och enda bolag som nästan alltid är billigare är Aeroflot (Skyteam).

Sen tycker jag deras mat är kanon, både middag och frukost.

Om du krediterar till Miles & Smiles så blir du snabbt Elite och får 200% av miles i business. Att bli Elite+ är sen hyffsat enkelt och väldigt enkelt att återkvala, då det endast är 50% av miles man behöver göra för återkval (80.000 miles på ett år för att kvala in/40.000 miles på ett år för återkval).
 

EMA

Medlem
Vid flygresor inom EU (även Norge, Island och Schweiz) får du inte ta med dig hur mycket vätska du vill i ditt handbagage. Reglerna gäller för alla flygningar, både inrikes och utrikes, från och inom EU:s flygplatser, även när du flyger till destinationer utanför EU.

Nyckelfrasen är "till destinationer utanför EU". Kommer du med vätska från ett icke EU land och har transfer finns två alternativ. Gå ut hela vägen och checka in eller överlämna bytet till flinande tullare. (Vis av erfarenhet)
 

Jonas C

Medlem
Jag är personligen ingen TK-fanboy, så jag undviker dem om jag kan (och det kan jag 99.9% av gångerna!). Det finns dock många här som anser att TK är det bästa sedan skivat bröd. Jag skulle nog titta på Swiss eller Singapore Airlines.

Jag skulle nog kategorisera mig till den gruppen. De håller visserligen inte samma standard på servicen som SQ eller SWISS men jag tycker helt klart att de håller bättre standard än de flesta Europeiska flygbolag. Besättningen är visserligen deras största svaghet och man ska aldrig förvänta sig samma service som LH/LX/BA/SK, etc. Men de gångerna som man får en bra besättning så har servicen varit utmärkt. De läser tillskillnad från de flesta flygbolag faktiskt av manifestet och behandlar sina statuskunder hyfsat väl, både i Y och C.

Jag tror också som johhenrik säger att servicen tenderar att variera en del beroende på rutt. Högre profilerade rutter som Shanghai, Tokyo, New York, etc som har en hög konkurrens brukar ofta ha bättre service än rutter till Afrika, som saknar konkurrens.

Problemet med SWISS till Shanghai är ankomsttiden. LX188 ankommer kl 7 på morgonen och man hinner inte få någon ordentlig sömn då flyget avgår strax efter lunchtid.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Du kommer nog få så många olika bud angående detta att det troligen är lättast att testa dig fram - smaken är som....

Jag är själv inte så imponerad av TK, men hört mycket positivt från andra. Jag har flugit bolaget i C inom Europa, Y inom Europa och comfort class/eco + på långflygningar.
Sammanfattningsvis tycker jag maten har varit kanon, men egentligen allt annat har varit en besvikelse. Stolen i eco+ var iofs överlägsen för sitt pris...
Tycker personligen att den långa flygtiden på anslutningen är värst..C inom europa är aldrig bekväm, och därför vill man hålla den kort. Servicen var inget vidare någon av gångerna.
Plussar för det generösa bonusprogrammet och rimliga priser.

Ingen som testat AF på sträckan? Bekväm produkt, men priserna brukar ju vara höga.

Tycker att gulfbolagen har nackdelen att man får två halvlånga flygningar till Asien, istället för en lång. Uppskattat på resor till oceanien, men inte på kortare resor.

Själv har jag helt övergett revenueflygningar på långresor, utan köper poäng till 90%. På Europaflygningar blir det revenue med Luftahansa, där man tjänar lite fjuttiga poäng. Har konstaterat att det sammantaget är billigast och ger mig flest valmöjligheter...
 

Olle A

Medlem
Jag sitter just nu i Thai Airways Royal Silk Lounge i Bangkok och väntar på Turkish flight till Istanbul. Ett väldigt prisvärt alternativ som många andra påpekat med god mat och hyfsade stolar även om jag personligen inte är någon vän av fiskbenskonfigurationen som dom har i business på den här 777:an. Reser man 2 tillsammans, som vi gör, får man ha hustrun på andra sidan gången eller bakom sej om man vill ha en fönsterplats. Och det vill man. Fast man har ju inte så bra utsikt p.g.a. den vinklade stolen. Dessa flyg går bara till Bangkok så till Shanghai har du en vanlig 777:a.
Men, nästa gång blir det säkert Emirates. Vi provade deras A380 mellan Bangkok och Hong Kong häromdagen och det var verkligen den ultimata businessclassupplevelsen. Suverän komfort, engagerad, glad och trevlig besättning från halva världen. Vi ville inte stiga av. Men smaken är ju som sagt olika.
 
Toppen