Byte av gate, missade flyget

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av LinuxSam, 17 Maj 2016.

  1. LinuxSam

    LinuxSam Medlem

    Ort:
    Kiruna
    Land:
    Sverige Sverige
    Har kopierat från en väns Facebook uppdatering... Hon var inte så nöjd...

    "#SAS #staralliance kan ju byta namn till Aeroflot tycker jag. Vår flight sk408 skulle gå till Stockholm från gate 8 kl 16.15. Vi går dit i god tid. Medan vi sitter där byter de till Gate 6 för vår flight (gaten bredvid). Från Gate 8 går nu sk 1408, även den till Stockholm. Den fick vi inte gå ombord på. Enligt SAS är det helt vårt eget fel att vi inte märkte detta. Ett annat par råkade ut för exakt samma sak. Då #CPH är en "silent airport" ropades vi inte upp. Vi hade dock ett sms om ett missat samtal från danskt nr. Det hade alltså inte ens kopplats fram. Vi måste nu själva fixa och betala nya biljetter hem för SAS har minsann inte gjort fel alls. Snyggt att byta gate så snart innan avgång och med bara en siffra som skiljer och till samma ort, och i gaten bredvid."

    Själv lovar jag att vara extremt uppmärksam när jag flyger via CPH men det här måste väl vara maximal oflax...

    /LinuxSam
     
    Ebg och chrillebacon gillar detta.
  2. olo

    olo Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är 50 minuter mellan 408 och 1408. Var 408 försenad? För annars tycker inte jag att det så kul att sätta i någon av Kastrups pirar att 50 min bara flyger förbi.

    Med det sagt, så är det så klart jäkligt tråkigt när det händer.
     
    Ebg och Martin Andersson gillar detta.
  3. Martin Andersson

    Martin Andersson Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Den hade jag aldrig missat. Håller alltid koll på skärmarna vid gaten, plus att SAS brukar vara preussiska med att sända ut sms vid gatebyten. Om det var nära inpå avgång bör folk förflyttat sig till granngaten, märkte hon inte det? Tog hon ingen notis om den förmodade förseningen? Jag håller med om att hon haft en bra dos otur, mtp det snarlika flightnumret. Men min teori är att hon ouppmärksamt suttit och såsat vid den tidigare gaten, förmodligen insjunken i mobilen/paddan (hörlurar...?) och helt enkelt inte haft koll på läget.

    Och hur i hela friden kom Aeroflot in i bilden?!?
     
    Ebg, agehall, Aurora och 1 annan gillar detta.
  4. Din vän borde göra några flygningar via Manila flygplats. Där kan en gate byte ske helt utan utrop, terminalbyte 10 min före boarding och det är 30 min i taxi till terminal 4... Helvetet är ALLTID värre någonannanstans... Manila är jordens r-vh-l när det gäller logistik
     
    MegaFlyer, Ebg, Smuffe och 3 andra gillar detta.
  5. In_Sweden

    In_Sweden Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror att jag hyfsat lätt kunnat göra samma sak om flighterna avgår nära varandra (säg att den första var 20-30 minuter sen). Man tittar upp då och då på skylten vid gaten, ser att den fortfarande visar Stockholm, men folk går inte direkt på. Om det dessutom bara ändrades från 408 till 1408 så förstår jag det ännu mer, så även om man har okej koll på sitt flightnummer så måste man kolla ganska noggrant för att se att det ändras

    Sen tror jag det snarare är ett problem att de var vid gaten i god tid. Det var helt enkelt inte så många som var vid gaten när den blev utbytt mot en annan, så inte så många som flyttade på sig till en annan gate. Inte tillräckligt många så att man märker det om man är insjunken i något annat.
     
    Smuffe gillar detta.
  6. thh

    thh Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det är dock inte 20 min mellan flighterna, det är 50 min.

    Jag har dessutom alltid fått ett SMS och en appnotifikation när SAS byter gate.

    SK408 landade 1755 igår och SK1408 1821. Det betyder så rimligen att båda två var försenade eftersom det bara borde ta 1h10min enligt schemat, men SK408 var alltså 30 min sen och SK1408 5min sen, så det borde varit ungefär 25min mellan.

    Enligt statistiken
    May 17 11:25 13:25 13:25 Gate Adjustment Departure Gate Changed From B4 To B8
    May 17 14:26 16:26 16:26 Gate Adjustment Departure Gate Changed From B8 To B6

    De bytte alltså gate 10 min efter att planet skulle ha flugit iväg.
     
    Smuffe gillar detta.
  7. LinuxSam

    LinuxSam Medlem

    Ort:
    Kiruna
    Land:
    Sverige Sverige
    Kan väl säga att det var ett dåligt slut på en resa där SAS började med att tappa bort deras bagage (på väg till SFO)... Så därav utbrottet...

    /LinuxSam
     
  8. Golfkillen

    Golfkillen Medlem

    Gratis
    Gratis shopping!!

    Trots att man är på Kastrup ibland så har jag aldrig tänkt att det är en tyst flygplats. Jag har till och med trott att jag har hört utrop.
     
    Smuffe och agehall gillar detta.
  9. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja, det sker utrop. Det är ingen tyst flygplats.
     
    Fredrik Jeanson gillar detta.
  10. thh

    thh Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Låter som en typisk SAS resa i mina öron, men det kanske bara är jag som är bitter... Jag har inte förlorat bagaget ännu, men det är bara 20 personer som checkar in en väska på ARN-CPH som jag oftast flyger nu så det kanske inte är något att skriva hem om.

    CPH är en tyst flygplats, men det betyder bara att de inte gör onödiga utrop. De säger, flera gånger, att folk ska ta sig till gaten nu för att boarda.
     
    Rebel gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×