Byte av flygplats, Tokyo (Haneda <> Narita)

Diskussion i 'Flygplatser' startad av Andrew, 1 September 2015.

1. Andrew

Andrew Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hur går man tillväga när man landar på Haneda och sedan lyfter från Narita?

Har letat runt en del och sett att man tydligen får lösa, och betala för, egen transport (Airport Limousine Bus verkar vara att föredra) och att man dessutom måste hämta ut allt sitt bagage i HND och sedan själv transportera det till NRT (alltså att det inte går att skicka det till slutdestination vid flygplatsbyte HND <> NRT).

Gäller detta även om man flyger ANA J eller F?

Vad skulle hända om man missade sin connection p.g.a. köer eller försenade/försvunna väskor?

2. jumbooze

jumbooze Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  3. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Det finns lite hjälp i tidigare trådar om just detta
    Bästa sättet att ta sig mellan Narita och Haneda | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
    [Tips] Till dem som vill byta mellan Tokyo Narita och Tokyo Haneda med övernattning | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Jag ska göra exakt detta byte nu i höst och som jag tolkar det så är jag ansvarig för att ta bagage från Haneda till Narita. Limousine Bus verkar vara smidigast enligt Dr Miles, ska även gå att ta tåget (Kesuku line eller vad det heter).
    Om man nu skulle missa sin connection pga saker man inte kan påverka så tror jag det löser sig på något vis, framförallt om man reser i F :)

Andrew gillar detta.
  4. Andrew

Andrew Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack till er båda! Ska kika på länkarna.

Verkar inte ha hänt så mycket på just den här fronten så jag antar att det fortfarande är (och kommer vara) så att man får sköta detta byte helt på egen hand.

5. Jag tror inte att någon anslutning, som inblandar flygplatsbyte, sköter incheckat bagaget mellan två flygplatserna automatiskt. Alla sådana byte behöver man att hämta bagaget och ta med det till andra flygplatsen, sedan checka det in igen.

T ex
    mellan Stockholm Bromma och Stockholm Arlanda
    mellan London Heathrown och London Gatwick
    mellan Paris Charles de Gaulle och Paris Orly
    mellan Moskva Sheremtyevo, Moskva Vnukovo och Moskva Domodedovo
    mellan New York JFK, New York La Guardia och Newark
    mellan Osaka Kansai och Osaka Itami
    mellan Seoul Incheon och Seoul Gimpo
    mellan Shanghai Hongqiao och Shanghai Pudong

Erik M och Andrew gillar detta.
  6. Andrew

Andrew Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack! Det var väldigt bra att känna till. Har inte gjort denna typ av byte tidigare, annat än med ett antal dagars stopover.

7. Ett tips för er som byter till ANA eller JAL inrikesflyg.

Båda flygbolagen tillåter att byta till tidigare flight (på samma rutt) på samma dag utan extra kostnad om det finns ledig plats i samma kabinklass.
    Detta gäller (i alla fall gällde för mig) även för en flight i bonusresabokning.

Om ni flyger till Osaka Kansai (KIX), behöver ni inte att vara orolig för dina väskor.
    De har aldrig tappat bort någon incheckad väska under 21 års period sedan flygplatsen öppnades i 1994.

Kansai International Airport hasn't lost a piece of passenger luggage in 21 YEARS | Daily Mail Online
    Ditt bagage är säkrast på Kansai International Airport — JAPANBLOGGEN

Last edited: 1 September 2015
    jumbooze gillar detta.
  8. Patrick

Patrick Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Då jag snart ska ta mig mellan Narita International och Haneda International mailade jag ANA och frågade vad de rekommenderar. Jag landar ca kl 21 på Narita och har nästa flyg från Haneda ca 4.5 timmar senare. Landar i C flyger vidare i F.

Edit så läser jag på lite mer och Access Express som såg ut att bli mitt val, där sista tåget går 22:34, verkar inte gå hela vägen till Haneda...

Utan det blir nog JR Narita Express Narita Airport Narita Airport (NRT) to Shinagawa Station and transfer to a Keikyu train for Haneda... men ser nu att sista tåget går kl 21:44... det blir halvspringa genom flygplatsen känns det som...

Tur att jag kollar på detta idag.

:)

Last edited: 2 December 2015
  9. Om du hinner till sista bussen som avgår kl. 21:30 från Tokyo Narita terminal 1, är Airport Limousine till Haneda bästa alternativet.
    Då kommer du till Tokyo Hanedas utrikestermminal runt kl. 23.

Narita Airport Terminal 1 South Wing|Routes,Timetables,Fares|Airport Limousine Bus

Patrick gillar detta.
  10. Patrick

Patrick Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har incheckat bagage (iofs priotaggat) och hoppas verkligen hinna till Airport Limon... men har aldrig landat på Narita. Håller med om att det vore den absolut smidigaste transfern. :)

Några tips på hur man snabbast tar sig genom passkontroll osv?

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!