Senaste nytt

Byte av anslutning i Los Angeles med United i First.

HON-II

Medlem
Om Du skall med shuttle-flygen LAX-SAN körs de av Skywest i Embraer eller Canadair regional jets. Ingen "first class"-känsla där inte! Dvs: det spelar egentligen ingen roll i vilken klass Du flyger ned till SAN. Du kan således pröva att vara standby. Problemet är att United passagerare med hög status prioriteras och att det är ofta rätt så fullt på dessa "commuter" flyg. Förr i tiden gick de en gång i timmen, då var det lättare med stand-by. Nu är det mycket lägre frekvens på UA commuterflygen, och de är oftast fullbokade. Eftersom commuterflighterna är så trista var det ett misstag att boka via LAX. Om Du flyger med LX via SFO kan Du ansluta vid sju-tiden till ett "normalt" United flyg till SAN (transfertid under tre timmar) med Uniteds standard F kabin (med andra ord: inget att hänga i julgranen).. Jag tog själv denna anslutning för lite mer än en månad sedan.

Att vänta mellan 16:45-23:00 på ett SAN commuter flyg i Uniteds inrikesterminal och i en av Uniteds inrikeslounger låter som en ren plåga... Då är det t.o.m. mycket snabbare att hyra en bil och kära ned till San Diego, ca 2 - 2.5 timmar, I 405 South och I 5 South hela vägen.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag skulle absolut ta upp frågan INNAN jag lämnar ifrån mig väskorna. Därefter blir det mycket svårare att övertyga om standby - i synnerhet som tiden kommer vara knapp under alla omständigheter.

Du kommer till LAX med Swiss F, innebär inte det att du skulle kunna få nyttja United Global First-loungen på LAX (om det nu finns någon)?
 

Senator

Moderator
Tyvärr har United enbart (vad jag kan se) UA GlobalFirst lounge på SFO, ORD och IAD för Nordamerika.

Jag vill inte strö salt i ett sår, men senast jag anlände LAX med Swiss i F hade jag den sämsta immigrationsprocess jag har haft någonsin. Det tog mig nästa två timmar att komma genom, och det var noll hjälp att få..

Men... om denna är bokat som LX och LX fare basis, kan du också flyga US. Så en möjlig väg är att ha med dig US/AAs tidtabell till SAN, och när du har hämtat bagage frågar du Swiss Arrival Service om dom kan boka om dig till AA med på US flightnummer...

.
MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT
1. STO-ZRH-GVA-YYC/YXY/YVR/YTO/YMQ/WAS/TPA/SFO/NYC/MIA/LAX/
LAS/EWR/CHI/BOS-US/UA/LX/LH/AC-SAN
2. STO-GVA-ZRH-YYC/YXY/YVR/YTO/YMQ/WAS/TPA/SFO/NYC/MIA/LAX/
LAS/EWR/CHI/BOS-US/UA/LX/LH/AC-SAN
 

SNIFF

Medlem
@Senator bra tips.
upload_2015-6-18_8-51-20.png
Det verkar finnas, minst två flighter efter. US/AA-flighter som man kanske kan få åka med. Att döma av de elaka priserna på en del av dem så tänker jag mig att de börjar bli fulla.

Jag har aldrig haft problem med immigration i USA så jag hoppas jag inte har det denna gång heller. Alternativt om jag har det så får det gärna ta två timmar, då lär min kollega också bli sen och jag har sällskap till kl 23!

Så länge det finns en stol i loungen är jag nog nöjd, kommer behöva jobba lite om jag inte hinner med ett tidigare flyg. Kanske är en bra grej att det är söndag också.
 

SNIFF

Medlem
@HON-II Jag hade inte tänkt vara i körbart skick när jag landar.
Däremot skulle jag nog kunna övertyga någon gammal high school kamrat i LA att köra mig till San Diego. ;)

Tyvärr så lär det väl bli så att jag bryter min itinerary och lär inte få åka hem om jag missar sista benet.
 

flum

Medlem
Vänner,

jag har ett i-landsproblem! Vad tror ni mina chanser är att kunna komma med den tidigare flighten (läs nedan) om jag ber snällt i transferdisken?

ARN - ZHR - LAX - SAN är min resa.
Jag ankommer med SWISS, LX040 i F till LAX söndag, 21/6.

LX040 landar 1645.

Mitt anslutningsflyg, United First (A-klass)
UA5611 avgår 2300 - medför en rätt lång layover.

Min kollega landar 1635 på LAX med Lufthansa och hinner således med en tidigare anslutning. LH8892 / UA6341 avgår 1831.

Det gick inte att boka min biljett med UA6341 eftersom jag inte har minst 120 minuter mellan ankomst och avgång. En förändring av bokningen kostar 4400kr och är inget jag direkt känner att jag vill punga ut med. Samtidigt ville jag inte ta en chans att boka dem som separata flyg och riskera att missa min anslutning.

Tid mellan 1645 - 2300 = 6h 15 min, 375 min.
Tid mellan 1645 - 1831 = 1h 46 min, 106 min.
Tid mellan 1645 - 1831 = 1h 56 min, 116 min.
Varför min kollega fick boka en flight med transfer kortare än 120 min vet jag inte...

Min fråga:
Vad tror ni mina chanser är att kunna komma med den tidigare flighten om jag be snällt i transferdisken? - Säg att det tar 30-45-60-90(jag vet inte) minuter att komma igenom security och få tag i väskor etc.

Hör och häpna, jag kan till och med tänka mig att inte åka United First eller så ner till San Diego!
Kan du avboka sista benet och kika på en marktransport till SAN, borde ju inte ta mer än 1,5h (LAX är ju söder om smeten).
 

SNIFF

Medlem
@flum Jag kan avboka, men det kostar ca 4400kr så det är inte direkt värt det. Kollade upp vad det skulle kosta att ta tåget från LAX - SAN. Det var rätt billigt, tar 3h men går 19:11 och sedan 22:10.
 

flum

Medlem
@flum Jag kan avboka, men det kostar ca 4400kr så det är inte direkt värt det. Kollade upp vad det skulle kosta att ta tåget från LAX - SAN. Det var rätt billigt, tar 3h men går 19:11 och sedan 22:10.
ahh, det var ju inte så kul, du kan inte få till någon rolig routing istället för att sitta på LAX.

Edit: Insåg inte att denna långa layover fanns i ursprunglig bokning. Fick för mig att du fått din ursprungliga flight LAX-SAN inställd, sorry. Ny routing skulle ju också innebära 4400kr i ombokningsavgift (LX A-klass)
 
Last edited:

SNIFF

Medlem
Jo, det skulle så klart gå. Kan flänga över till både San Francisco och till Phoenix och fortfarande vara framme före 23!
 
Toppen