Senaste nytt

Byta plats p.g.a. sjukdom

Ozz

Medlem
Vi hade en svårt sjuk kille med på flyget BKK-ARN igår som hade en egen läkare från SOS Copenhagen med sig. Vi var bland de första paxen in i kabinen och blev då tillfrågade om vi kunde tänka oss att flytta fram en rad och sitta på plats 2A och 3A i stället för 3E&F där vi var seatade.

Detta för att läkaren skulle ha full uppsyn över sin patient som hade svårt att andas med massa slangar och gipsad arm. Sjärvklart antog vi förslaget för att våra medmänniskor skulle få en dräglig flygning med medicinering en gång i timmen hela natten.

Positiva som vi (Fru Ozz och jag) är av naturen såg vi möjligheter i stället för tråkigheter med att inte sitta bredvid varandra, nu hade jag ju chansen att bjuda in fru Ozz till 2A's pall för gemensam middag i stället för att sitta med en konsol emellan oss. Även vid frukost flyttade frugan en rad bakåt och "kom över" för gemensam frulle.
frukost.jpg

Vi valde Cold Cuts denna morgon och det var riktigt gott efter att ha ätit thai sedan mitten av februari. En rikligt fylld tallrik med diverse kallskuret serverades tillsammans med frallor, frukt, yoghurt och kaffe.
coldcuts.jpg

Direkt efter att frukosten dukats av kom pursern och tackade oss för att vi varit så flexibla och upplåtit våra platser till sjuklingen och hans doktor. Han tackade oss genom att ha med en flaska Champagne omsluten av en handduk och en förseglingspåse att ta med hem.
skumpa.jpg

I stället för att se negativt på händelsen så tog vi tillfället i akt att mysa med gemensamma måltider och jag kan bara känna att Thai löste det på ett föredömligt sätt, snyggt jobbat Thai!
skumpa2.jpg
 

Alx

Medlem
Hyggligt av er!! Det är resenärer som er man hoppas hamnar i närheten i händelse av att man själv skulle ha varit i läkarens/patientens situation...

Jag har åskådat raka motsatsen i en liknande situation. Den gången fick kaptenen ingripa och tvinga personerna att byta plats istället. Så mycket tråkigare så än att lösa situationen frivilligt. Utöver att det är ohyfsat så har man ju ändå ingen egentlig valmöjlighet...
 

Sofia

Medlem
Självklart försöker man att vara så flexibel som möjligt om folk fint och försynt frågar om man kan tänka sig att hjälpa till. Det bör iofs inte bara gälla flygningar utan alltid.
Men fint av Thai att uppmärksamma er "uppoffring", det gör ju att man gärna gör samma sak igen om så skulle behövas. What goes around comes around!
 

vicce

Medlem
Fint gjort av er!
Som du själv skriver, man får ju se möjligheterna och fördelarna med det hela.
Sen får jag hålla med om att det var en fin gest av Thai, att visa sin uppskattning till er som försökte hjälpa till så gott som ni kunde.
 

pitch

Medlem
Ja, i ett sånt där läge känns det självklart, och allt som inte blir precis som det var tänkt från början behöver ju inte vara dåligt för det. Eftersom jag i princip alltid åker själv så brukar jag byta plats med folk ganska ofta, speciellt om dom frågar snällt eller om det uppenbart gör resan mycket bättre för dom, och inte alldeles för överjävligt mycket sämre för mig.

Men det har hänt att sträckan är 10 timmar, jag sitter på exit row i ekonomi, och nån kommer och mer eller mindre kräver att få byta mot längst bak helt utan recline, bara för att han känner den som sitter bredvid. Riktigt så välvilligt inställd till mina medmänniskor (snarare motmänniskor, i det fallet) är jag inte.
 
Toppen