Senaste nytt

Byta namn på biljett efter namnbyte i passet

palmen

Moderator
Vet du hur det fungerar med poäng som har gått ut vid namnändringen? Blir det som en "vanlig" ombokning att de poäng som redan har gått ut försvinner? Eller kan man ändra namn utan att, så att säga, ändra i bokningen?

Vi har en resa bokad till Tokyo i april med SAS, men gifter oss i november och min partner skulle behöva byta namn på sin biljett. Problemet är att vi har nästan 50.000 EB-poäng som förfaller sista september... Alternativet är att vänta namnändringen gissar jag, haha!
Ingen aning, nog bäst att fråga sas. Det borde dock gå att ändra namn även om poängen gått ut iom att biljetten inte avbokas.
 

Dr. Miles

Expert
Ingen aning, nog bäst att fråga sas. Det borde dock gå att ändra namn även om poängen gått ut iom att biljetten inte avbokas.
Just det. Poängen har inte gått ut än.

Om du gör namnändring efter dina poäng har gått ut, finns det risk att det räknas som ombokning. Då förlorar du poängen som redan har utgått.
SAS skrev:
3.7 Unless otherwise stated by SAS: For a Regular ticket, paid wholly or partly with points, the rules for the Regular ticket apply as described in the fare rules provided when booking the Regular ticket. The rules for EuroBonus award tickets are described below. For EuroBonus award tickets and offers the following applies:
- Special rules regarding the minimum duration of a stopover may apply.
- Maximum ticket validity and advance booking is 330 calendar days.
- If the departure and return destination are not the same, the number of points is calculated on the destination in the point table that requires most points.
- Points cannot be transferred back after an activity has commenced, and a return trip cannot be rebooked or refunded.
- Tickets and offers can be cancelled up to one (1) business day before they should have been used and valid points transferred back to the paying members EuroBonus account.
- Rebooking of tickets and offers are, provided the points are still valid, allowed up to one (1) business day before the offer in question must be used (expired points cannot be reused).
- If less than one (1) business day before the EuroBonus trip, or arrival at the hotel, the points are not transferred back to the paying member’s EuroBonus account in case of cancellation.
- If a member or other person using the member’s points falls ill less than one (1) business day before a EuroBonus trip, a doctor’s certificate is required for rebooking or for a new ticket/voucher to be issued. This applies provided the points are valid. Expired points cannot be reused. In case of changes or if new documents are required SAS EuroBonus must be contacted.

Medlemsvillkor i EuroBonus - SAS
 

HansO

Medlem
Min nyblivna fru har alltid rest tidigare med endast Första förnamnet och sista efternamnet tidigare (dubbelt efternamn som ogift)
Nu har jag köpt Award biljett med bara första förnamnet och sista nya efternamnet. Hon har kvar sitt tidigare sista efternamn men lagt till mitt efternamn som sista. D.v.s. Förnamn, gammalt efternamn, nytt efternamn. Gjorde jag fel när jag inte tog med bägge sista namnen ?
 
Min nyblivna fru har alltid rest tidigare med endast Första förnamnet och sista efternamnet tidigare (dubbelt efternamn som ogift)
Nu har jag köpt Award biljett med bara första förnamnet och sista nya efternamnet. Hon har kvar sitt tidigare sista efternamn men lagt till mitt efternamn som sista. D.v.s. Förnamn, gammalt efternamn, nytt efternamn. Gjorde jag fel när jag inte tog med bägge sista namnen ?
Egentligen brukar de vilja ha samtliga namn som i passet, men i praktiken behövs det inte. Men en brasklapp för vem du flyger med såklart, Ryanair är t ex ett sånt bolag som skulle kunna tjafsa om en sådan sak...
 
Toppen