Senaste nytt

Byta från SAS EB till annat program?

agehall

Medlem
Då är alla överens här att det finns väldigt få antal bonusbiljetter i business hos sas.

Det är ganska få hos de flesta bolag...

Över lag är det lätt att tro att det är bättre att byta till något annat, men gör man det av andra anledningar än att ens flygmönster passar bättre på ett annat bolag lär man bli besviken. Själv har jag ju gått över mer till BA tex - de har mer awards tillgängliga men å andra sidan kostar det en smärre förmögenhet i bränsletillägg, så de är inte alls lika attraktiva som EB-awards.
 

mha321

Medlem
Det är ganska få hos de flesta bolag...

Över lag är det lätt att tro att det är bättre att byta till något annat, men gör man det av andra anledningar än att ens flygmönster passar bättre på ett annat bolag lär man bli besviken. Själv har jag ju gått över mer till BA tex - de har mer awards tillgängliga men å andra sidan kostar det en smärre förmögenhet i bränsletillägg, så de är inte alls lika attraktiva som EB-awards.
Och om man är villig att betala den smärre förmögenheten i bränsletillägg, så finns det faktiskt hyfsat utbud med Eurobonus via partners. Däremot finns det inte med SAS som operatör (och de finns naturligtvis inte häller om man t.ex. använder LH Miles and More och vill boka SAS-operated flight).

Åtminstone i allianserna måste man till viss del skilja på bonusprogrammet och det tillhörande flygbolaget när man resonerar.
 

Agö

Medlem
Det SAS borde göra är att släppa platser i C först till Pandion och Diamond (t ex 330 dagar före) därefter till Guld (t ex 100 dagar före) och sedan till alla (t ex två månader före). Det skulle skapa ett fint incitament att förbli trogen. Det ska väl dock hanteras inom ramen för Star Alliance.
 

flum

Medlem
Det SAS borde göra är att släppa platser i C först till Pandion och Diamond (t ex 330 dagar före) därefter till Guld (t ex 100 dagar före) och sedan till alla (t ex två månader före). Det skulle skapa ett fint incitament att förbli trogen. Det ska väl dock hanteras inom ramen för Star Alliance.
Mkt bra förslag, hoppas EB-teamet läser.
 

Agö

Medlem
Mkt bra förslag, hoppas EB-teamet läser.
Yes. Jag kan inte se något hinder mot det inom det egna programmet. Sedan måste man säkert släppa platser till andra program men det är en annan femma (och det bör inte heller påverka tillgången i någon ofantlig utsträckning).
 

mha321

Medlem
Det SAS borde göra är att släppa platser i C först till Pandion och Diamond (t ex 330 dagar före) därefter till Guld (t ex 100 dagar före) och sedan till alla (t ex två månader före). Det skulle skapa ett fint incitament att förbli trogen. Det ska väl dock hanteras inom ramen för Star Alliance.
Det går väl alltid att släppa fler platser i egna programmet än vad man "måste" släppa till Star.

Ett annat alternativ som nämnts ett antal gånger är att ge Pandion/Diamond/Gold ett visst antal (fler för Pandion osv) "upplåsningsvouchers" per år. Att t.ex. guld 1 gång, diamond 2 och pandion 3 (eller hur många man nu kör) kan boka en "vanlig revenue-plats" som bonus-plats, alltså även om den egentligen inte är tillgänglig. Så går väl en del andra program?
 

Dr. Miles

Expert
eller skapa Companion award chart.
När man har bokat en betald biljett, får man boka en awardplats för samma resa så länge det finns en ledig plats för försäljning.

Swissairs Qualiflyer hade sådan award och det var användbart.
 
  • Gilla
Reactions: olo
Toppen