Senaste nytt

Byta från SAS EB till annat program?

Johan Hbg

Medlem
@Tostarp Det du efterfrågar heter "Bästa tillgänglighet". Där finns bonusbiljetter med SAS som du kan betala med poäng, på samma sätt som på Hilton. Finns det biljetter kvar går dessa att boka. Bokas via sas.se
Det finns, men till högre priser, plus att varför kan man inte använda Amex 2-1 där? Det stör iaf mig jättemycket.
 

olo

Medlem
Om man vill åka när som helst är Bästa tillgänglighet bra, framförallt med status då det ger rabatt, samt att poängintjäningen är som på vanliga biljetter. Bästa pris kan ses som kampanjbiljetter som säljs till ett bättre pris - men som med alla kampanjer finns det ett begränsat urval. Att inte alla stolar ombord säljs till kampanjpriser är inte så konstigt att förstå.
 
Last edited:
Om du är missnöjd med SAS eller vilket flygbolag än kan vara så välj med din plånbok.
Däremot jag kan säga av min erfarenhet, "Gräset är alltid grönare på andra sidan".
Vad du skriver ovan är att din erfarenhet säger att man alltid skall byta, för det man byter till är alltid bättre. Är det vad du menar också?
 

Dr. Miles

Expert
Vad du skriver ovan är att din erfarenhet säger att man alltid skall byta, för det man byter till är alltid bättre. Är det vad du menar också?
Nej, man TROR att gräset är alltid grönare på andra sidan men så är det inte i verkligheten.
I detta fall, även om trådskaparen skulle byta till annat bonusprogram t ex Lufthansa Miles&More eller United Mileage Plus, kommer det finnas samma problematik med tillgängligheten av awardplatser.
Visst både Lufthansa och United har större linjenät än SAS men de har också mångt fler medlemmar än SAS EuroBonus.
(Lufthansa Miles&More: ca 27 miljoner medlemmar, United Mileage Plus: ca 90 miljoner medlemmar och SAS EuroBonus: ca 4 miljoner medlemmar)

Antalet medlemmar hos olika flygbonusprogram | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 
Nej, man TROR att gräset är alltid grönare på andra sidan men så är det inte i verkligheten.
I detta fall, även om trådskaparen skulle byta till annat bonusprogram t ex Lufthansa Miles&More eller United Mileage Plus, kommer det finnas samma problematik med tillgängligheten av awardplatser.
Visst både Lufthansa och United har större linjenät än SAS men de har också mångt fler medlemmar än SAS EuroBonus.
(Lufthansa Miles&More: ca 27 miljoner medlemmar, United Mileage Plus: ca 90 miljoner medlemmar och SAS EuroBonus: ca 4 miljoner medlemmar)

Antalet medlemmar hos olika flygbonusprogram | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Det är dock inte det du skriver i det inlägget jag citerar. Där skriver du ju att din erfarenhet är att gräset alltid är grönare på andra sidan. Det var därför jag frågade. Uttrycket är ju vanligtvis "gräset är inte alltid grönare på andra sidan".
 

Dr. Miles

Expert
Det är dock inte det du skriver i det inlägget jag citerar. Där skriver du ju att din erfarenhet är att gräset alltid är grönare på andra sidan. Det var därför jag frågade. Uttrycket är ju vanligtvis "gräset är inte alltid grönare på andra sidan".
Det kanske beror på min brist på svenska språket. På japanska använder vi uttrycket "Gräset alltid är grönare på andra sidan" som negativ mening.
 
Toppen