Senaste nytt

Byta flyg på Oslo flygplats - Hinner vi?

heltskumt

Medlem
Hej!
Nästa vecka flyger vi Stockholm-New York med SAS via Oslo.
Såg nu att vi bara har 55min på Olso flygplats om planen är i tid vilket för mig känns lite tight.
Min lilla erfarenhet av Olso flygplats är kanske inte den mest positiva.

Bör man vara orolig?

Mvh,
 

Timotey

Medlem
Tycker det är smidigt och lätt att transferera på Gardermoen har dock aldrig gjort det till en US flight där du väll har en extra security
 

Alx

Medlem
SAS anser uppenbarligen att 55 min räcker och ansvarar för en eventuell försening. Så jag ser ingen anledning för dig att oroa dig det minsta.

Gardermoen är ganska smidigt bortsett från extra securityn. Värre är det på tillbakavägen från USA då Gardermoen av någon outgrundlig anledning bara brukar ha en enda securitystation öppen för ankommande USA-flyg. Då blir det lätt lång och tidskrävande kö om man inte skyndar sig dit före alla andra...

Lycka till och trevlig resa hit till New York!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Bern

Medlem
Det är inte jättemycket tid direkt. Man måste ju hämta ut baggaget i Oslo, lämna in det på nytt och sen genom säkerhetskontrollen och traska förbi passkontrollen. Senaste två flighterna med väska från ARN har det tagit lång tid att få ut dem, ca 25 min, men då låg de iofs bland prioritybaggaget längst in i lastutrymmet... ;)
 

Dr. Miles

Expert
Det är inte jättemycket tid direkt. Man måste ju hämta ut baggaget i Oslo, lämna in det på nytt och sen genom säkerhetskontrollen och traska förbi passkontrollen. Senaste två flighterna med väska från ARN har det tagit lång tid att få ut dem, ca 25 min, men då låg de iofs bland prioritybaggaget längst in i lastutrymmet... ;)

Byte för utrikes->utrikes i Oslo behöver man inte hämta bagaget, inte heller gå ut.
Har det ändrats nyligen?
 

Roger J

Medlem
Nej, man behöver inte hantera bagaget själv på OSL, bara att gå igenom transitdörren efter att man gått av planet från ARN. OP kommer hinna en vända till loungen till och med.
 

JacobGBG

Medlem
GOT-(OSL)-EWR med SK och 40 min connection (1 incheckad väska) är det något ni skulle våga er på? Tillochmed på CPH skulle jag känna att det är gränsfall.

Ifall man skulle missa sin connection kan man räkna med att SK sätter en på en UA eller AC flight till NYC då eller är det bara att vänta en dag?
 
Toppen