Bygget av bron mellan Hong Kong–Zhuhai–Macau är försenat, beräknas att bli klar 2021

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av Dr. Miles, 5 April 2016.

1. Hong Kong–Zhuhai–Macau Bridge (HKZMB) förväntades att bli klar 2018, håller den inte original schema utan det blir klar tidigast 2021 enligt nyheterna.

Delays of up to 5 years for HK$30bn 'moving' Macau bridge crossing facilities | Hong Kong Free Press
    There is a doomsday machine on the horizon that could destroy Hong Kong home prices | South China Morning Post

Hong Kong–Zhuhai–Macau Bridge är en bro som knyter samman Hong Kong, Zhuhai (Kina) och Macau.
    Bron börjar från Hong Kong International Airport (HKIA), över Pearl River delta och till en artificiell ö vid Zhuhai och den grenar mot Zhuhai och mot Macau. Totalt 35 km lång bro.

HKZMB.jpg
    (Foto: Highways Department, HKSAR Media Centre)

Resenärer kommer att kunna resa mellan Hong Kong flygplats och Zhuhai / Macau i en halvtimme när den blir klar.

chazzie gillar detta.
  2. Fredrik

Fredrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Åkte färjan till Macau nyligen och stora delar av bron ser "klar" ut. Man vet förstås inte vad som mer behövs göras men en sån lång försening känns spontant som udda. Allt det gör är väl att avslöja att jag inte förstår mig på brobyggande...

3. jsn

jsn Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Eller så har det visat sig att byggherren inte gör det...

Kricka gillar detta.
  4. Traveller

Traveller Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Då jag bodde i HongKong fanns det ett rykte om just "Byggherren" och stadstjänstemän. Naturligtvis handlade ryktet om mutor och pengar som skulle komma från Macaos spelvärld. Jag är inte förvånad om detta rykte stämmer och att bron till mångt och mycket har finansiering av just Macaus spelvärld. Spel i Macau har minskat dramatiskt, 15% var den siffra jag fick berättat för mig då jag bodde där. Stämmer detta kan det ju också vara anledningens till den aktuella förseningen. Observera att detta är spekulation och baserat på det jag fick berättat för mig. Jag håller med @Fredrik om att bron till mångt och mycket ser "klar" ut och då man byggt så mycket på så kort tid känns ju 2021 väldigt långt bort.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!