Senaste nytt

Buss gate på Arlanda?

011430121

Medlem
På ARN T4 byggde man om gaten längst ut (är det 44) för att kunna ta emot maskiner som inte kan docka de övriga gaterna.
SAS SK 635 ARN-FRA har jag aldrig kommit till gate med, jag inbillar mig att SAS "köper" ett billigare alternativ på den ankomsten/ankomsten.
 

mha321

Medlem
FRA är väl lite speciellt med väldigt dålig gatekapacitet i förhållande till storleken? Den enda gång jag fått buss vid ankomst med 777 på longhaul var förstås FRA..

För övrigt har jag fått buss 100% av alla ankomster till Frankfurt med både sas och lufthansa på Europaflyg de senaste året. Den enda Europakärra jag fått gate för var Austrian.
 
På ARN T4 byggde man om gaten längst ut (är det 44) för att kunna ta emot maskiner som inte kan docka de övriga gaterna.
SAS SK 635 ARN-FRA har jag aldrig kommit till gate med, jag inbillar mig att SAS "köper" ett billigare alternativ på den ankomsten/ankomsten.

Kan handla om att den kärran tidigare ankom som en inrikes flight. Har varit med om det flera gånger när jag har kommit inrikes att vi ställer oss på F-piren för att bussas till T4.
 

chazzie

Medlem
Morgonflyget från OER får nästan alltid bussgate på Arlanda, dock fungerar det rätt OK när det inte är så stora plan, men vid anslutningsflyg kan det bli lite stressigt när det tar extra tid. Jag har sällan upplevt bussgate i övrigt, en gång med Belavia till deras AN-24:a och en gång med Norsken från Göteborg eftersom kärran parkerade på T5 och skulle vidare internationellt.

Generellt är det sunkigt, inte lika illa som Dulles kanske men nästan...
 

Holloman

Medlem
Norwegian körde åtminstone tidigare väldigt ofta med att man vid ankomst från Göteborg parkerade på B-piren i T5 och bussades tillbaka till T4. Förklaringen jag hört från insatta på Arlanda var att planet sen skulle flyga utrikes och det var dyrare med bogsering av planet än att bussa passagerarna (och det sparade väl tid i vändningen för dem). Passagerarna har ju flugit så billigt med Norwegian så de kan inte klaga över den extra tiden det tar att åka buss.
 

Smuffe

Medlem
Fel flygplats men jag flög med SAS i lördags mellan Arlanda och Göteborg och vi fick bussgate på Landvetter.
Även kaptenen meddelade att han var förvånad då det fanns flera lediga gate vid terminalen.
 

FF#1

Medlem
Norwegian körde åtminstone tidigare väldigt ofta med att man vid ankomst från Göteborg parkerade på B-piren i T5 och bussades tillbaka till T4. Förklaringen jag hört från insatta på Arlanda var att planet sen skulle flyga utrikes och det var dyrare med bogsering av planet än att bussa passagerarna (och det sparade väl tid i vändningen för dem). Passagerarna har ju flugit så billigt med Norwegian så de kan inte klaga över den extra tiden det tar att åka buss.
Råkade ut med det med sas här om veckan, flög från Luleå till arlanda, hamnade på T5, bara de med utrikes boardingkort fick gå av fram. Resten fick gå av bak och åka buss. Klart irriterande om man sitter längst fram och har bråttom att ansluta till en väntande bil...
 

olo

Medlem
Fel flygplats men jag flög med SAS i lördags mellan Arlanda och Göteborg och vi fick bussgate på Landvetter.
Även kaptenen meddelade att han var förvånad då det fanns flera lediga gate vid terminalen.
Egentligen är det ju bra att det går bra för Landvetter, så försöker jag när det blir bussgate där, på grund av att det är fullt vid terminalen. ;)

Vid vilken tid vad det?
Oftast brukar det vara bussgate på sista CPH-kärran, pga att alla gater är upptagna. Och då brukar det stå fler plan bredvid, och med fler övernattande plan (BA, FR, DY) så lär det blir trängre på kväll/morgon.
Det är dock alltid lika irriterande att åka buss från en A320 och inse att det står flera små propellerplan vid gater med brygga. Det borde ju inte vara en överraskning att den flighten kommer varje dag.
 
Toppen