<blockquote><strong>011430121;81061 wrote:</strong> <span style="font-family: Times New Roman"><span style="font-size: 13px"><span style="color: #000000"></span></span></span><span style="font-size: 13px"><span style="color: #000000"><span style="font-family: Calibri">Detta betyder väl att SAS inte längre kommer att behövaparkera ute på ”plattan” eller vid gaterna I B piren och man slipper att åka hissa och rullband?<br />
</span></span></span></blockquote>
Betydligt färre flyg kommer behöva göra det i alla fall. Men det är bara för interkontinentala flyg som siffran är 100%, för flyg inom Europa kommer fortfarande en del av flygen tvingas parkera på plattan, men det är färre än förr.<br />
<br />
Jag pratade med kvinnan som från Lufthansas sida är ansvarig för allokering av parkeringsplatserna och frågade just hur de väljer vilka plan som får parkera vid terminalen. Prioriteten ser ut ungefär så här: 1. Interkontinentala flyg, 2. "Shuttleflyg" (t.ex. Berlin, Hamburg), 3. Flyg med en stor andel transferpassagerare där påverkan bli särskild stor om flyget får en parkeringsplats på plattan.<br />
<br />
Planeringen görs långt i förväg, hon skulle nu påbörja planeringen för sommaren 2013. Dock är det alltid bara en grovplanering, en koordineringsperson gör sedan det praktiska jobbet och saker som väder, förseningar och tekniska arbeten kan tvinga koordinatorn att frångå planeringen.