Senaste nytt

BusinessClass.se tar en förhandstitt på Lufthansas nya A-Plus pir i Frankfurt

011430121

Medlem
<span style="font-family: Times New Roman"><span style="font-size: 13px"><span style="color: #000000"></span></span></span><span style="font-size: 13px"><span style="color: #000000"><span style="font-family: Calibri">Detta betyder väl att SAS inte längre kommer att behövaparkera ute på &#8221;plattan&#8221; eller vid gaterna I B piren och man slipper att åka hissa och rullband?<br />
</span></span></span>
 

Abbe

Medlem
Mycket välskrivet och det såg väldigt fräscht ut! Bra av dig annars att hålla oss uppdaterade som vanligt! :)
 

Jacob

Medlem
<blockquote><strong>Henrik Strömberg;81020 wrote:</strong> Hej Jacob,<br />
<br />
vet du om även AC kommer använda A-plus när den öppnar? Ankommer med dem från YYZ den 27e Oktober.</blockquote>
Svårt att säga. Det pratades om att USA-flyg skulle ges prioritet så skulle instinktivt gissa att Air Canada flyg får parkera någon annanstans.
 

Jacob

Medlem
<blockquote><strong>011430121;81061 wrote:</strong> <span style="font-family: Times New Roman"><span style="font-size: 13px"><span style="color: #000000"></span></span></span><span style="font-size: 13px"><span style="color: #000000"><span style="font-family: Calibri">Detta betyder väl att SAS inte längre kommer att behövaparkera ute på &#8221;plattan&#8221; eller vid gaterna I B piren och man slipper att åka hissa och rullband?<br />
</span></span></span></blockquote>
Betydligt färre flyg kommer behöva göra det i alla fall. Men det är bara för interkontinentala flyg som siffran är 100%, för flyg inom Europa kommer fortfarande en del av flygen tvingas parkera på plattan, men det är färre än förr.<br />
<br />
Jag pratade med kvinnan som från Lufthansas sida är ansvarig för allokering av parkeringsplatserna och frågade just hur de väljer vilka plan som får parkera vid terminalen. Prioriteten ser ut ungefär så här: 1. Interkontinentala flyg, 2. "Shuttleflyg" (t.ex. Berlin, Hamburg), 3. Flyg med en stor andel transferpassagerare där påverkan bli särskild stor om flyget får en parkeringsplats på plattan.<br />
<br />
Planeringen görs långt i förväg, hon skulle nu påbörja planeringen för sommaren 2013. Dock är det alltid bara en grovplanering, en koordineringsperson gör sedan det praktiska jobbet och saker som väder, förseningar och tekniska arbeten kan tvinga koordinatorn att frångå planeringen.
 

MarcusC

Medlem
Kul att läsa, och ett rejält lyft för FRA. Skall. ev förbi nästa vecka så hoppas få testa ny schengen lounge !!
 
<blockquote><strong>Jacob;80831 wrote:</strong> Har ni några funderingar kring den nya terminalen, lounger, gater osv är det bara att fråga.<br />
<br />
Jag har ganska bra koll på hur det ser ut och hur det är tänkt.</blockquote>
<br />
Hej Jacob! Tack för ett bra reportage, mycket informativt och underhållande som vanligt.<br />
<br />
Jag och en medresenär kommer att anlända till Frankfurt i LH F från Hong Kong om några veckor och ska då byta till LH C till Köpenhamn med två timmars transfertid på morgonen. Jag tror att flyget från Hong Kong kommer till en B-gate medan flyget till Köpenhamn avgår från A-piren.<br />
<br />
Kommer vi att erbjudas "limousine"-transfer vid ankomst och/eller avgång? Jag förmodar att vi blir mötta av en bil vid planet om det parkeras på plattan men inte om det dockar vid terminalen? Om vi vid ankomsten går till i F-loungen i B-piren, kommer de att köra oss till planet vid A-piren? Om vi istället tar oss till den nya F-loungen i A-plus-piren kan vi såvitt jag förstår bli körda till planet om det är en gate i den yttersta delen av piren? Vet du om flygen till Köpenhamn brukar avgå från den delen av piren? Inte lätt att hålla reda på allt....
 
Toppen