Senaste nytt

BusinessClass.se Resebyråtest: Plats 1 - Expedia

Jacob

Medlem
<blockquote><strong>fly4fun;10842 wrote:</strong> Finns det någon där ute som anser att Expedia har bra sökmöjligheter eller bra information?</blockquote>
Jag bokar mycket via Expedia. Kan inte komma på någon online resebyrå som har en lika bra och avancerad sökfunktion och dessutom möjlighet till en bra multisegment sökfunktion. Har heller aldrig varit missnöjd med den info som visas.<br />
Den enda sida som utifrån sökmöjligheter i min mening är bättre än Expedia är Orbitz, men de finns inte i Sverige.<br />
Prismässigt har jag inte heller upplevt att Expedia varit dyrare än andra resebyråer eller flygbolagens egna bokningssidor, och jag har aldrig haft några problem med deras kundsupport.<br />
<br />
Så att Expedia tog hem första platsen har jag inget att invända mot. Jag har dock inte varit med och gjort testet, detta är endast baserat på mina egna erfarenheter efter många år av flygbokningar.
 

fly4fun

Medlem
Ja smaken är som baken... Jag anser att man inte får se utresa och hemresa samtidigt är en enorm brist. Du väljer en utresa som passar och ser först på nästa sida att hemresorna inte passar alls, och då behöva gå tillbaka och klicka på varje resa för att se passande hemresa måste kan ju knappast anses särskilt tydligt eller användarvänligt. Att man dessutom inte får se tider för mellanlandningar anser jag vara ytterligare en stor brist. Vad gäller Orbitz så är MrJet dotterbolag till Orbitz och deras hemsida bygger till stor del på Orbitz hemsida.
 

Jacob

Medlem
<blockquote><strong>fly4fun;10850 wrote:</strong> Jag anser att man inte får se utresa och hemresa samtidigt är en enorm brist. Du väljer en utresa som passar och ser först på nästa sida att hemresorna inte passar alls, och då behöva gå tillbaka och klicka på varje resa för att se passande hemresa måste kan ju knappast anses särskilt tydligt eller användarvänligt</blockquote>
Nu undrar jag om något missats här. Det finns två sätt att söka efter en tur och returresa på Expedia. Antingen får man upp alternativen som du skriver, först väljer man utresa, sedan på nästa sida väljer man hemresa, eller så får man ett helhetsalternativ presenterat med en gång med både utresa och hemresa.<br />
Det är helt valfritt vilket sätt man vill söka på men båda finns i allra högsta grad, en enkel knapptryckning för att hoppa mellan söksätten.<br />
<br />
<blockquote><strong>fly4fun;10850 wrote:</strong> Vad gäller Orbitz så är MrJet dotterbolag till Orbitz och deras hemsida bygger till stor del på Orbitz hemsida.</blockquote>
Ja så är det kanske ja, men bokningssidorna skiljer sig rejält. Orbitz erbjuder en väsentligt mer avancerad sökfunktion. Vill man exempelvis boka en multisegment resa kan man välja segment i vilken ordning man vill, och så plockar den successivt bort alla prisalternativ som inte är relevanta. Riktigt imponerande.
 

Bonden

Medlem
Blev lite nyfiken här, American Express resbyrå fanns inte med på topplistan? <br />
Expedia är iofs bättre, men..
 

fopes

Medlem
Förstår inte hur man ser biljettregeln för hela resan (t/r) på expedia. Hur jag än försöker så ser jag bara regeln för utresan. Missar jag nåt?Dessutom verkar den inte klara av att visa biljettregeln för mer komplexa tur or returresor med mellanlandningar etc.Inte imponerad.
 

Ubbe

Medlem
Man bör dock beakta att det är inte heltidsanställda journalister som gör denna undersökning.<br />
Det står väl alla fritt här på forumet att göra något liknande, utifrån sina valda förutsättningar.<br />
Gillar testen som företeelse utan att värdera resultatet.<br />
<br />
Till alla missnöjda: Gör en bättre test själv...
 

Bonden

Medlem
Självklart är det ett riktigt bra test, all creds till er som jobbat med det :)<br />
<br />
Hoppas verkligen att resebyråerna tittar på det knyter sina händer och säger: "Nästa år är det vi som ligger på toppen" !
 

Jacob

Medlem
<blockquote><strong>Ubbe;10889 wrote:</strong> Man bör dock beakta att det är inte heltidsanställda journalister som gör denna undersökning.<br />
Det står väl alla fritt här på forumet att göra något liknande, utifrån sina valda förutsättningar.</blockquote>
Det finns nog inget test i något sammanhang som inte får utstå granskning och kritik. Det finns helt enkelt inget perfekt test eftersom man alltid måste välja kriterier för testet och vilka kriterier man tycker är viktiga är subjektivt.<br />
Hade testet enbart handlat om vilken resebyrå som är billigast hade resultatet säkert sett annorlunda ut, men det var ju inte målsättningen.<br />
<br />
<blockquote><strong>Bonden;10892 wrote:</strong> Hoppas verkligen att resebyråerna tittar på det knyter sina händer och säger: "Nästa år är det vi som ligger på toppen" !</blockquote>
Vi har redan fått återkoppling från resebyråer som varit med i testet som tackat oss för feedback och tagit till sig kritiken på ett konstruktivt sätt. Så nog läser branschen vad som postas på sidan.
 

Concorde

Founding Member
Håller med Ubbe; vi är idag glada amatörer som gillar att resa, plåta och skriva. Stort tack för allt jobb ni lade ner på testet.
 

peri

Ny medlem
Att använda ett bokningssystem som inte med automatik skannar av "nätet" samtidigt är ju idag rätt märkligt. Kanske inte om man är ute efter businessbiljetter.:) Men för den som vill hålla ner resekostnaderna är det ett måste, allt annat är tjänstefel av en reseinköpare, eller för all del av en resebyrå som inte ställer det kravet på systemleverantören.Vi har idag en uppsättning av Amadeus e-Tm som inkluderar ett tredjepartsprogram. Och alla våra manuella sökningar sniffar av nätet samtidigt....
 
Toppen