Senaste nytt

BusinessClass.se har utsett flygvärldens bästa champagne

speedwing

Medlem
Jag ber om ursäkt ifall detta inlägg låter lite hårt: <br />
Utan att ni angett årgången på de testade sorterna så är testet i stora delar meningslöst. Hela vitsen med "prestige-champagner" är just att de har årgång (till skillnad från de billigare "standard-champagnerna"). Årgångarna kan skilja sig enormt mycket och är nästan viktigare än de olika producenterna...dvs välj hellre en bra årgång istället för ett bra märke...<br />
<br />
(Jag ser att min "signatur-kollega" Concorde också har denna uppfattning.)<br />
<br />
(Vi svenskar råkar också ha världens absoluta champagne-auktoritet i form av Richard Juhlin och hans böcker rekommenderas varmt. Där kan man bl a se hur mycket årtalet betyder för kvaliteten av i övrigt samma produkt.)
 

Bringman

Medlem
Självklart är årgången väldigt viktigt! Generellt serverar flygbolag den "senaste" årgången så därför provade vi dessa.<br />
<br />
Laurent-Perrier Grand Siècle Cuvée NV<br />
Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill 1999<br />
Taittinger Comtes de Champagne 2002<br />
Bollinger Grande Année 2004<br />
Dom Pérignon 2003<br />
Veuve Cliquot La Grande Dame 2004<br />
Krug Grande Cuvée NV<br />
Henriot Brut Millésimé 2005
 

Mr.A

Medlem
Det stora problemet med att dricka champagne uppe i luften är inte så hemskt mycket en fråga om tryck och luftfuktighet i mitt tycke, det handlar om att man oftast serverar vin och champagne i undermåliga vinglas.
 

Marcus01

Medlem
Det är ju detta som gör det så kul att botanisera på små gårdar i Champagne, många gånger mycket bättre dryck än de stora husen men pga små volymer och okända varumärken så når de aldrig oss i Norden. Och nästan ingen annan heller om man inte tar sej lite tid! Kan verkligen rekommendera en resa till just Champagne!
 

Senator

Moderator
<blockquote><strong>JacobGBG;120035 wrote:</strong> Laurent-Perrier Grand Siècle Cuvée var ju sannerligen en högoddsare. Synd att SAS Henriot inte deltog.</blockquote>
<br />
<em>Plats 8:<br />
Henriot Brut Millésimé<br />
Medelbetyg: 9,31 (av totalt 20)<br />
Serveras i första klass på United Airlines</em><br />
<br />
Skulle ha varit:<br />
<em>Serveras i första klass på United Airlines <strong>och</strong> affärsklass på SAS</em><br />
<br />
Så SAS skumpan var sämst, något vi nästan alla hade...
 

Senator

Moderator
<blockquote><strong>Dr. Miles;120050 wrote:</strong> Det är missvisande då det handlar om First class champagne, inte Business class champagne.</blockquote>
<br />
SAS särbehandlas här inne, på alla sätt. Det vet du :cool:
 

Dr. Miles

Expert
<blockquote><strong>Swiss;118703 wrote:</strong> Trevlig provning ni genomförde och ett bra reportage!<br />
<br />
Det som bör påpekas i detta sammanhang är dock att dessa champagner kan smaka helt annorlunda när man sitter i ett flygplan på typ 10,000 meters höjd. Mitt förslag är därför att ni genomför samma testing ytterligare en gång i rätt miljö - alltså i första klassavdelningen på lämpligt flyg på 10,000 meters höjd. Skämt åsido, men det vore naturligtvis intressant att veta hur stor roll höjdskillnaden, det annorlunda lufttrycket och den torra luften i kabinen spelar för smakupplevelsen.<br />
<br />
Var det någon som hade alla rätt och förtjänade en flaska champagne som belöning?</blockquote>
<br />
Det finns inte 16 fysiska First class stolar på British Airways, Korean Air, Qatar Airways eller SWISS flygplan. :p
 
Toppen