BusinessClass.se har utsett flygvärldens bästa champagne

Diskussion i 'Nyhetskommentarer' startad av Martin Björnström, 15 Februari 2013.

1. Vill du dricka riktigt god champagne ska du flyga första klass med British Airways, Korean Air, Qatar Airways eller Swiss. Det slog en förvånansvärt enig testpanel fast bestående av 16 mycket frekventa flygresenärer. Flygvärldens bästa champagne heter Laurent-Perrier Grand Siècle Cuvée och vann med god marginal över övriga sju sorter. Champagne är för många en…

Se hela inlägget

Smuffe gillar detta.
  2. Traveller

Traveller Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja nog var det ett flitigt gäng som möttes. Mellan de olika fabrikaten var det verkligen stor skillnad och vinnaren stack ut ordentligt. Frågan är nu: Vad skall denna panel testa nästa gång? Första klass stolar? BusinessClass vin? 10.000 meters The?

3. Henry

Henry Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Stiligt! Oväntat med Krug så långt ner. Hur gick det för den sodastreamade varianten av California White? ;)

4. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Trevlig artikel, inte för att jag kan direkt mycket om champagne, men ni verkar ha haft det trevligt i alla fall.

5. Jag ska tillägga att juryn inklusive redaktion, teammedlemmar och vår Champagne-expert betalade en avgift á 1250kr per person för att deltaga och att eventet var självfinansierat.<br />
    <br />
    Framtida provningar kommer bygga på samma upplägg.

6. gusten

gusten Medlem

Nu börjar ni verkligen komma in på väsentligheter! Mer sådant. Det blir till att låta en kork smälla här hemma ikväll. Trevlig artikel!

7. MarcusC

MarcusC Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Mycket intressant, och ett utmärkt jobb av juryn. Någon som vet om någon av ovan sorter även finns i några lounger att pröva ?

8. 149@telia.com

149@telia.com Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Trevlig provning. För 4 veckor sedan skrev jag några rader om just den vinnande<br />
    Champagnen. Se nedan.<br />
    <br />
    Ser att det fortfarande är samma Champagne-märke som när jag var<br />
    där i november (Concorde-room)<br />
    <br />
    Laurent-Perrier Gand Siècle är i mitt tycke en mycket god dryck.<br />
    Buteljen är en replika av en 1800-talsflaska.<br />
    <br />
    Champagnen är namngiven efter Solkungen (Louis XIV).<br />
    Det sägs att Solkungen var den första franska kungen som drack Champagne.<br />
    <br />
    Blandningen är 50 % Pinot Noir och 50 % Chardonnay.<br />
    Druvor enbart från Grand Cru-vingårdar (de 12 mest prestigefulla).<br />
    Lagras i minst 5 år.<br />
    <br />
    En flaska slinker lätt ned när man sitter i The Concorde Room och<br />
    filosoferar i väntan på en flight

Smuffe gillar detta.
  9. rvarttinen

rvarttinen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Nice! Kul! Bra reportage.... <br />
    <br />
    Resultatet av testet kan nog bli lite av en inköpslista ... :)

10. Swisser

Swisser Medlem

Trevlig provning ni genomförde och ett bra reportage!<br />
    <br />
    Det som bör påpekas i detta sammanhang är dock att dessa champagner kan smaka helt annorlunda när man sitter i ett flygplan på typ 10,000 meters höjd. Mitt förslag är därför att ni genomför samma testing ytterligare en gång i rätt miljö - alltså i första klassavdelningen på lämpligt flyg på 10,000 meters höjd. Skämt åsido, men det vore naturligtvis intressant att veta hur stor roll höjdskillnaden, det annorlunda lufttrycket och den torra luften i kabinen spelar för smakupplevelsen.<br />
    <br />
    Var det någon som hade alla rätt och förtjänade en flaska champagne som belöning?

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!