Senaste nytt

BusinessClass har ätit på världens bästa restaurang

Jason BusinessClass

Team BusinessClass
BusinessClass recenserar restaurangen Osteria Francescana Fler än tusen experter inom gastronomi och matupplevelser kom i juli i år fram till att Osteria Francescana är världens bästa restaurang just nu. Där intog man nämligen förstaplatsen på prestigeladdade listan World’s 50 Best Restaurants list. Nyligen hade vi möjlighet att själva kontrollera hur det ligger till med den…
 

Palazzi

Medlem
Ser gott ut!! Har inte haft nöjet att besöka restaurangen själv.

Förstår dock inte hur det kan upplevas komplicerat att ta sig till Modena (?) Flyger gör man till Bologna, och 5mil direkttågs-linje tar 20min. Restaurangen ligger också i centrala modena (gångavstånd).

Hur var prisnivån på maten? Jag ser att ni önskade mer premiumviner...
 

JonW

Medlem
Ja, det ä rätt fantastiskt att man kan hävda "alla vägar bär inte hit" om en stad som faktiskt ligger precis vid korsningen av Italiens två pulsådrar E35 och E45!!
Ska man sen fortsätta vara petig så är det bara karosserna till Ferrari som görs i Modena, själva produktionen ligger i Maranello.
 
Ser ut som 220 euro för menyn och 130 euro för vinet enligt hemsidan. Vet dock inte om den stämmer, där står tolv bord på hemsidan men sex i recensionen.
 

dashboard

Administrator
Ser gott ut!! Har inte haft nöjet att besöka restaurangen själv.

Förstår dock inte hur det kan upplevas komplicerat att ta sig till Modena (?) Flyger gör man till Bologna, och 5mil direkttågs-linje tar 20min. Restaurangen ligger också i centrala modena (gångavstånd).

Hur var prisnivån på maten? Jag ser att ni önskade mer premiumviner...
Hei, kalaset kostet ca €1.000 for to personer. Noe jeg synes er helt ok med tanke på hva topprestauranter som Maaemo i Oslo koster (på 64.plass på samme liste). Wine-pairing var bra men ikke fantastisk og på Enoteca Pinchiorri løste de det bra med å tilby vinpaket i flere prisklasser, slik at det finnes en kvalitet Tilpasset den enkelte gjests budsjett.

Dere som har direkteruter til Bologna kommer selvsagt mye lettere til Modena, ikke jeg som flyr fra Oslo. Det er uansett et lite ordspill. Å besøke en tre stjerners Michelin skal være verdt en lengre tur i seg selv. For oss ble det en reiserute men en vi ikke angrer på
 

dashboard

Administrator
Ser ut som 220 euro för menyn och 130 euro för vinet enligt hemsidan. Vet dock inte om den stämmer, där står tolv bord på hemsidan men sex i recensionen.
Det er flere rom i restauranten, men med få bord på hvert rom, noe som skaper en mer intim atmosfære. Jeg var i det største, med 6 bord. Jeg har selv kontaktet Osteria og spurt hvor mange bord det er, fikk svar 10-12...
 

Palazzi

Medlem
Priset låter rimligt, men synd att inte vinet riktigt levererar. Har druckit väldigt bra vin som inte kostar mycket, och tycker nog att denna restaurang borde ha klarat att finna dessa (eller likvärdiga).

PS.Jag förstod att ni utgick från Oslo. En mellanlandning o en 20min transport känns för mig dock som en väldigt smidig resa. Men alla är vi olika :)
 

Agö

Medlem
Priset låter rimligt, men synd att inte vinet riktigt levererar. Har druckit väldigt bra vin som inte kostar mycket, och tycker nog att denna restaurang borde ha klarat att finna dessa (eller likvärdiga).
Vinmeny är sällan intressant. Det säger sig självt att du inte får några överdrivet intressanta viner för EUR 130. Jag utgår ifrån att resturangen ifråga har alldeles utmärkta viner som då givetvis kostar mer, konstigt vore det annars.
 

dashboard

Administrator
Priset låter rimligt, men synd att inte vinet riktigt levererar. Har druckit väldigt bra vin som inte kostar mycket, och tycker nog att denna restaurang borde ha klarat att finna dessa (eller likvärdiga).

PS.Jag förstod att ni utgick från Oslo. En mellanlandning o en 20min transport känns för mig dock som en väldigt smidig resa. Men alla är vi olika :)
Ja, i tillegg valgte vi å fly til Milano via Stockholm, for å kunne spise bra også dagen før, på Cracco. 2 timer på tog fra Milano til Modena, men de serverer bra espresso på toget
 

Agö

Medlem
För övrigt ett fint reportage, tack för det. Det är så förbaskat svårt att få bord på Osteria Francescana, gällar att hänga på sidan när bokningen öppnar och därtill ha tur.
 
Toppen