Senaste nytt

Business till Thailand februari / mars?

Bokar nog Qatar imorrn. Däremot en fråga till, får inga eurobonuspoäng för detta eller? Fixade Amex SAS eurobonus premium.

Undrar också om lounger. Hört både amexkortet och business ger lounge. Hur funkar det, finns det flera? Kommer jag ha access till lounge på ARN?
 

Abbs

Medlem
Bokar nog Qatar imorrn. Däremot en fråga till, får inga eurobonuspoäng för detta eller? Fixade Amex SAS eurobonus premium.

Undrar också om lounger. Hört både amexkortet och business ger lounge. Hur funkar det, finns det flera? Kommer jag ha access till lounge på ARN?
Qatar är medlem i OneWorld, inte Star Alliance. Inga Eurobonuspoäng. Det enda du får är om du betalar resan med kortet, vilket är detsamma som om du köpte broccoli på ICA för samma summa.

Du har tillgång till de lounger Qatar har avtal med. Finns väl en sisådär lounge på ARN som Qatar ger tillgång till (rätta mig om jag har fel någon). I Doha har du tillgång till Qatars businesslounge. I Bangkok: Lounge access - over 600 lounges , multi destination flights
Vad jag vet ger inte Amexkortet tillgång till lounge, om du nu har SAS Amex Premium.

Kan tilläggas att jag aldrig flygit Qatar och inte planerar göra det heller, men allt detta var en liten googling bort.
 
Hmm kanske inte är hela världen om man inte får Eurobonus, har jämfört Qatar / Finnair / Turkish som verkar ha sjyssta priser när jag vill åka och Qatar lockar mest. Vill gärna kunna sitta mer avskilt, Qatar med sina "ägg" verkar ge det.

Är det mycket eurobonuspoäng man brukar få annars om man pröjsar en sån här resa i business? Är det väldigt mycket kanske jag tar typ finnair i alla fall även om Qatar verkar sjysstast enl mig.

Hoppas ni har överseende med mina tusen frågor, i och med jag blir borta så länge så är det 100 andra saker jag måste fixa också så hjärnan går på högvarv. (Uthyrning, vaccin, visum, etc etc) :)
 

agehall

Medlem
Är det mycket eurobonuspoäng man brukar få annars om man pröjsar en sån här resa i business? Är det väldigt mycket kanske jag tar typ finnair i alla fall även om Qatar verkar sjysstast enl mig.
Du får väl exakt lika många Eurobonuspoäng från själva resan om du reser med Finnair som om du reser med Qatar?
 
Jag tror jag blir galen. Ringde och pratade med Qatar idag och frågade om jag kunde boka en tur och retur för 14k, sen pröjsa 2.6k för att boka om hemresan då jag vill vara borta längre än deras kampanj pågår, den gäller bara för 1-2 månader nu. Det verkade i alla fall på killen att detta är en promo-resa osv och att en senare hemresa inte kan garanteras komma till promo-pris. Så verkade som att det kunde bli dyrt om de inte har deals senare i höst?

Snackade även med Finnair, deras reseperiod för dealen sträcker sig långt så kan ju direkt nu boka utresa maj och hemresa om 4-5 månader till priset 14k. Där kostar det 1500 kr för ombokning och det lät på kvinnan som att det borde gå att ordna så det inte blir så mycket tillägg för min nya hemresa för man drar mellanskillnaden på det jag redan betalat på nått sätt om jag ändrar datum senare..

Det jag gillar med båda dessa business efter att ha researchat lite är att de kör en sån där sned stolsplacering så om man sitter vid fönstret så sitter man ensam och avskilt, det vill jag göra i och med jag reser ensam.

Qatar verkar något fetare enligt mig men båda funkar (såg iofs nån i tråden som toksågade finnair men har läst bra reviews?). Fördelen som sagt att Finnair då kan jag lägga hemresan om 4 månader och vara garanterad detta pris ( så länge jag inte vill ändra den sen då)

Ska resa runt 4 månader har jag tänkt men kan lika gärna bli mer, det får jag ta sen.

Vad säger ni?
 

palmen

Moderator
Jag tror jag blir galen. Ringde och pratade med Qatar idag och frågade om jag kunde boka en tur och retur för 14k, sen pröjsa 2.6k för att boka om hemresan då jag vill vara borta längre än deras kampanj pågår, den gäller bara för 1-2 månader nu. Det verkade i alla fall på killen att detta är en promo-resa osv och att en senare hemresa inte kan garanteras komma till promo-pris. Så verkade som att det kunde bli dyrt om de inte har deals senare i höst?

Snackade även med Finnair, deras reseperiod för dealen sträcker sig långt så kan ju direkt nu boka utresa maj och hemresa om 4-5 månader till priset 14k. Där kostar det 1500 kr för ombokning och det lät på kvinnan som att det borde gå att ordna så det inte blir så mycket tillägg för min nya hemresa för man drar mellanskillnaden på det jag redan betalat på nått sätt om jag ändrar datum senare..

Det jag gillar med båda dessa business efter att ha researchat lite är att de kör en sån där sned stolsplacering så om man sitter vid fönstret så sitter man ensam och avskilt, det vill jag göra i och med jag reser ensam.

Qatar verkar något fetare enligt mig men båda funkar (såg iofs nån i tråden som toksågade finnair men har läst bra reviews?). Fördelen som sagt att Finnair då kan jag lägga hemresan om 4 månader och vara garanterad detta pris ( så länge jag inte vill ändra den sen då)

Ska resa runt 4 månader har jag tänkt men kan lika gärna bli mer, det får jag ta sen.

Vad säger ni?
Om du bokar om hemresan kommer du med största sannolikhet få betala mellanskillnaden till billigaste business-biljett vid det tillfället plus ändringskostnad. Det kan bli väldigt dyrt då detta bokas på rea och inte alls säkert det är rea när du bokar om och vill åka hem.
Nu är dock många bolag bra på att strössla med reor så det är inte helt omöjligt att man kan boka om under någon rea, men inget man kan räkna med, framförallt inte om det är en resa under högsäsong.
 
Ok bokar nog finnair då trots allt. Lägger hemresan om ca 4 månader och får ett garanterat acceptabelt pris. Tack för alla svar!
 
Toppen