Business och First på 50-60 talet ?

Diskussion i 'Övrigt' startad av TorbjornMieden, 11 December 2011.

1. TorbjornMieden

TorbjornMieden Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vet någon om det finns dokumentation på hur dessa 2 klasser såg ut då ?

Letar info och bilder oavsett flygbolag.

2. lnixon

lnixon Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  3. De här är ju lite kul, inte minst med tanke på diskussioner om A380 och Suites och what have you. Från 1949 resp. 1954:
    1949 uk ad for b3377.jpg 1954 overnite europe private stateroom b377.jpg

1 person likes this.
  4. Jacob

Jacob Medlem

Jag undrar om det ens fanns någon kabinuppdelning på 50-talet, jag tror de flesta flygbolag bara hade en kabinklass eftersom det ändå var så pass dyrt att flyga att endast ett fåtal kunde göra det. Men bilder från den generella kabinservicen finns definitivt att hitta. Det var väl först framåt 60-70-talen som folkflyget började komma igång då det också blev relevant att ha en mer avskild klass för de som ville resa mer bekvämt eller kunna jobba ostört.

Business class kom först på 80-talet. Ett antal flygbolag bråkar om vem som var först, lite beroende på hur man ser på det, däribland SAS som introducerade EuroClass år 1981.

5. Jacob

Jacob Medlem

6. Albin

Albin Medlem

Jag får inte dina länkar att fungera Jacob.. kommer till SAS bildsida, men inga bilder visas utan endast en error-sida.

7. Jacob

Jacob Medlem

Är det inte för härligt med "Scandinavian Country Buffet" ombord på SAS år 1969. :)

170406_02.jpg
    Foto: SAS Group

Redan på 50-talet fanns "fully flat" ombord. Cirkeln kanske snart är sluten... :p

293076_01.jpg
    Foto: SAS Group

8. Är det bara jag som tror att hon i bilden kanske jobbar hos SAS fortfarande...

5 personer gillar detta.
  9. Jacob

Jacob Medlem

Märkligt. I så fall pröva att gå in denna väg istället.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!