Senaste nytt

Business med Ethiopian airlines till Uganda via Addis Ababa

Samosaguas

Medlem
Tänkte att jag skulle dela med mig av min senaste resa till Kampala, Uganda som gick med Ethiopian airlines. Jag var bokad i economy och resan startade från Madrid och en första flygning med Lufthansa från MAD till FRA.

På Adolfo Suárez Madrid-Barajas besöktes loungen Puerta del Sol. Ingen märkvärdig lounge, men ändå trevligt med en cola, en bocadillo con jamón, lite gazpacho och lite uppbygglig fotbollslitteratur i form av Marca.
IMG_1258.JPG


Trevlig utsikt vad det också från mitt bord:
IMG_1259.JPG

Här följer några ytterligare bilder från loungen:
IMG_1262.JPG
IMG_1263.JPG
IMG_1264.JPG
IMG_1265.JPG


En händelsefattig tur mellan Madrid och Frankfurt men han ändå knäppa en klassisk ving/motor-bild. Att man aldrig tröttnar på att ta denna typ av bilder trots att jag måste gjort det mer än hundra gånger :)
IMG_1269.JPG

Och en bild på vår Airbus A320-200 som tog mig till Frankfurt:
IMG_1272.JPG


Väl framme i Frankfurt hade jag drygt två timmar innan Ethiopian-flygningen till Addis Ababa. Jag hade genom Ethiopians hemsida lagt ett bud på uppgradering på denna nattflygning till Addis Ababa på $515 som hade accepterats och som jag rapporterade om i denna tråd: Ethiopian Airlines inför budgivning på uppgradering "Upgrade to Cloud Nine" | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Flygningen skedde med en Airbus A350 och det var första gången för mig i denna flygplanstyp. Här kommer några bilder från kabinen:
IMG_1274.JPG
IMG_1276.JPG
IMG_1277.JPG
IMG_1275.JPG


Jag måste säga att jag var mycket nöjd med både stol och utrymme på mitt säte på rad 1. En trevlig detalj är att det inte finns någon lagringshyllor i mitten av kabinen vilket gör att det känns luftigt. Champagnen var väl sådär även om jag är långt ifrån någon expert.

Såg här såg menyn ut för denna flygning:
IMG_1283.JPG
IMG_1284.JPG
IMG_1285.JPG
IMG_1286.JPG


Maten på flyget var bra men inget särskilt och inget som gav något bestående intryck. Det som dock irriterade mig var att det tog väldigt lång tid in på flygningen innan serveringen började. Vi startade strax efter 10 på kvällen från Frankfurt och det dröjde till efter midnatt innan serveringen hade kommit igång. Irriterande när man ställt in sig på att äta hyfsat snabbt och sedan sova.

Hann se hela denna film innan jag fick mat!
IMG_1281.JPG

Filmen får godkänt men inte riktigt i klass med Wes Andersons bästa stunder.

Fick den vanliga necessären från Ethiopian som finns i lite olika skrikiga färger ;)
IMG_1278.JPG
IMG_1279.JPG


Landade i Addis relativt utsövd tidigt på morgonen:
IMG_1290.JPG
IMG_1291.JPG
IMG_1292.JPG


Tack för nu - i nästa del fortsätter resan till Entebbe, Uganda!
 
Last edited:

Samosaguas

Medlem
Väl framme i Addis så hade jag två timmar som spenderades i Platinum-loungen på ADD. Ingen höjdare till lounge, men på ADD får man skatta sig lycklig som får en sittplats. För resan mellan ADD och EBB var det återigen dags att gå längre bak i planet och åka economy.

Här är en bild på den relativt gamla Boeing 737-800 som flög oss till Entebbe:
IMG_1297.JPG
IMG_1298.JPG
IMG_1301.JPG

Hade lyckats få en lyxig nödutgångsplats med bra benutrymme!

Mitt flyg var dock inte lika slitet som detta plan som stod parkerat en bit bort o_O
IMG_1299.JPG


Väl framme i Uganda och Entebbe flygplats så såg jag detta FN flygplan och tänkte att någon på BC säkert kan berätta för mig vilken flygplanstyp detta är:
IMG_1304.JPG


Nu dags för en morgonkaffe och sedan följer lite bilder från Kampala!
 

Samosaguas

Medlem
I Kampala bodde jag på Sheraton. Ett gammalt hotell som byggdes redan 1967 och som just nu genomgår renoveringar av rummen på ett flertal våningar. Välbehövligt skulle jag säga.
IMG_1351.JPG

Jag hade bokat ett standard-rum men blev uppgraderad till ett Club-rum på nionde våningen. Rummet var relativt nyrenoverat och helt ok.
IMG_1305.JPG
IMG_1306.JPG

Trevlig utsikt över centrala Kampala från rummet!
IMG_1379.JPG
IMG_1380.JPG

Nästa gång ska jag dock komma ihåg att be om ett rum åt andra hållet eftersom det i princip varje kväll var fest på baren Rock på andra sidan hotellet vilket var lite störande.

Hotellet har ett helt ok poolområde som dock inte förändrats nämnvärt sedan Idi Amin simmade i poolen på 70-talet ;)
IMG_1364.JPG
IMG_1357.JPG

IMG_1363.JPG

Precis i anslutning till hotellet finns en park där man en morgon kunde se denna fotbollsplan. Aningen knepigt med lutningen!
IMG_1384.JPG

Istället för fotboll fick det bli en öl i skuggan. Svåra val mellan Club eller Nile, men till slut bestämde jag mig för att Nile var strået vassare.
IMG_1326.JPG
Nile.jpg

Om man besöker Kampala kan jag tipsa om Cafe Javas som finns på en rad ställen i Uganda, men även i Kenya. Jag besökte den som ligger på Kira Road som är ett trevligt ställe och som serverar en mycket god alkoholfri passionsfruktsdrink utan alkohol som de kallar Nojito. Den med en extra shot av ingefärajuice gör att jag längtar tillbaka aningen till Uganda.
IMG_1367.JPG

Hemresa från Entebbe var också med Ethiopian via Addis och även denna gång lyckades jag lägga ett bud på uppgradering till Cloud Nine som gick igenom på nattflygningen från ADD till ARN. Mitt bud på $365 var strax över minimibudet. Hade en trevlig resa hem och måste säga att den traditionella etiopiska maten på flyget var riktigt god! Tog inga bilder inifrån flyget på denna sträcka så ni får nöja er med dessa kvällsbilder på Ethiopians Dreamliner som flög mig tillbaka till Sverige.
IMG_1406.JPG
IMG_1408.JPG


Tack till alla som läst och gillat denna reserapport! :)
 
Toppen