Senaste nytt

Business klass - jobbresa

3d360

Ny medlem
Hej.

Ska iväg på jobbresa och det som är skoj är att de bokat business vilket jag inte testat hos Qatar Airways. Jag har några frågor som jag hoppas få svar på.

Jag undrar vilken lounge man har tillräde till på CPH? Det som förvirrar är att de på jobbet säger Aspire men på Qatars hemsida står det Primeclass? Kan det rentav vara så att bägge kan tillträdas? Vad tycker ni om respektive gällande mat, dryck och trivsel?

Vad gäller stolarna har jag hört att inte alla 777 300er är uppgraderade med qsuite. Vet ni vad som gäller för linjen mellan CPH och Doha?

Min andra fråga är om det är nåt särskilt skoj att prova inne på flyget? T ex nån dryck eller maträtt ni särskilt skulle vilja rekommendera.

Är stolarna sköna att sova i?

När vi mellanlandar kommer vi att ha 2.5h väntetid. Hinner man med och prova loungen i Doha tro?

På hemmavägen blir det 5h väntetid. Som jag förstått finns en swimmingpool och spa som man för gå in i mot en avgift. Nån som provat den och kan komma med input? Om den vart bra så kan jag tänka mig att prova.

I övrigt får ni gärna komma med tips om annat man kan göra som ni tyckte var kul på flygplatsen i Doha för att fördriva tiden.
 
Jag undrar vilken lounge man har tillräde till på CPH? Det som förvirrar är att de på jobbet säger Aspire men på Qatars hemsida står det Primeclass? Kan det rentav vara så att bägge kan tillträdas? Vad tycker ni om respektive gällande mat, dryck och trivsel?
Välkommen till BC och grattis till valet av arbetsgivare som har så generös respolicy, jag kan lova dig att många här är avundsjuka på dig :)

Jag vet inte vilket som är korrekt, men Primeclass är relativt nyöppnad så dina kollegor känner kanske inte till den. Gissningsvis var det Aspire som gällde förr, innan Primeclass fanns, men nu när Primeclass har tillkommit så gäller den. Hur som helst, ingen av dem är speciellt bra. Primeclass ligger dock efter passkontrollen, medan Aspire ligger innan passkontrollen, så jag hade helt inriktat mig på Primeclass.
 
Last edited:

bnr

Medlem
Vad gäller stolarna har jag hört att inte alla 777 300er är uppgraderade med qsuite. Vet ni vad som gäller för linjen mellan CPH och Doha?

Min andra fråga är om det är nåt särskilt skoj att prova inne på flyget? T ex nån dryck eller maträtt ni särskilt skulle vilja rekommendera.

Är stolarna sköna att sova i?

När vi mellanlandar kommer vi att ha 2.5h väntetid. Hinner man med och prova loungen i Doha tro?
Välkommen till forumet!

Kolla seatmap där du väljer plats, eller på Expertflyer, där ser du fort om det är den gamla Business-kabinen (2-2-2) eller Qsuite (1-2-1)

Jag gillar Karak chai som man kan få ombord på Qatar, kryddigt och sött te.

Sov väldigt gott ombord på QR, dock inte Qsuite, utan den "vanliga" Business-kabinen på A350.

Ja, du bör hinna loungen i Doha. Förvänta dig dock inget spektakulärt.
 

3d360

Ny medlem
Välkommen till BC och grattis till valet av arbetsgivare som har så generös respolicy, jag kan lova dig att många här är avundsjuka på dig :)

Jag vet inte vilket som är korrekt, men Primeclass är relativt nyöppnad så dina kollegor känner kanske inte till den. Gissningsvis var det Aspire som gällde förr, innan Primeclass fanns, men nu när Primeclass har tillkommit så gäller den. Hur som helst, ingen av dem är speciellt bra. Primeclass ligger dock efter passkontrollen, medan Aspire ligger innan passkontrollen, så jag hade helt inriktat mig på Primeclass.

Tack för välkomnandet. Trodde först att vi skulle åka ekonomi men man ville ju inte direkt gå fram och klaga över att det blev business. Så det ska bli jättekul, kanske till och med skriver nån "efter resan"-rapport om nån finner det intressant.

Hur som, jag utgår från att det är primeclass som gäller. Man tycker ju att det som står på qatar sidan borde vara uppdaterat.
 

3d360

Ny medlem
Välkommen till forumet!

Kolla seatmap där du väljer plats, eller på Expertflyer, där ser du fort om det är den gamla Business-kabinen (2-2-2) eller Qsuite (1-2-1)

Jag gillar Karak chai som man kan få ombord på Qatar, kryddigt och sött te.

Sov väldigt gott ombord på QR, dock inte Qsuite, utan den "vanliga" Business-kabinen på A350.

Ja, du bör hinna loungen i Doha. Förvänta dig dock inget spektakulärt.

Tack för input. Förväntar mig inget särskilt med loungen mer än att man hoppas den inte är alltför långt bort så att man hinner slappna av en stund. Skönt att höra att det man kan sova gott. Vissa stolar kan nämligen vara lite väl hårda kan jag tycka.
 

palmen

Moderator
Finnas det några B777 som har Qsuite?
Ni kommer att ha gott ombord tid till lite lounge i Doha, åtminstone 1h lär ni hinna med om allt är i tid.

Berätta gärna efter resan hur det var, reserapporter är alltid uppskattade.
 

3d360

Ny medlem
Finnas det några B777 som har Qsuite?
Ni kommer att ha gott ombord tid till lite lounge i Doha, åtminstone 1h lär ni hinna med om allt är i tid.

Berätta gärna efter resan hur det var, reserapporter är alltid uppskattade.

Det finns Qsuite på några 777 300er enligt youtube videos. Dock ej den från cph till doha. En rapport ska jag nog allt få till.
 

squeezen

Medlem
Hej.

Ska iväg på jobbresa och det som är skoj är att de bokat business vilket jag inte testat hos Qatar Airways. Jag har några frågor som jag hoppas få svar på.

Jag undrar vilken lounge man har tillräde till på CPH? Det som förvirrar är att de på jobbet säger Aspire men på Qatars hemsida står det Primeclass? Kan det rentav vara så att bägge kan tillträdas? Vad tycker ni om respektive gällande mat, dryck och trivsel?

Vad gäller stolarna har jag hört att inte alla 777 300er är uppgraderade med qsuite. Vet ni vad som gäller för linjen mellan CPH och Doha?

Min andra fråga är om det är nåt särskilt skoj att prova inne på flyget? T ex nån dryck eller maträtt ni särskilt skulle vilja rekommendera.

Är stolarna sköna att sova i?

När vi mellanlandar kommer vi att ha 2.5h väntetid. Hinner man med och prova loungen i Doha tro?

På hemmavägen blir det 5h väntetid. Som jag förstått finns en swimmingpool och spa som man för gå in i mot en avgift. Nån som provat den och kan komma med input? Om den vart bra så kan jag tänka mig att prova.

I övrigt får ni gärna komma med tips om annat man kan göra som ni tyckte var kul på flygplatsen i Doha för att fördriva tiden.
"den som söker skall finna"
Svar på alla frågor finns redan på forumet skulle jag säga.. kika i Qatar tråden till start för info.
Primeclass är ny partner lounge, tidigare var det Aspire och den suger. Bottom 5 lista av alla lounger i världen typ.
Primeclass bättre men på inget vis extraordinärt och inget att allokera extra tid till. Dock ligger den ju rätt sida passkontrollen så man kan vara i loungen in i det sista. Ingen av dem har utsikt ut mot platta utan in mot flygplats bara. Finns en del varm mat i primeclass, vilket inte fanns i aspire (annat än nån tradig soppa).

Kolla Seat mappen för att se om det är Qsuite eller inte. Som @palmen skriver så är CPH ingen linje som är servad av uppgraderad 777 utan det är gammal 2-2-2.
A350-1000 har alla suite och i A350-900 är det blandad skara.

Väl i luften är det bästa med Qatar att de har dine on demand så du kan välja at äta när du vill. I övrigt en Lanson Champagne fortfarande antar jag vilken är ok. annars kan jag inte påstå att det är nån specifik drink eller mat som är extra bra på qatar

Lounge hinner ni definitivt i Doha, Al Mourjan business är stor och helt ok men mat är skralt och direkt dåligt. Sandwich bar på nedervåningen är bäst för mat anser jag. Lugnare där med. Uppe är det typ 3-star hotell buffé style...

Vitality spa kan vara bra tt fördriva tid, finns gym och squashhall mm. Minns inte exakt priserna då jag ofta haft transithotellet i vilket gym, pool access ingår. Men visst, 5h i Loungen är ju riktigt länge.

Vid korta byten har jag hållit mig i loungerna. Vid längre 6h+ har jag bokat transithotell för att sova ordentligt och ibland gå på gymmet, poolen.
 
Toppen