Senaste nytt

Business Class Syndrome

JensE

Medlem
Är nog extreme eller ganska nära.
Till skillnad från många här så reser jag nästan 100% privat och är inte så förtjust i att flyga OM jag inte sitter där framme.
Då jag nästan uteslutande flyger long-haul så är komfort a och o för mig och betalar gärna för det (men gärna så lite som möjligt givetvis).
Har haft lite diskussioner med flickvännen om just Business class syndrom och hon tycker jag är väldigt extrem.

Efter provat F tidigare i år och har ytterligare resa i F om några veckor så hade en diskussion med min flickvän om business class syndrom.
Jag: Har hittat ett botemedel för business class syndrom!
Hon: ahh jättebra, hur då?
Jag: Flyga i First
Hon: (suckar)
Jag: Tror du det finns något botemedel för First?
Hon: För dig? Nej!
 

Rustscheff

Medlem
Jag håller mig till samma devis som vår store flyertalkhjälte WEERO:
" lasciate ogne speranza, voi ch'intrate nella sezione Y" Kan det sägas bättre? Inte ens Dante Alighieri skulle kunna det...

F ö är jag ganska allergisk även mot LH C. Gör vad jag kan för att flyga F longhaul i tjänsten. LH/SQ/BA/LX/TG. På semestrarna letas frenetiskt F awards men om det inte finns duger OS/LX/BA/SAS bra i C.

För de icke italienskspråkiga är citatet en parafras på det berömda uttrycket ur Divina Commedia som därmed i modern tappning lyder:
"I som här i klass Y inträden, låten hoppet fara"
 

Palazzi

Medlem
Jag håller mig till samma devis som vår store flyertalkhjälte WEERO:
" lasciate ogne speranza, voi ch'intrate nella sezione Y" Kan det sägas bättre? Inte ens Dante Alighieri skulle kunna det...

F ö är jag ganska allergisk även mot LH C. Gör vad jag kan för att flyga F longhaul i tjänsten. LH/SQ/BA/LX/TG. På semestrarna letas frenetiskt F awards men om det inte finns duger OS/LX/BA/SAS bra i C.

För de icke italienskspråkiga är citatet en parafras på det berömda uttrycket ur Divina Commedia som därmed i modern tappning lyder:
"I som här i klass Y inträden, låten hoppet fara"

"Meglio un giorno da leone che cento da pecora" Så man tänker när man spenderar x antal kronor på biljett i first? :cool:
 

Dr. Miles

Expert
För de icke italienskspråkiga är citatet en parafras på det berömda uttrycket ur Divina Commedia som därmed i modern tappning lyder:
"I som här i klass Y inträden, låten hoppet fara"

Borde det inte finnas denna skylt ovanför gaten i Frankfurt för en Lufthansa longhaul flight? :p
 

Ricci

Medlem
Är helt klart Business Class Syndrome Extreme....

Sista bokade turen/ fullt betalande i ek var år 2000, åkte dock på ID-biljett i ek 2004.

Håller med JensE hur man botar business class syndrom....dvs med First class:p
 
Business Class Syndrome Extreme (light)
SIst jag flög i economy longhaul var ARN-EWR-ARN, januari 2006. Det var sista gången. Sedan dess har ibland bokat i economy,för att uppgradera till eco extra med poäng alternativt genom OT till eco extra och business. Flyger jag till Asien/Thailand och där jag kan få en C klass biljett för max 20K bokar jag det, det är endå så prisvärt med hotell där nere.
Till USA blir det alltid som lägst economy extra.
Inom Europa är det helt ok att flyga economy.

Visst är mat och dryck man får i C bra och sätter guldkant, men flyger främst i C för bättre komfort och för att jag ska ha en möjlighet att sova- och därmed komma mer utvilad, och mindre jetlaggad när jag kommer fram...=)

Och på lördag blir det en ny produkt att prova- Icelandairs Economy Comfort...tydligen eco säte med mittsätet blockat...med med gratis mat och dryck.
 

pep

Medlem
Jeg mener at man får størst tilfredsstillelese ved bz ved stadig ofte (eller i det mindste af og til) at rejse paa economy class. Ellers glemmer man efterhånden hvad det er man får extra idet man tager al luksus for givet og begynder at blive nitty-gritty og for passiv. Iøvrigt kan man sagtens være heldig på monkey ved lav belægning, exit rows, charmerende staff, etc. Problemet opstår når man bliver addicted til bz og F-classes og der ingen vej er tilbage. Hvis man har trang til lukus kan man jo kompensere noget ved at tage extra tid i loungene og vælge de absolut bedte lounger hvis man kan få adgang (kræver lidt planlægning). Man kan komme tidligt til lufthavnen eller bevidst lave bad-connections routings som giver ekstra tid i loungen. Der kan man så forsyne sig og ruste sig til at modstå et kommende tørlagt economy nightmare.....
 

Dr. Miles

Expert
Även biskop på Vatikanen kan få First Class Syndrome.
Jag undrar om han betalade notan med hans Miles&More affiliated kreditkort (om han har ett sådant) för att maximera poängintjäning. :rolleyes:

BBC News skrev:
First-class flight

Bishop Tebartz-van Elst - and his spending habits - had become infamous in Germany, where many people pay Church tax to the state. The tax raised 5.2bn euros for Catholics and 4.6bn euros for Protestants in 2012.

Calls were made for the bishop to resign after he was accused of lying under oath about his spending.

He was criticised for a first-class flight to India to visit the poor.

BBC News - Vatican suspends 'bishop of bling' Tebartz-van Elst
 
Toppen