Jag sitter och tittar på denna deal och rekar datum men blir lite fundersam eftersom jag inte har full koll på routingregler eller alla biljettklasser utanför Star Alliance.
Fråga 1: Är det min stay 7 dagar i MIA som gäller eller är det min stay avresa/hemresa ARN som är det viktiga? Jag hittar business saver-biljetter ARN-MIA-ARN på mina datum men jag vill kombinera med några dagar i LA för en roadtrip till San Diego och kanske 4-5 dagar max i Miami.
Kommer en sån routing flyga?
Fråga 2: Tolkar jag det rätt som att om jag hittar flighter med AA JFK-LAX-MIA-LAX-JFK och det är klass I/A så kan jag boka det på dealen? Jag vill ju maximera TP på detta också och har hittat några flighter där det enligt expertflyer finns tillgänglighet i A men inte I och dessa bör då vara de jag ska försöka boka?
Fråga 1: rent tekniskt måste din transatlantiska retur äga rum på den första söndagen efter utresan. Så, du kan i teorin åka till Miami på lördagen, och hem på söndagen. Du behöver inte stanna sju dagar i Miami. Allt räknas när den transatlantiska returen äger rum, och resten regleras av stopover och routing regler.
Här har du alla möjliga routings:
PUBLISHED RTG STO-MIA/SK786 /TAR-TARG EF-07NOV17 DIS-INDEF
/VIA THE ATLANTIC/
MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT
1. STO-OSL/CPH-NYC/BOS-VX/UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/LAX/CHI-VX/UA/
SK/AS/AA-MIA
2. STO-NYC/BOS-VX/UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/LAX/CHI-VX/UA/SK/AS/AA-
MIA
3. STO-OSL/CPH-WAS-VX/UA/SK/AS/AA-NYC/CHI-VX/UA/SK/AS/AA-MIA
4. STO-WAS-VX/UA/SK/AS/AA-NYC/CHI-VX/UA/SK/AS/AA-MIA
5. STO-OSL/CPH-CHI-VX/UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/NYC/LAX-VX/UA/SK/
AS/AA-MIA
6. STO-CHI-VX/UA/SK/AS/AA-WAS/SFO/NYC/LAX-VX/UA/SK/AS/AA-MIA
7. STO-OSL/CPH-MIA
8. STO-MIA
Stopover LAX ok.
Fråga 2: I-klass med American är rätt klart. Så jag du behöver. A-klass Transcont är svårare att veta 100%. Så här står det:
Alternate Airline (AMERICAN AIRLINES (AA))
>$LB47/AA
047 STOMIA 30JAN19 SK SEK 15145 Z1SEBIZ STAY- V/-- BK-Z
FARE CLS EXPLANATION BOOK CODES
-------- ---------------------- ----------
Z1SEBIZ BUSINESS RESTRICTED FARES Z
Z1SEBIZ BETWEEN EUROPE AND AREA 1 FOR ROUND TRIP FARES
BOOKING CODE EXCEPTIONS FOR CARRIER: AA
massa....... sen det relevanta:
IF VIA SK Z- FARES
VIA AA I REQUIRED WHEN OFFERED WITHIN AREA 1
IF VIA SK Z- FARES
VIA AA A PERMITTED WITHIN AREA 1
IF VIA SK Z- FARES
VIA AA L REQUIRED WITHIN AREA 1
IF VIA SK
VIA AA
Jag försökte att boka United, och på de flighter där P-klass (som är Uniteds alternativ) blev det E-klass (i ekonomi). Jag tror att om I-klass är slut, blir det L-klass. Jag skulle göra klart ett par alternativ, sen ringa SAS när det går till Tallinn efter 19.00. De kan hantera detta bättre tycker jag. Ha ett alternativ med I-klass och ett med A-klass så ser du. Jag tror det blir svårt att hitta I-klass LAX-MIA, så lägg lite tid på det.