Senaste nytt

[Business class] Stockholm-Södra Afrika&Seychellerna T/R, Ethiopian Airlines, från 11.000 SEK inkl.

Mangostan

Medlem
Först av allt ett stort tack till @Dr. Miles för att han tar fram sån här information och såna här erbjudanden, som är lätta att missa annars. Jag har sedan tidigare en bonusresa bokad från Arlanda till CPT (Kapstaden) i februari med hemresa sex veckor senare från Johannesburg (JNB). När jag nu söker på samma resa på Ethiopians sida, så kostar samma resa endast 11071:- i business! Jag känner direkt att det är onödigt att slösa bort en 2-4-1-kupong, 70.000 poäng när jag får samma resa för bara 8342:- mer (dragit av 2729 kr i skatter). Vad tänker ni andra? Tänker jag rätt? Jag är medveten om att jag inte får några poäng oavsett för själva resan, annat än om jag reggar mig på ShebaMiles om jag köper biljetten. Jag är väldigt inne på att avboka min bonusresa nu. I vilken ordning bör jag i så fall boka av respektive köpa resan? Spelar det någon roll? Jag vill helst köpa resan först. Att avboka en bonusresa är väl enkelt via Tallinn och alla poäng samt pengar återbetalas? Beklagar om det är nybörjarstämpel på dessa frågor, men detta är min första 2-4-1-bokning. Tacksam för svar!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

AtleFlyg

Medlem
Först av allt ett stort tack till @Dr. Miles för att han tar fram sån här information och såna här erbjudanden, som är lätta att missa annars. Jag har sedan tidigare en bonusresa bokad från Arlanda till CPT (Kapstaden) i februari med hemresa sex veckor senare från Johannesburg (JNB). När jag nu söker på samma resa på Ethiopians sida, så kostar samma resa endast 11071:- i business! Jag känner direkt att det är onödigt att slösa bort en 2-4-1-kupong, 70.000 poäng när jag får samma resa för bara 8342:- mer (dragit av 2729 kr i skatter). Vad tänker ni andra? Tänker jag rätt? Jag är medveten om att jag inte får några poäng oavsett för själva resan, annat än om jag reggar mig på ShebaMiles om jag köper biljetten. Jag är väldigt inne på att avboka min bonusresa nu. I vilken ordning bör jag i så fall boka av respektive köpa resan? Spelar det någon roll? Jag vill helst köpa resan först. Att avboka en bonusresa är väl enkelt via Tallinn och alla poäng samt pengar återbetalas? Beklagar om det är nybörjarstämpel på dessa frågor, men detta är min första 2-4-1-bokning. Tacksam för svar!

Köp resan sedan bokar du av bonusresan. Blir det fel på köpet har du ingen resa om du avbokat bonusresan innan
 

Viking75

Medlem
Jag funderar på att boka på denna deal för att "undersöka":) om det här är en rutt som jag med gott samvete kan erbjuda resten av familjen via Awards någon gång i framtiden

Frågor:

Jag har för mig att jag läst att Ethiopian numera flyger 787 med businessprodukt med nästan "riktig flat bed" på sträckan Arlanda till Addis Ababa stämmer det?

Fråga 2 är om det hur mycket extra jag skulle behöva slanta upp för att byta till en bokningsklass som ger Eurobonus poäng.
 

Igorius

Medlem
Jag har för mig att jag läst att Ethiopian numera flyger 787 med businessprodukt med nästan "riktig flat bed" på sträckan Arlanda till Addis Ababa stämmer det?
Jag flög sträckan i augusti, då var det 787 utan fully flat (ändå en helt ok stol - bra mycket bättre än SAS gamla C). Förstod då att fully flat bara fanns på ett fåtal av kärrorna i flottan.
 

Igorius

Medlem
Rotade fram några bilder från min flight i augusti (ursäkta delvis dålig skärpa):

IMG_5304.JPG
IMG_5305.JPG
IMG_5308.JPG
IMG_5310.JPG
 

Climber

Medlem
Ursäkta den dumma frågan, men betyder detta att man kan göra en stop-over i Addis på t.ex. 2 dagar på väg till Johannesburg mot en avgift på 100USD? I så fall hur bokar man det?
 

agehall

Medlem
Ursäkta den dumma frågan, men betyder detta att man kan göra en stop-over i Addis på t.ex. 2 dagar på väg till Johannesburg mot en avgift på 100USD? I så fall hur bokar man det?
Ja, så ska det vara, om det sedan är möjligt att boka är en annan femma.

Om Ethiopian inte har multi-city-bokning på sin hemsida skulle jag rekommendera att ringa dem för att boka.
 

agehall

Medlem
Tack för det snabba svaret. Har testat att boka multi-city, både via hemsidan och via telefon men fick helt andra priser...
Har du kollat att det finns plats i rätt bokningsklass de dagar du vill resa då? Testa om du kan få upp resan på ITA Matrix - får du upp den där borde du kunna boka den tycker jag.
 
Toppen