Senaste nytt

[Business class] Stockholm/København-Algiers/Amsterdam/Malaga T/R, Air France, från 2.000 SEK inkl.

Det finns väl två problem med detta:

1. Hur ser flygplatsen i ALG ut? Är transit utan att passera immigration möjlig? [Kan säkert ambassaden svara på, om inte någon här på forumet har erfarenhet]
2. Släpper AF ombord dig utan visum?
Jag stannar gärna i Paris
Så då har vi frågan som diskuteras i en annan tråd om BA, kan man hoppa av i Paris...?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

nota bene

Medlem
Jag stannar gärna i Paris
Så då har vi frågan som diskuteras i en annan tråd om BA, kan man hoppa av i Paris...?
Alltså av bör du kunna hoppa, men är ju stor risk att retursegmenten annulleras. Även om du köper som två enkelbiljetter kommer ju returen satt gå åt skogen när du inte boardar i Algeriet.

Men visst, om du vill åka ARN-CDG-(ALG) så går det ju att köpa en enkel och sedan ta sig hem på annat sätt. Huruvida hidden city ticketing är moraliskt rätt och om flygbolaget kan straffa dig är en annan fråga. Verkar dock osannolikt att de skulle gå efter individer om det inte görs systematiskt.

Notera att det fortfarande inte är garanterat att du kommer ombord på planet i STO eftersom de kan vilja se visumet redan där.
 

Dr. Miles

Expert
Till Algiers med Fare basis: C3FFSE har fri återbetalning, fri ombokning, fri stopover och utan HIP Check, så man kan använda denna biljett som enkelbiljett till Paris.
När man bokar resan med stopover i Paris vid utresan tror jag att check in agenter på Arlanda/Kastrup inte kollar visumkrav till Algeriet.

Kod:
HIP/MILEAGE EXCEPTIONS

   THE HIGHER INTERMEDIATE POINT RULE DOES NOT APPLY FOR
   CONNECTIONS.
   AND - THE HIGHER INTERMEDIATE POINT RULE DOES NOT APPLY
         FOR STOPOVERS.
 

nota bene

Medlem
Till Algiers med Fare basis: C3FFSE har fri återbetalning, fri ombokning, fri stopover och utan HIP Check, så man kan använda denna biljett som enkelbiljett till Paris.
När man bokar resan med stopover i Paris vid utresan tror jag att check in agenter på Arlanda/Kastrup inte kollar visumkrav till Algeriet.

Kod:
HIP/MILEAGE EXCEPTIONS

   THE HIGHER INTERMEDIATE POINT RULE DOES NOT APPLY FOR
   CONNECTIONS.
   AND - THE HIGHER INTERMEDIATE POINT RULE DOES NOT APPLY
         FOR STOPOVERS.
Det är korrekt - om stopover bokas kan de inte kräva visumet [speciellt inte om typ 2 veckors stopover].
 

Erik M

Medlem
Inga utresor vid påskhelgen tyvärr! Kollade båda destinationerna. Inga riktigt bra avgångar vid kristihim eller midsommar heller.
 
Last edited:
0ab36f0430a292077da3f826bf0d1165.jpg

På kvällsavgången till Paris står det "no meal served" - stämmer detta?
Edit: och Air Europa körbara economy-service på sträckan CDG-AGP?
 
Last edited:
Toppen