Senaste nytt

[Business class] Stockholm/Göteborg-Nordamerika T/R, oneworld JV, från 13.200 SEK inkl. skatter

AABack2ARN

Medlem
Det kan nog f*n i mig bli A-klass om du väljer rätt avgångar :)

Så här ser mappningen ut enligt ExpertFlyer på en BA I-fare mellan Stockholm och Las Vegas

VIA BA I REQUIRED WHEN AVAILABLE I- FARES WITHIN USA
VIA BA A PERMITTED I- FARES WITHIN USA
VIA BA Y REQUIRED I- FARES WITHIN USA

Min tolkning baserad på andra bokningar är då att det blir I om det finns, A om det finns men inte I finns och slutligen Y (vilket ju i princip finns så länge det finns plats på flyget). I-klass nollas ut snabbt.

På just de interkontinentala sträckorna är det en fördel där det faktiskt finns A (på alla andra inrikes sträckor har AA gjort sig av med bokningsklasserna F, A och P). Nackdelen är att på i stort sett alla andra sträckor kommer en utnollad i-klass leda till ekonomiklass... :(

American bokar i stort sett alla inrikes segment på deras internationella I-fares i J eller D-klass och sedan i Y-klass (med undantag för Hawaii där det enbart är D som räknas eller transkontinentala resor med treklass service).

VIA AA D REQUIRED WHEN AVAILABLE I- FARES BETWEEN USA-USHI
VIA AA Y REQUIRED I- FARES BETWEEN USA-USHI
VIA AA I/D PERMITTED I- FARES BETWEEN JFK-LAX
VIA AA Y REQUIRED I- FARES BETWEEN JFK-LAX
VIA AA I/D PERMITTED I- FARES BETWEEN JFK-SFO
VIA AA Y REQUIRED I- FARES BETWEEN JFK-SFO
VIA AA I/D PERMITTED I- FARES BETWEEN MIA-LAX 77W SERVICE
VIA AA Y REQUIRED I- FARES BETWEEN MIA-LAX 77W SERVICE
VIA AA I/D PERMITTED I- FARES BETWEEN MIA-LAX 777 SERVICE
VIA AA Y REQUIRED I- FARES BETWEEN MIA-LAX 777 SERVICE
VIA AA J/D REQUIRED WHEN AVAILABLE I- FARES WITHIN USA
VIA AA I/Y PERMITTED I- FARES WITHIN USA
VIA AA A/Y PERMITTED I- FARES WITHIN NORTH AMERICA
VIA AA I/Y PERMITTED I- FARES WITHIN NORTH AMERICA
 

Dr. Miles

Expert
Eftersom denna fare är MPM (Maximum Permitted Mileage) baserad fare, Las Vegas är nog en destination som ger most value for the money.

MPM till Las Vegas:
  • från Stockholm: 6.603 miles (MPM+25% = 8.253 miles)
  • från Göteborg: 6 496 miles (MPM+25% = 8.120 miles)
 

agehall

Medlem
Det där känns som ett kryphål som kan vara bra att känna till.

Kan ju vara värt att boka upp all I-klass i dummybokningar innan man gör den riktiga och sedan avboka med 24h-regeln... :)
 

Dr. Miles

Expert
På just de interkontinentala sträckorna är det en fördel där det faktiskt finns A (på alla andra inrikes sträckor har AA gjort sig av med bokningsklasserna F, A och P). Nackdelen är att på i stort sett alla andra sträckor kommer en utnollad i-klass leda till ekonomiklass... :(

American bokar i stort sett alla inrikes segment på deras internationella I-fares i J eller D-klass och sedan i Y-klass (med undantag för Hawaii där det enbart är D som räknas eller transkontinentala resor med treklass service).
Betyder interkontinental flight och transkontinental flight inte olika saker?

Jag trode att:
interkontinental flight: resa mellan två olika kontinenter, t ex mellan Nordamerika och Europa
transkontinental flight: resa inom en kontinent, t ex mellan Los Angeles och New York?
 

AABack2ARN

Medlem
Kan man specificera bokningsklass per sträcka inom en fare på Matrix?

Känns annars som om metoden är att (med stort tålamod) söka fly via ExpertFlyer på sträckan där A>0 och I=0
 
Toppen