Senaste nytt

[Business class] Stockholm-Dubai & Världen T/R, SWISS, från 15.000 SEK inkl. skatter

Senator

Moderator
Senator, menar du att det är möjligt att använda två eVouchers för att upgradera tex en flight mellan ZRH - BKK bokad med LX i P eller Z till first class även om det i den PDF du bifogade står följande "3) Upgrades on LH are not possible from booking classes P and Z. Upgrades on LX from booking classes P and Z are possible for a surcharge of 20,000 miles."?

Om jag skulle använda miles för denna LX-upgrade så skulle ju 20,000 miles tillkomma. Slipper man denna extra avgift om man använder sina eVouchers istället? De två eVouchers som skulle behövas skulle då vara värda 85k miles (65k + 20k miles).

En upgrade från P eller Z för LH-flighter verkar ej vara möjligt vare sig med miles eller eVouchers, eller har jag missförstått punkt 3 i PDFn?

Det framgår inte helt tydligt någon stans om att tillägget på 20 000 miles gäller vid användning av eVouchers. Jag tror inte det; jag tror det bara gäller vid miles. Det stämmer att Swiss är mer flexibla än vad Lufthansa är, och på Swiss går det att uppgradera i alla bokningsklasser P, Z, D, C, och J medan Lufthansa är det bara D, C, J. D-klass på Lufthansa från Sverige har jag knappt hittat några bra priser, men det finns kanske storkundsavtal som bokas i dessa klasser? Från London går det kanske hitta bättre priser.

Att uppgradera "P" eller "Z" för 170 000 miles t/r när man kan åka till LAX i F som awardresa för samma är dålig affär tycker jag. Förra året när jag firade 40, köpte jag och min kompis 2 resor ARN/CPH-FRA-IAD med LH och skulle ha åkt DCA-EWR-CPH med UA, men det blev IAD-FRA-CPH med LH på grund av strul. Vi pröjsade 12 000kr (SEK) per resa. Då brände jag 4 vouchers dit, och 2 x 50 000 miles hem och intjäning var 200% till mitt M&M och 200% till polarens EuroBonus. Det var en ok deal. Men efter det har jag bestämt att inte använda miles för uppgradering.. Dålig valuta tycker jag. Det får bli en uppgradering vart annat år numera med Swiss :cool:
 
Toppen