Senaste nytt

[Business class] Norden-Världen T/R, SAS, från 16.000 SEK inkl. skatter

jsn

Medlem
Business Saver är inte en bokningsklass, utan flera. Dessutom kan priset i samma bokningsklass variera beroende på fare basis. Det är fare basis som bestämmer priset, och denna kan ändras när som helst, men en fare basis brukar ha tydliga regler om när den gäller och vad som krävs för att den gäller - inom dessa ramar ändras inte priset.

Men i korthet, det tenderar att bli dyrare nära avgång eftersom man stryper tillgång i billiga bokningsklasser
Har funderat vidare på denna de senaste dagarna... Gäller ditt svar Business Saver generellt, eller för denna deal specifikt? Generellt håller jag med om vad du säger, men min fråga gäller denna deal specifikt.
 

Dr. Miles

Expert
Har funderat vidare på denna de senaste dagarna... Gäller ditt svar Business Saver generellt, eller för denna deal specifikt? Generellt håller jag med om vad du säger, men min fråga gäller denna deal specifikt.
Om du pratar om den här dealen, den har 28 dagars förköpskrav.
Med andra ord, det går inte att köpa det här priset om du bokar inom 27 dagar från avgångsdatumet.
 

jsn

Medlem
Om du pratar om den här dealen, den har 28 dagars förköpskrav.
Med andra ord, det går inte att köpa det här priset om du bokar inom 27 dagar från avgångsdatumet.
Tack! Men priset kommer inte påverkas av huruvida jag bokar idag eller väntar till 28 dagar före avresa?
 

agehall

Medlem
Nej, så länge det finns platser i Z klass (och SAS behåller det här priset) ska det vara möjligt att boka med det här priset.
Eller om SAS ändrar priset. Eller om denna fare plötsligt tas bort. Eller om bränsletillägget ändras. Eller...

Min poäng är inte att @Dr. Miles har fel utan snarare att det finns massor av parametrar som påverkar slutpriset som inte nödvändigtvis går att förutse.

Om man antar att inga prisjusteringar sker och att fares inte läggs till eller tas bort mellan nu och en viss flight i framtiden, så kan man säga att priset kommer att gå upp ju närmare avgång man kommer. Detta kommer av två orsaker:

1) De billigare bokningsklasserna tenderar att sälja slut först - de flesta vill köpa en så billig biljett som möjligt och struntar i bokningsklass.
2) Förköpskrav gör att billigare biljetter inte längre går att köpa till denna flight.

I verkligheten tillkommer dock en massa andra faktorer som gör att detta resonemang blir väldigt teoretiskt. Ifall det kommer en ny rea, utan förköpskrav, dagen innan man ska flyga så är det fullt möjligt att den blir billigare än om man köpt biljetten månader i förväg. Därför är det svårt att generalisera om biljettpriser. Man kan däremot prata om pris på en specifik rutt om man studerat det under en längre tid, men allt som oftast blir det ändå mest magkänsla och antaganden eftersom flygbolagen vill att detta inte ska vara 100% förutsägbart för oss resenärer.
 

jsn

Medlem
Tack för bra och utförliga svar. På det generella planet så förstår jag och håller med om alla påståenden.
Det som fick mig att fråga på denna specifika deal var bla:
Jag läser "från" i rubrik resp text att priset varierar beroende på destination, inte att det kommer stiga som det gör GO Light/GO/Plus
När jag tittar på SAS bokningssida så ser jag inte "finns XX platser kvar till detta pris" som jag annars ofta ser.
Finns inget "boka före" utan senast 28 dagar i förväg. (Förutom att dealen gäller Jul-Aug)
 

agehall

Medlem
Jag läser "från" i rubrik resp text att priset varierar beroende på destination, inte att det kommer stiga som det gör GO Light/GO/Plus
När jag tittar på SAS bokningssida så ser jag inte "finns XX platser kvar till detta pris" som jag annars ofta ser.
Finns inget "boka före" utan senast 28 dagar i förväg. (Förutom att dealen gäller Jul-Aug)
Allt är under antagandet att inget ändras. Så som det ser ut just i skrivande stund gäller priset och det är allt vi vet. Det finns anledning att tro att det kommer att fortsätta gälla, men det kan ändra sig av flera anledningar.

När @Dr. Miles skriver "från" om dessa priser brukar det betyda att det finns flera destinationer och att priserna varierar lite mellan dessa.
 

Dr. Miles

Expert
Uppdaterad: 2016-07-21

SAS har uppdaterat priserna.
Förköpskrav har sänkts till 7 dagar.
Stopover är tillåten i Asien eller i Nordamerika men det går inte ha stopover i praktiken eftersom biljettregeln tillåter inte flygning som inte tillhör SAS (SK flight med Cimber, Jettime, Flybe osv är OK).

[Business class] Norden-Världen T/R, SAS, från 14.500 SEK inkl. skatter

Norden-SAS long haul destinationer T/R
Flygbolag: SAS (SK)
Kabinklass: Business
Bokningsklass: Z
Fare basis: Z3SEBIZ / Z3DKBIZ / Z3NOBIZ / Z3FIBIZ
Pris: Skatter från ca 3.070 SEK och uppåt, totalt från ca 14.500 SEK inkl. skatter
Base fare exkl. skatter från Stockholm:
  • Washington: 12.285 SEK
  • Chicago/New York: 12.920 SEK
  • Boston/Miami: 13.285 SEK
  • Los Angeles: 13.920 SEK
  • San Francisco: 14.285 SEK

  • Beijing: 11.195 SEK
  • Shanghai: 11.695 SEK
  • Hong Kong: 12.270 SEK
  • Tokyo: 13.620 SEK
Köpa senast: --
Förköpskrav: 7 dagar
Min/Max stay: 6 dagar eller stanna natten mellan lördag och söndag / 12 månader
Gäller för utresa:
  • mellan 2016-JUL-01 och 2016-AUG-20
  • mellan 2016-DEC-20 och 2016-DEC-31
Gäller för hemresa:
  • senast 2016-SEP-01 för avresa mellan 2016-JUL-01 och 2016-AUG-20
  • senast 2017-JAN-07 för avresa mellan 2016-DEC-20 och 2016-DEC-31
Stopover: i praktiken, nej
HIP Check: Ja
Tillåtna flygningar: endast med SAS/Wideroe operated flight (inkl. Blue 1, Jettime, Cimber osv)
Barnrabatt: 25% rabatt från baspriset
Återbetalning: Ja, mot 400 EUR
Ändring: Ja, mot 360 EUR per gång
Routing: Norden-(SK)-SAS long haul destinationer
 
Vad har jag missat i denna sökning? Kommer inte i närheten av 13.000 :(

2.PNG
 
Toppen