[Business class] Helsingfors-Vancouver T/R, oneworld JV, 1.420 EUR inkl. skatter

Diskussion i 'Deals från Dr. Miles' startad av Dr. Miles, 3 Mars 2015.

  1. Great thanks to SEA-Flyer on FlyerTalk.
    Året runt biljett som erbjuder mycket generöst villkor.
    Inget förköpskrav, inget köpa senast datum, inget krav om utresedatum.
    Fri återbetalning & ombokning.

    [Business class] Helsingfors-Vancouver T/R, oneworld JV, 1.420 EUR inkl. skatter

    HEL-YVR T/R
    Flygbolag: American Airlines (American Airlines), British Airways (British Airways), Finnair (AY), IBERIA (IB) + US Airways (US) + Alaska Airlines (AS) & WestJet (WS) inom Nordamerika
    Kabinklass: Business
    Bokningsklass: I (Business), A (på American Airlines inom USA), Y (på monoklass flight)
    Fare basis: IR00RF
    Pris: 1.065 EUR + skatter ca 355 EUR och uppåt, totalt från ca 1.420 EUR (ca 13.300 SEK) inkl. skatter.
    Förköpskrav: --
    Min/Max stay: stanna natten mellan lördag och söndag / 12 månader
    Boka senast: --
    Gäller för utresa: --
    Stopover: Upp till 2 stopover är tillåtna. En fri och ytterligare en stopover för 75 EUR.
    Byte: upp till 2 byte i Europa och 2 byte i Nordamerika är tillåtna i varje riktning
    HIP Check: Ja
    MPM: till Vancouver: 6.057 miles
    Barnrabatt: 25% rabatt från baspriset
    Återbetalning: gratis
    Ändring: Ja, gratis
    Routing: t ex Helsingfors-(AY/British Airways)-London-(British Airways)-Vancouver

    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


    American Airlines Business class på Boeing 777-300ER
    [​IMG]
    (Foto: Randy Marsh)

    British Airways Club World (Business class på longhaul linjer) på Airbus A380:
    [​IMG]
    [​IMG]
    (Foto: Dr. Miles)

    Finnair Business class
    [​IMG]
    [​IMG]
    (Foto: Jacob)

    IBERIA Business class
    [​IMG]
    (Foto: Gnopps)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    (Foto: JensE, Iberia presenterar ny long-haul produkt, Ekonomi och Business | BusinessClass.se)

    US Airways Envoy Suite:
    [​IMG]
    (Foto: DSCN3757 by unclekage on Flickr)
    [​IMG]
    (Foto: Getting Ready to Fly to Munich by James on Flickr)
    [​IMG]
    (Foto: US Airways by Joe Nazarianon Flickr)

    BusinessClass.se har testat British Airways Club World.
    Club World till Boston, British Airways (Concorde)

    BusinessClass.se har testat IBERIA Business class.
    Affärsklass med Iberia och Aeroméxico, en jämförelse (Gnopps)

    Reserapport av medlemmar:

    Biljettvillkor om återbetalning & ombokning
    Kod:
    PENALTIES
    
    CANCELLATIONS
    
    ANY TIME
    CANCELLATIONS PERMITTED FOR CANCEL/NO-SHOW.
    NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
    THE ORIGINAL NON REFUNDABLE AMOUNT REMAINS NON
    REFUNDABLE. CANCELLATIONS ARE PERMITTED WITHIN
    TICKET VALIDITY OF ORIGINAL TICKET.
    FOR CANCELLATION AFTER DEPARTURE THE REFUND WILL
    BE THE DIFFERENCE BETWEEN FARE PAID AND FARE FOR
    JOURNEY TRAVELLED.
    ----------------
    FOR TRAVEL AGENCY BOOKINGS MADE IN MEXICO / THE
    CARIBBEAN/CENTRAL AND SOUTH AMERICA- AA WILL
    ASSESS A USD 25.00 FEE ON ANY UNTICKETED
    RESERVATION NOT CANCELLED BEFORE DEPARTURE.
    
    CHANGES
    
    ANY TIME
    CHANGES PERMITTED FOR NO-SHOW/REISSUE/REVALIDATION.
    NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
    A CHANGE IS A ROUTING/OR DATE/ OR FLIGHT
    MODIFICATION
    CHANGE IS PERMITTED WITHIN TICKET VALIDITY OF
    ORIGINAL TICKET.
    THE ORIGINAL AMOUNT REMAIN NON-REFUNDABLE
    --------------------------------------------
    WHERE THIS FARE IS COMBINED WITH ANOTHER FARE THE
    PENALTY CONDITIONS OF THE CHANGED FARE COMPONENT
    WILL APPLY.
    -------------------------------------------------
    CALCULATION OF REISSUES
    //CHANGES BEFORE OUTBOUND DEPARTURE//
    WHEN THE FIRST FARE COMPONENT IS CHANGED THE
    ITINERARY MUST BE REPRICED USING CURRENT FARES IN
    EFFECT ON THE DATE THE TICKET IS REISSUED.
    -----
    WHEN THERE ARE NO CHANGES TO THE FIRST FARE
    COMPONENT BUT OTHER FARE COMPONENTS ARE CHANGED
    THE ITINERARY MUST BE REPRICED USING HISTORICAL
    FARES IN EFFECT ON THE PREVIOUS TICKETING DATE OR
    CURRENT FARES IN EFFECT ON THE DATE OF TICKET
    REISSUE WHICHEVER IS LOWER.
    ----------------------------
    //CHANGES AFTER DEPARTURE//
    THE ITINERARY MUST BE REPRICED USING HISTORICAL
    FARES IN EFFECT ON THE PREVIOUS TICKETING DATE.
    ---------------
    --------
    WHEN THE NEW ITINERARY RESULTS IN A HIGHER FARE
    THE DIFFERENCE WILL BE COLLECTED.
    ---------
    WHEN THE NEW ITINERARY RESULTS IN A LOWER FARE A
    REFUND OF THE RESIDUAL AMOUNT LESS THE APPLICABLE
    PENALTY WILL BE MADE.
     
    RonnieK, SeaPlanePilot och charlesswe gillar detta.
  2. Ett exempel:
    Screenshot20150303_1.png

    Mycket praktiskt när man inte vet om det resan blir av eller ej. Det går att boka av och få pengarna tillbaka*.
    *OBS: många flygbolag tar servicearvode utöver det som krävs av biljettvillkoren när man begär återbetalning. Vänligen kolla om ditt flygbolag kräver sådant eller ej.
     
  3. Swisser

    Swisser Medlem

    Dr. Miles hur ser det ut med max miles? I reglerna du publicerade står det "MPM: till Vancouver: 6.057 miles", men den rutten du föreslår är 13.025 miles T/R enl Great Circle Mapper, vilket överstiger 2x6.057=12.114 med 911 miles. Kan man alltså flyga en längre rutt än 6.057 miles och om så är fallet, hur mycket längre kan en sådan rutt vara?
     
  4. Nu får du gå tillbaka till skolbänken. ;)
    MPM gäller ALLTID mellan avreseort och destination per enkelväg. Inte för hela resan.
    Dessutom många MPM baserad fare tillåter upp till MPM+25% per riktning. I detta fall är max 7.571 miles per riktning.
     
  5. Swisser

    Swisser Medlem

    Jag har inga problem att återgå till skolbänken om det skulle behövas. Hela detta forum är ju som en skola för oss alla.
    Jag hade dock redan förstått att MPM gäller per enkelväg, men eftersom du hade valt olika rutter i ditt exempel räknade jag ihop summan av tur- och returresorna, för att se om de översteg 2 x MPM.
    Om man nu utnyttjar möjligheten med MPM+25% tillkommer då någon extra kostnad förutom de 1.420 EUR (ca 13.300 SEK) inkl. skatter som du har angett?
     
  6. I mitt exempel i tidigare inlägg visar att det är inom MPM+25% (men över MPM+0%) och jag fick samma pris 1.065 EUR exkl. skatter.

    Däremot en stopover kan trigga HIP Check även om fare rules säger att det ingår en fri stopover.
    Ett exempel:
    Screenshot20150303_2.png
     
  7. Swisser

    Swisser Medlem

    Tack för svaret!
    Då ska jag göra min hemläxa och kolla runt med olika alternativa reserutter och stopovers för att se hur det påverkar prissättningen.
     
  8. IPC_Mataveri

    IPC_Mataveri Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Priset ökar väl i procent av grundpriset, men till närmaste 5% intervall upp till 25%
     
  9. Det här dealen försvann fort.
    Nu samma fare kostar 4.065 EUR exkl. skatter. :( Jag undrar om det var fel prissättning. Lite för generös biljettvillkor för att vara den här prisgruppen.
     
  10. Swisser

    Swisser Medlem

    Det var ju synd.
    Ibland måste man var mycket snabb att boka bra deals.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×