Senaste nytt

[Business class] Helsingfors-Dubai T/R, Air France, KLM, 915 EUR inkl. skatter

Dr. Miles

Expert
Air France & KLM:s året runt pris till Dubai från Helsingfors.
På Paris-Dubai flygs med Air France Boeing 777-300ER vilket har 1-2-1 konfig i Business class.
OBS: 60 dagars förköpskrav.


[Business class] Helsingfors-Dubai T/R, Air France, KLM, 915 EUR inkl. skatter

HEL-DXB T/R
Flygbolag: Air France (AF), KLM (KL)
Kabinklass: Business
Bokningsklass: Z (AF/KL), J (AF/KL inom Europa)
Fare basis: Z6LSFI
Pris: 504-505 EUR exkl. skatter. Totalt från ca 915 EUR inkl. skatter
Förköpskrav: 60 dagar
Min/Max stay: 7 dagar / 12 månader
Köpa senast: --
Gäller för utresa: --
Gäller för utresa: --
Blackout: --
Stopover: Obegränsat antal stopover är tillåten
HIP Check: Ja
Byte: Obegränsat antal byte är tillåten enligt routingregler
MPM: --
Barnrabatt: 25% rabatt från baspriset
Återbetalning: Ja, mot 400 EUR
Ändring: Ja, mot 300 EUR per gång
Routing: t ex Helsingfors-(AF/KL)-Amsterdam/Paris-(AF/KL)-Dubai

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Tillåtna Routings: Air France
Kod:
/WITHIN THE EASTERN HEMISPHERE/
MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT
 1. HEL-KL/AF-PAR-KL/AF-AMS-KL/AF-DXB
 2. HEL-PAR-KL/AF-AMS-KL/AF-DXB
 3. HEL-KL/AF-AMS-KL/AF-PAR-KL/AF-DXB
 4. HEL-AMS-KL/AF-PAR-KL/AF-DXB
 5. HEL-KL/AF-PAR-KL/AF-AMS-KL/AF-RUH/JED-SV/KL/AF-DXB
 6. HEL-PAR-KL/AF-AMS-KL/AF-RUH/JED-SV/KL/AF-DXB
 7. HEL-KL/AF-AMS-KL/AF-PAR-KL/AF-RUH/JED-SV/KL/AF-DXB
 8. HEL-AMS-KL/AF-PAR-KL/AF-RUH/JED-SV/KL/AF-DXB
 9. HEL-KL/AF-PAR-KL/AF-AMS-KL/AF-BEY-ME-DXB
10. HEL-PAR-KL/AF-AMS-KL/AF-BEY-ME-DXB
11. HEL-KL/AF-AMS-KL/AF-PAR-KL/AF-BEY-ME-DXB
12. HEL-AMS-KL/AF-PAR-KL/AF-BEY-ME-DXB
13. HEL-KL/AF-PAR-KL/AF-AMS-KL/AF-CAI-MS-DXB
14. HEL-PAR-KL/AF-AMS-KL/AF-CAI-MS-DXB
15. HEL-KL/AF-AMS-KL/AF-PAR-KL/AF-CAI-MS-DXB
16. HEL-AMS-KL/AF-PAR-KL/AF-CAI-MS-DXB
17. HEL-KL/AF-PAR-KL/AF-AMS-KL/AF-AMM-RJ-DXB
18. HEL-PAR-KL/AF-AMS-KL/AF-AMM-RJ-DXB
19. HEL-KL/AF-AMS-KL/AF-PAR-KL/AF-AMM-RJ-DXB
20. HEL-AMS-KL/AF-PAR-KL/AF-AMM-RJ-DXB

Tillåtna routings: KLM
Kod:
/WITHIN THE EASTERN HEMISPHERE/
MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT
 1. HEL-KL/AF-AMS-KL/AF-PAR/AMS-KL/AF-DXB
 2. HEL-KL/AF-PAR-KL/AF-AMS-KL/AF-PAR/AMS-KL/AF-DXB
 3. HEL-KL/BT-AMS-KL/AF-PAR/AMS-KL/AF-DXB
 4. HEL-KL-AMS-KL/AF-PAR/AMS-KL/AF-DXB
 5. HEL-KL/AF-AMS-PAR-KL/AF-DXB
 6. HEL-KL/AF-PAR-KL/AF-AMS-PAR-KL/AF-DXB
 7. HEL-KL/BT-AMS-PAR-KL/AF-DXB
 8. HEL-KL-AMS-PAR-KL/AF-DXB
 9. HEL-KL/AF-AMS-DXB
10. HEL-KL/AF-PAR-KL/AF-AMS-DXB
11. HEL-KL/BT-AMS-DXB
12. HEL-KL-AMS-DXB
13. HEL-KL/AF-AMS-BAH-GF-DXB
14. HEL-KL/AF-PAR-KL/AF-AMS-BAH-GF-DXB
15. HEL-KL/BT-AMS-BAH-GF-DXB
16. HEL-KL-AMS-BAH-GF-DXB
17. HEL-KL/AF-AMS-KWI-KL-DXB
18. HEL-KL/AF-PAR-KL/AF-AMS-KWI-KL-DXB
19. HEL-KL/BT-AMS-KWI-KL-DXB
20. HEL-KL-AMS-KWI-KL-DXB
21. HEL-KL/AF-AMS-DMM-SV/MH-DXB
22. HEL-KL/AF-PAR-KL/AF-AMS-DMM-SV/MH-DXB
23. HEL-KL/BT-AMS-DMM-SV/MH-DXB
24. HEL-KL-AMS-DMM-SV/MH-DXB
25. HEL-KL/AF-AMS-DMM-SV-DXB
26. HEL-KL/AF-PAR-KL/AF-AMS-DMM-SV-DXB
27. HEL-KL/BT-AMS-DMM-SV-DXB
28. HEL-KL-AMS-DMM-SV-DXB


Air France Business class på Boeing 777-300ER
business_vue_11_980x600-jpg.23431

business_vue_14_980x600-jpg.23432

(Foto: Air France)


Prisexempel:

Screenshot20180509 06 AF.png



När man väljer routing som Helsingfors-Paris-Dubai, sträckan mellan Helsingfors-Paris flygs av Finnair, men med AF flightnummer.
 

jerixon

Medlem
Mäktiga routings men har haft svårt att boka liknande när jag försöker maxa :)
Förstår inte riktigt hur man biljetterar dem helt enkelt.
 
Mäktiga routings men har haft svårt att boka liknande när jag försöker maxa :)
Förstår inte riktigt hur man biljetterar dem helt enkelt.
När jag bokade en komplicerad KLM/Air France-itinerary tyckte jag det var lättast att börja med en multi-city sökning hos google flights. När jag väl hade hittat min resa där tog jag fram den i ITA Matrix (genom att specificera alla flightnumren) och sedan gav ITA Matrix PowerTools mig en länk Delta där jag köpte biljetten.
 

jerixon

Medlem
Ja jag försökte följa drt rådet sist med, men löste det inte tyvärr :/
Får se om jag kan skissa upp något bra här ;)
Behöver iof inte XP poäng då jag redan är över 400 för året, men kul att flyga!
När jag bokade en komplicerad KLM/Air France-itinerary tyckte jag det var lättast att börja med en multi-city sökning hos google flights. När jag väl hade hittat min resa där tog jag fram den i ITA Matrix (genom att specificera alla flightnumren) och sedan gav ITA Matrix PowerTools mig en länk Delta där jag köpte biljetten.
 

Dr. Miles

Expert

Berglund

Medlem
Ping @Berglund
hel-cdg-jed-dxb
Tjänar man (15 + 24 + 15) x 2 = 108 XP till Flying Blue från routing ovan?

EDIT:
Den här routingen är kanske ännu bättre.

hel-ams-cdg-jed-dxb
(15 + 15 + 24 + 15) x 2 = 138 XP till Flying Blue?

Som vanligt har du gjort allt rätt @Dr. Miles!!!
Lika imponerande som alltid, djupt förundrad över din detaljkunskap i alla de tre stora allianserna!

Helt riktigt vill man routa xxx-AMS-CDG-yyy om biljettreglerna tillåter det, för att därigenom nå maximalt med XP, nivåpoäng. Vid förseningar, missade anslutningar och liknande strul ber jag alltid om en extra connection på det viset.

Det intressanta i FlyingBlue är "pris per XP".
Om vi tar ditt exempel 1 ovan,HEL-CDG-JED-DXB
för €983,34, dagens Eurokurs 10,525, ger pris i SEK 10 349,65 kr.
Tur och retur ger mycket riktigt 108 XP.
Pris per XP: 10 349,65 / 108 = 95,82 kr.

Exempel 2 ovan, HEL-AMS-CDG-JED-DXB,
för 1050,72, dagens Eurokurs 10,525, ger pris i SEK 11 058,83 kr.
Tur och retur ger 138 XP.
Pris per XP: 11 058,82 / 138 = 80,14 kr.

Åker man inom Europa med anslutning via CDG eller AMS kan man hitta AirFrance/KLM businessclass för ca 4200 kronor, tur och retur.
Detta ger 4 flygningar á 15 XP per flygning = 4 x 15 = 60 XP.
Pris per XP: 60 / 4200 = 70 kr.

Skall man åka något för insamlandet av XP, finns det få rutter och biljetter, som jag hittat och känner till, som slår att åka inom Europa, rent kostnadseffektivt med tanke på pris per XP. Med gällande regler blir man "Platinum for life", lite grovt uttryckt när man samlat ihop 3000 XP, eftersom programmet erbjuder roll over XP. Detta förutsätter att man var eller blev Platinum mellan den 1 januari till den 31 mars i år, därefter gjordes Flying Blue och dess nivåer om.

Börjar man från noll nu i år, måste man först kämpa sig upp till Silver, för 100 XP, de försvinner och man får 12 nya månader på sig att nå Guld. Där krävs 180 XP till som försvinner när man nått Guld och man får 12 nya månader på sig att nå Platinum. Därefter krävs 300 XP för att nå Platinum som också försvinner när man nått dit. Väl på Platinumnivån räcker det med 300 XP om året för att bibehålla Platinum och efter tio år i rad som Platinum, erhåller du det for life. Med roll over XP kan man rent tekniskt sett flyga in alla 3280 XP som behövs under ett år och därefter vänta in roll over år för år och hoppas att de inte ändrar reglerna... Flyger man bara sträckor inom Europa enligt uträkningen ovan, blir kostnaden från noll till Platinum for life:
3280 XP x 70 kr per XP = 229 600 kr ...
 
Last edited:
Toppen