Senaste nytt

[Business class] Göteborg-Beijing T/R, Austrian Airlines, 17.700 SEK inkl. skatter

Dr. Miles

Expert
Inlägg från http://www.businessclass.se/forum/o...rdag-2014-mar-22-kl-10-15-a-5.html#post224087
Jag är ju lite newbee på ITA Matrix och kunde inte göra samma sökning som du gjorde tidigare Dr Miles.
Kan du skicka över eller posta en skärmdump på hur du skrev in detaljerna? Tänkte att jag skulle börja planera min resa till Peking :)

1, Först skriver man /f os..PBUYSEL2 i advanced routing codes både på utresan och på hemresan.
Detta betyder att visa resultat endast av fare basis PBUYSEL2 från Austrian (OS).
Screenshot20140323_2.png

2, Ibland får man inget svar. Då specificerar man routing.
I detta exempel är "cph vie /f os..PBUYSEL2" på utresan, "vie cph / f os..PBUYSEL2" på hemresan.
Det betyder att via Köpenhamn och Wien på utresan och via Wien och Köpenhamn på hemresan.


3, Sedan börjar man applicera svårare routing. En ritkning i taget.
I detta exempel är "cph vie bkk syd /f os..PBUYSEL2" på utresan, "vie cph / f os..PBUYSEL2" på hemresan.
Det betyder att via Köpenhamn, Wien, Bangkok och Sydney på utresan och via Wien och Köpenhamn på hemresan.


3, När du har lyckats att få resultat med svårare routing på ena riktning, applicerar man även på andra riktning.
I detta exempel är "cph vie bkk syd /f os..PBUYSEL2" på utresan, "syd bkk vie cph / f os..PBUYSEL2" på hemresan.
Det betyder att via Köpenhamn, Wien, Bangkok och Sydney på utresan och via Sydney, Bangkok, Wien och Köpenhamn på hemresan.


Det viktiga är, om du har andra svåra routing, börja alltid med enkel routing på ena riktning.
Försök inte att applicera komplicerad routing hela resan på en gång.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Har någon börjat lista städer som ej triggar hip check?

Städerna där HIP check inte gäller vid stopover: (jag har dock kollat endast på utresan)
  • Köpenhamn
  • Oslo
  • Frankfurt
  • Wien
  • Bangkok
  • Hong Kong
  • Ho Chi Minh City
  • Delhi
  • Seoul
  • Busan
  • Sydney
  • Melbourne

Stopover i Bangkok
Screenshot20140323_10.png

Stopover i Hong Kong
Screenshot20140323_11.png

Stopover i Ho Chi Minh City
Screenshot20140323_12.png

Stopover i Seoul
Screenshot20140323_13.png

Stopover i Busan
Screenshot20140323_16.png

Stopover i Sydney
Screenshot20140323_14.png

Stopover i Melbourne
Screenshot20140323_15.png


Det ser ut som att det finns också andra tillåtna routings som inte var med på listan.
De här är Göteborg-(SK/WF/LH)-Oslo/Frankfurt-(OS)-Wien-(OS)-Beijing

Screenshot20140323_9.png
 

Dr. Miles

Expert
Hittade ni denna när ni lekte runt på göteborgsträffen?
Hur råkade ni springa på detta?

Jag förklarade hur man använder ExpertFlyer och förklarade även skillnaden mellan ExpertFlyer och ITA Matrix. (utan routingregler på ITA Matrix).
Sedan visade jag en sökning mellan Göteborg och Beijing på ExpertFlyer då SWISS brukar att ha en fare som tillåter routing via Bangkok. Det visade sig att det fanns en relativt billig (baspris) Austrian fare då började vi kolla routingreglerna.
Då hittade vi denna fare.
 
Är det möjligt att boka routing via Sydney via webben (Austrian?) eller behöver man hjälp av en resebyrå. Har inte så stor erfarenhet av denna typ av bokningar....:)
 

TjudöBoy

Medlem
Jag förklarade hur man använder ExpertFlyer och förklarade även skillnaden mellan ExpertFlyer och ITA Matrix. (utan routingregler på ITA Matrix).
Sedan visade jag en sökning mellan Göteborg och Beijing på ExpertFlyer då SWISS brukar att ha en fare som tillåter routing via Bangkok. Det visade sig att det fanns en relativt billig (baspris) Austrian fare då började vi kolla routingreglerna.
Då hittade vi denna fare.

Suck, ibland e d såååå jobbigt när arbetet ska inkräkta så mycket på fritiden att man ej kan medverka på dessa underbara "utbildnings" tillfällen som arrangeras...
 
Toppen