Business class eller First class på ombokning med Air China?

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Yekermo, 7 Juni 2013.

1. Yekermo

Yekermo Medlem

Ser ut som att jag håller på att missa min flight i Shanghai. Min bokning ser ut enligt nedan. Min fråga är om jag missar flighten, kommer Air China då att sätta mig på nästkommande business-flight eller kan de även sätta mig på first? Med tanke på att USDM-bokningen i sig är F och att jag flög in F från TPE?

Bokning:
    Utresa: GOT>FRA>ICN>TPE med Lufthansa C GOT>FRA, OZ F FRA-ICN och TG C ICN>TPE
    Hemresa: TPE>PVG>IST>GOT med CA F TPE>PVG, TK C PVG>IST och TK C IST>GOT

2. Det beror på:
    Vem som opererar din flight till Shanghai
    Vem/vad som orsakade försening alt missade flyg

3. Yekermo

Yekermo Medlem

Det är Air China som flyger mig från Taipei till Shanghai (i F) och det skulle också vara dom som då orsakar att jag missar min Turkish i C connection

4. Rent regelmässigt är Air China som är skyldig att arrangera ombokning.
    Om du har ExpertFlyer, rekommenderar dig att kolla alternativ routing som är tillgängliga som bonusresor. Det kan underlätta förhandlingen.

Om de skicka dig med revenue ticket kan det bli, Shanghai-(CA)-Frankfurt-(Lufthansa)-Göteborg.

5. Yekermo

Yekermo Medlem

Japp, så långt är jag med - och jag har kollat i Expertflyer och det finns lediga F-platser med Lufthansa men inga C :) Men, har de någon skyldighet att sätta mig i F p.g.a. biljettens uppbyggnad eller "bara" C eftersom det var den typ jag hade med TK?

6. Yekermo

Yekermo Medlem

För övrigt en mysko F-kabin med Lufthansa från PVG>FRA, endast fyra platser i kabinen totalt?

7. GillBates

GillBates Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Med revenue ticket så tjänar du miles vilket kanske kan ses som plåster på såren om så skulle bli fallet.

8. Nej, det transportavtal du har (där du är bokad) är i Busuness class mellan Shanghai-Istanbul-Göteborg, så har Air China inte "skyldighet" att placera dig i First class.

9. A380*G

A380*G Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tvivlar starkt på att de sätter dig på Lufthansa, snarare CA som Doktorn sa.

Nej det är åtta platser. Bara för att inte alla seats syns i ditt seatmapprogram så betyder det inte att Lufthansa reducerat F till fyra stolar.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!