Senaste nytt

[Business class] Barcelona/Madrid-St Maarten-Paris, American Airlines, 1.170 EUR inkl. skatter

Flying Finn

Medlem
Jag hittade själv den här på FT, men naturligtvis sämre briefat än vad @Dr. Miles brukar göra. Gjorde faktiskt en hel del arbete för att få den här faren att fungera bra. Antagligen är idén att fransmän ja spanjorer kan besöka Karibien förmånligt. Har inte hittat någon annan orsak till den här. Dr. Miles nämde redan bl.a. AY, vilket folk på FT inte tycks bry om. I fall man vill pröva AY:s longhaul i C, så är den här bra, eftersom MIA och ORD är båda möjliga. En start i HEL och avslutning i CDG/ORY kostar ca. 1600 €. Eller v.v.

Eftersom jag nu har mina bokningar biljetterade, så vågar man ju komma fram med några synpunkter på den här.
  • Faren är ännu också i kraft. Hittade inga begränsningar själv, förutom att stopover i USA får jag endast att fungera på vägen tillbaka.
  • Det går att köra PUJ (Punta Cana, Dominikanska rep.), SJU (San Juan, Puerto Rico), SXM (Sint Maarten, Nederländska Antillerna), SKB (Basseterre, St. Kitts & Nevis) och UVF (Castries, St. Lucia) i Karibien.
  • Det går att köra i Spanien åtminstone BCN (Barcelona) och VCN (Valencia).
  • Tycks inte fungera med annat än CDG/ORY i Frankrike. Har lekt mycket med BOD och NCE, tills jag kom på att helt enkelt kombinera två resor. Skulle annors ha åkt TGV till Bordeaux eller Nice. :) Har aldrig ännu gjort det.
  • Lyckades i ett skede prissätta med start i CDG och slut i ORY, men efter nattsömnen så lyckades jag inte längre. I fall någon lyckas få en sådan bokning till stånd, så är det lysande.
  • Det som ingen noterade på FT är att IB:s direkta flyg på MAD och SJU ger utrymme för att vara kreativ. Pröva börja eller sluta resan i MAD eller annanstans i Spanien. Det går t.ex. att köra ...-MIA-SKB-MIA-SJU-MAD eller v.v.
  • Om du vill maximera dina mil, så enklaste är att flyga TATL till/från ORD och/eller DFW. Den finurliga går ett steg vidare och routar sig via obskyra orter. Goda att pröva är Minneapolis, Memphis, Houston, Des Moines och Detroit. Även mindre lik Raleigh och orterna i New England (exkl. BOS) är bra att pröva.
  • Sökverktyget på AA i USA fungerar bättre.
  • I fall ni prövar IB och inte kan välja sittplats på nätet, så ring till dem. Platsbokningen är gratis.
 

Flying Finn

Medlem
Jag skulle nog vara sugen på att göra en gratis 24 timmars avbokning på min runda #2, men jag har även andra bokningar, så kan ej göra det. Ack, vad allt fiffigt man kommer på så här på efterhand.

Roligare än på FT - exempel med min hemliga favorit Gatwick. Här är ett exempel från farbror Flying Finns verkstad med LGW. Även MAD-LGW-MAD fungerar, eftersom Iberia Express flyger på rutten. I fall jag skulle ha pengar, så skulle jag inspirerad av Panama-läckan flyga en 3. runda till St. Kitts & Nevis - ett skatteparadis med ett handelsregister som går endast att granska på plats.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

Swisser

Medlem
Hej Flying Finn!

Intressanta inlägg. Skulle du kunna vara så vänlig och konkretisera följande punkter lite mer:

- "Om du vill maximera dina mil, så enklaste är att flyga TATL till/från ORD och/eller DFW. Den finurliga går ett steg vidare och routar sig via obskyra orter. Goda att pröva är Minneapolis, Memphis, Houston, Des Moines och Detroit. Även mindre lik Raleigh och orterna i New England (exkl. BOS) är bra att pröva."
Vilket program tänker du på AAs eller BAs och hur många miles resp TPs får du ihop maximalt?

- "Jag skulle nog vara sugen på att göra en gratis 24 timmars avbokning på min runda #2, men jag har även andra bokningar, så kan ej göra det. Ack, vad allt fiffigt man kommer på så här på efterhand."
Med allt fiffigt du har kommit på, vilken rutt skulle du rekommendera för att optimera intjäningen av TPs resp miles till BAEC eller AAdvantage och vad kostar den resan?

- "Roligare än på FT - exempel med min hemliga favorit Gatwick."
Vad menar du med att LGW är din hemliga favorit? Varför föredrar du den flygplatsen?
 

Flying Finn

Medlem
- "Om du vill maximera dina mil, så enklaste är att flyga TATL till/från ORD och/eller DFW. Den finurliga går ett steg vidare och routar sig via obskyra orter. Goda att pröva är Minneapolis, Memphis, Houston, Des Moines och Detroit. Även mindre lik Raleigh och orterna i New England (exkl. BOS) är bra att pröva."
Vilket program tänker du på AAs eller BAs och hur många miles resp TPs får du ihop maximalt?

Jag räknade endast med milbaserade program i OW, inte med TPs/elite points (BAEC och Iberia Plus). Skillnaden är ju att TP-modellen gynnar mera flyg, medan i t.ex. AAdvantage lönar det sig att maximera sina mil. Iberia Plus och BAEC skiljer sig lite i vad för poängnivå (TP/EP) olika långa flyg ger. Utan kortstatusbonus så ger AAdvantage upp till 30 000-32 000 mil för en Spanien-Frankrike eller v.v.

Har inte räknat så exakt med TPs/EPs, men åtminstone min första runda ger BAEC Silver/Iberia Plus Oro via touchdown i CDG. Dock inkluderar den kalkylen AY på TMP-HEL-FRA och business med LAN på FRA-MAD när jag positionerat mig till MAD.

- "Jag skulle nog vara sugen på att göra en gratis 24 timmars avbokning på min runda #2, men jag har även andra bokningar, så kan ej göra det. Ack, vad allt fiffigt man kommer på så här på efterhand."
Med allt fiffigt du har kommit på, vilken rutt skulle du rekommendera för att optimera intjäningen av TPs resp miles till BAEC eller AAdvantage och vad kostar den resan?

I fall du vill optimera resan för BAEC/Iberia Plus, så är det sak samma till vilken ö du flyger. Jag är nu själv lite efterklok, eftersom jag kanske inte nu krediterar till AAdvantage, utan till BAEC eller Iberia Plus. Skrev om min fundering i tråden med kommande flygningar, där även mina egna routingar är. Punta Cana (PUJ) och San Juan (SJU) är mera flexibla än St. Lucia (UVF), vilken är längst borta (t/r en +1000 riktiga flygmil). SKB, SXM och SKB är bättre för milbaserade MRs, men de funkar naturligtvis även för TPs/EPs.

Jag inte hittat var gränsen går i ostlig-västlig riktning för hur långt bort du kan trissa.

Här är ett exempel på ca. 1300 € för en runda med Punta Cana i Dominikanska rep.: MAD-PUJ-ORY. Lek fritt med datumena, du hittar nog snabbt logiken.

Tips: besök Google Maps och ta fram orter som ligger långt borta. Så kollar du från Wikipedia hurdana förbindelser AA kör på dem (t.ex. Des Moines). I praktiken lönar dit sig sätta en uddare ort (t.ex. Raleigh) som destination. Då blir det hub-obskyra orten-hub på din routing. Då blir det mera flygningar, men du slösar inte dina sökslots. :)

- "Roligare än på FT - exempel med min hemliga favorit Gatwick."
Vad menar du med att LGW är din hemliga favorit? Varför föredrar du den flygplatsen?

Det är ypperst sällan eller i praktiken aldrig som LGW brukar noteras när det talas om MR eller deals. :) Lite omväxling till att trissa på Heathrow. Försökte även med LCY för att trigga BA:s all business -flyg till JFK, men lyckades inte. JFK/EWR-ORY eller v.v. med OpenSkies lyckas ju enkelt med den här faren. Men i sin enkelhet: för att det är skojigt att blanda in LGW/LTN/LCY, eftersom det ger ofta lite annorlunda förbindelser. Samma gäller även ORY.

P.S. I det här fallet är LGW även god för att baka in en övernattning i London, eftersom det inte går så ofta flyg.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: m10

Flying Finn

Medlem
Borde inte kanske ge allt som på en silverbricka, men ännu samma exempel på en karta. :p En ca. 28 000 mil hos AAdvantage. Latmasken jag låter er själv luska ut samma med BAEC och Iberia Plus.

Sista rådet: med TPs/EPs är det bäst att maximera intra-USA, inte Karibien. Kör så mycket som möjligt på MIA så får ni långa flygningar i AA:s intra-First. SJU är bra, eftersom det finns direkt AA till DFW. Det öppnar rysligt goda routings. AA inom USA räknas ju som första klass i TPs/EPs, men inte Karibien (det är business).


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Last edited:

Flying Finn

Medlem
Jag är troligen alldeles för nolife... :D Måste ju bevisa vad som går att göra med AY. Prislapp: ca. 2100 € - inte billigt, men en lite roligare resa. Den här är nu optimerad för TPs/EPs med Stetson-Harrisons matte, d.v.s. etapperna är inte för korta.

En HEL-PUJ-SKB-BCN som ger 640 TPs till BAEC utan kortbonus. Du landar på BAEC Silver redan i Heathrow. Så är det bara att boka Finlandsbåten till Helsingfors! ;)


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

Flying Finn

Medlem
Inte påstod jag att det är billigt. ;) Jag är inget geni, utan hittade bara en lite avvikande rutt för samma fare och tyckte att kunde lika bra dela den som ett alternativ för den som vill pröva någoting annorlunda.
 

Flying Finn

Medlem
Så jag nu inte igen som nybörjare går i någon dum fälla och gör mig till narr, så måste jag nog ställa den här frågan.

Menar du dealen DUB-HNL t/r med OW, @agehall ?

Den är ju bra som deal. Själv nappade jag dock på Karibien, eftersom det blev i mitt tycke billigare för mig. Dock inte precis min favoritdestination. :) Jag har planerat att göra min 1-1,5 mån bilsemester i USA nästa år med den dealen, i fall den ännu finns då.
 
Toppen