Bryter inte Amex-inbjudan mot deras egna avtal?

Diskussion i 'Kreditkort' startad av mha321, 13 September 2015.

1. mha321

mha321 Medlem

Det kanske är jag som helt missuppfattat det här, men då får gära någon förklara.

Kikade på att bjuda in en vän till Eurobonus Amex. När jag tittar på instruktionerna tycker jag det ser ut som jag ska skriva ut ett papper, skriva mitt kortnummer på det, och lämna över till min vän.

Detta bryter väl rakt av mot Amex egna kontovillkor, första punkten om vad man inte får göra är ju "ge någon annan tillgång till Kontonumret eller Kortnumret eller låta någon annan än Kortmedlemmen använda Kontot eller Kortet för Köp, identifikation eller i något annat syfte;". Ganska glasklart tycker jag.

Ni som bjudit in andra till Amex, har ni verkligen gjort på det sättet?

Gus gillar detta.
  2. DrKlas

DrKlas Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Fyra första siffrorna fylls inte i. Inte för att det är särskilt svårt att gissa dem men ändå, man ger bara någon annan tillgång till en del av kortnumret.

3. mha321

mha321 Medlem

Är inte de fyra första siffrorna samma för alla privata Amex i Sverige? Eller åtminstone finns det bara ett par olika kombinationer, typ max 3-4? I princip har man ju gett ut hela den delen av numret som spelar någon roll...

4. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Japp. Jag tror inte AmEx kommer att slå dig på fingrarna för att du gör detta.

5. mha321

mha321 Medlem

Det tror inte jag heller. Det är mer en principfråga - det ser ju inte direkt bra ut att de själva rekommenderar att man bryter mot deras regler...

Gus gillar detta.
  6. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Näe, ska man vara principfast så får man nog låta bli att rekrytera folk tyvärr, för du har helt rätt i att det bryter mot avtalet.

7. mha321

mha321 Medlem

Det borde ju vara busenkelt för dem att fixa något sätt som inte gör att det blir så, lämpligen när man är inloggad på sitt konto. Men generellt får ju Amex IT system till och med SAS att verka ultramoderna...

Peter Hagander och olo gillar detta.
  8. DrKlas

DrKlas Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jo det var därför jag skrev att de utelämnade siffrorna inte var så svåra att gissa. Första två siffrorna är alltid (?) 37, tredje siffran oftast samma, kanske till och med alltid samma för alla SAS-Amex. Sedan plockar man den fjärde siffran med Luhn-summan om man nu inte gissar rätt på den också.

Gus gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!