Senaste nytt

Brussels Airlines sätter in Sukhoi SuperJet SSJ100 på Bryssel - Stockholm Bromma från juni 2017

Rebel

Medlem
jag tycker det ska bli kul att prova ngt nytt. det är allt för sällan man får det.
om lufthansa group använder sig av planet så tror jag nog att det är säkert att flyga med.
 

johansch

Medlem
Själv håller jag mig nog borta från passagerarplan både från Kina och Ryssland åtminstone fem år till.

Det är komplexa system som kräver en stabil och framför allt icke-korrupt miljö för att byggas och driftas på ett säkert vis. Både Kina och Ryssland faller på detta.
 

mishutkas

Medlem
oooooo.
Scary s**t...
I was scared to death flying Sukhoi from SVO to CPH. It was like 2-3 yo aircraft and already had electrical problems, half light in cabin was blinking another half was not working.
Seat screws were already rusty, and generally it was a miracle that pile of metal managed to take off.
Even aeroflot and another charter russian airline are getting rid of Sukhoi, as its economically WORSE than Boeing and Airbus. The only airline with decent fleet of SJ left is Mexican lowcoster.

Id only recommend flying it if yoy lack extreme in your life and have good life insurance
 

Alf

Medlem
Jag tycker nog att det mesta negativa om det nya flygplanet är skriverier mot bättre vetande och politiska ställningstagningar. För att få flyga i Europa måste flygplanet vara godkänt enlig internationella bestämmelser och det är det. Även utbildning av piloter och underhåll av flygplanet är strikt reglerat och alla seriösa bolag, vilket alla stora Europeska flygbolag kan räknas till. De har också hårda bolagsregler gällande utbildning av besättning och underhåll av flygplanen.

Att ett nytt flygplan har barnsjukdomar är inget nytt, se bara på allt strul det var med Boeing 787.

Jag skulle inte ha några problem med att sätta mig i detta flygplan om det flygs av Brussel Airlines. Jag åkte SAS
Dash 8-Q400 många gånger och det var allt annat än ett säkert flygplan. Där tog SAS ett helt rätt beslut att fasa ut detta flygplan.
 

Moco

Medlem
Klev precis av min första resa med en av Brussels Airlines (City Jet) Superjet. Började med försening från Bryssel pga elfel. Fram till Landvetter kom vi dock. Pinifarina-designad interiör, men oklart vad det egentligen tillförde förutom den randiga färgen. Plåtjobben andades öst, och "look & feel" når inte riktigt upp till samma nivå som konkurrenterna. Tittade inte vilka som levererat stolarna som var ganska rappliga. Annars OK.
 

dino_81

Medlem
Har idag flugit med SSJ100 på sträckan Bromma - Bryssel och tillbaka.

Första intrycket när jag klev ombord var ur fräsch kabinen var, svart skinnklädsel med röda antimakasser. Jag upplevde även avståndet till framförvarande säte som över regionalstandard, dock var sätet alldeles för hårt och längre resor än vad det är ner till Belgien tror jag kan bli jobbigt. Fönstren sitter relativt lågt vilket gör det svårt att hitta en bra vinkel för att titta ut, speciellt om man som jag är något över normallängd.

Ordentligt motorljud vid start, något som jag också har noterat när jag ser planet lyfta upp över Kungsholmen i centrala Stockholm. Jag upplever ljudet som markant högre än andra plan som flyger på Bromma. Även luftkonditioneringen gav ifrån sig högre ljud än vad jag är van vid, verkade också som om det fanns ett direkt samband med ökad motorkraft och ljudet från luftkonditioneringen. Uppe i luften på marschhöjd var ljudnivån som andra flygplan.

En rolig detalj som påminner om planets ursprung är den flygvärdinna som är avbildad på flight attendant call button, helt klart öststatskänsla.

På kvällsflighten från Bryssel var det bussgate och väldigt varmt i planet. Något enklare(?) fel försenade avgången en liten stund och en tekniker klättrade på vingen vid motorn för att inspektera något. Jag kan ärligt säga att jag kände ett visst obehag över situationen och det kan säkert förklaras med fördomarna mot flygsäkerheten i forna Sovjetunionen.

Jag vet inte om det var det som påverkade mig men jag uppfattade det som att planet rör sig lite mer ryckigt vid höjd- och hastighetsförändringar. Inte alls lika mjukt som jag är van vid. Vid dessa hastiga rörelser/ryck som lät det som att flygplanskroppen liksom knakade. Troligtvis bara griller i mitt huvud och för en flygnörd som jag är var det kul att ha fått flyga med en förhållandevis udda fågel.

IMG_3103.JPG


IMG_3107.JPG


IMG_3112.JPG


IMG_3123.JPG


IMG_3105.JPG
 
Toppen