Senaste nytt

Brittiska Civil Aviation Authority inleder granskning av "seating policy"

chazzie

Medlem
Det tror jag det är även i UK. I USA är det definitivt reglerat och leder till en del upphettade diskussioner på FlyerTalk när någon tvingats flytta för att ett barn skall sitta bredvid sin förälder. Så det håller jag med om att det är en hygienfaktor att få det rätt oavsett bolag.

Men jag tror inte är det är barnfamiljer som är den stora massan av svaranden i enkäten ovan. Men vad vet jag? ;)

Jag tror väldigt få här har problem med att flytta för att barn och föräldrar ska få sitta tillsammans, så länge inte tillgången på fika påverkas, såklart :D
 

Jönsson

Medlem
Det känns ändå aningen ansvarslöst att boka flyg med minderåriga utan att reservera plats vid biljettköpet. Man förlitar sig på medresenärernas hjälpsamhet för att spara in ett par hundralappar. Självklart flyttar vi oss alltid för att hjälpa barnet men får inte glömma att det många gånger är föräldern som har skapat situationen genom oviljan att betala för platsen. Sedan kan man ju så klart ha åsikter om sättet som flygbolagen sköter saken på.
 

mha321

Medlem
Man kunde ju tex helt enkelt inte tillåta bokning utan sittplatser om man bokar med barn. Känns som en ganska rimlig lösning - bolaget får in sina avgifter och passagerarna får garanterat sitta tillsammans. Svårare än så behöver det ju inte vara..
 

Alf

Medlem
Det känns ändå aningen ansvarslöst att boka flyg med minderåriga utan att reservera plats vid biljettköpet. Man förlitar sig på medresenärernas hjälpsamhet för att spara in ett par hundralappar. Självklart flyttar vi oss alltid för att hjälpa barnet men får inte glömma att det många gånger är föräldern som har skapat situationen genom oviljan att betala för platsen. Sedan kan man ju så klart ha åsikter om sättet som flygbolagen sköter saken på.

Det beror nog på vilket bolag det gäller. Jag reser med mina barn och barnbarn till Västindien med British Airways och skall min son med familj boka platser i förväg blir det en kostnad på 3x872 kr i varje riktning från LHR och 3x 260 kr mellan ARN-LHR. Det blir en kostnad för enbart sittplatser på 6792 kr. Då är detta på tre biljetter i business där det borde vara gratis. Det är ju en orimlig kostnad. Nu har jag för mig att BA seatar barnfamiljer tillsammans tre dagar innan avresa utan kostnad så vi avvaktar detta.
 

Jönsson

Medlem
Det beror nog på vilket bolag det gäller. Jag reser med mina barn och barnbarn till Västindien med British Airways och skall min son med familj boka platser i förväg blir det en kostnad på 3x872 kr i varje riktning från LHR och 3x 260 kr mellan ARN-LHR. Det blir en kostnad för enbart sittplatser på 6792 kr. Då är detta på tre biljetter i business där det borde vara gratis. Det är ju en orimlig kostnad. Nu har jag för mig att BA seatar barnfamiljer tillsammans tre dagar innan avresa utan kostnad så vi avvaktar detta.
Ja, BA har notoriskt dyra platsbokningar. Vill dock envist påstå att om priset är en avgörande faktor och resultatet av att göra besparingar blir att inte hålla ihop familjen, så skulle jag flyga med ett annat bolag där totalkostnaden blir rimligare. Platsboknigen måste ju, i fallet med resande tillsammans med barn, tas med i budgetberäkningen. Men jag förstår din poöng. BA försöker säker hålla ihop familjer så länge det går men är planet fullt med PAX som har betalt dyrt för sina platser, så vore det ju dumt och direkt egoistiskt om dessa betalande måste skiljas från sina reskamrater för att någon annan inte har velat betala för detsamma.
 
Last edited:

Bryant

Medlem
Man kunde ju tex helt enkelt inte tillåta bokning utan sittplatser om man bokar med barn. Känns som en ganska rimlig lösning - bolaget får in sina avgifter och passagerarna får garanterat sitta tillsammans. Svårare än så behöver det ju inte vara..

Ryanair har infört detta. En vuxen måste boka plats och får seata upp till 4 barn gratis. Dessutom är platsbiljetten rabatterad. En bra lösning.
 

Kimmen00

Medlem
Man splittrar givetvis inte en tvååring och (en) förälder som i exemplet ovan, det handlar ju flygsäkerhet. Krävs det lagstiftning för att åstadkomma detta, so be it.

För 4 år sedan flög vi Fritidsresor (TUI) till Thailand.. både dit och hem hade de satt 1 av våra barn på en helt egen rad långt bak och det andra barnet på ett säte 3 från oss på samma rad. Skönt för oss men fasiken vad de runt barnen klagade! :) :)


Skämt osidå så kunde INGEN göra något vid inchecking etc utan fick lösas ombord genom att be folk flytta runt så familjen blev samlad.
 
Det beror nog på vilket bolag det gäller. Jag reser med mina barn och barnbarn till Västindien med British Airways och skall min son med familj boka platser i förväg blir det en kostnad på 3x872 kr i varje riktning från LHR och 3x 260 kr mellan ARN-LHR. Det blir en kostnad för enbart sittplatser på 6792 kr. Då är detta på tre biljetter i business där det borde vara gratis. Det är ju en orimlig kostnad. Nu har jag för mig att BA seatar barnfamiljer tillsammans tre dagar innan avresa utan kostnad så vi avvaktar detta.
Utifrån vad jag läser så är ni också medvetna om risken. Så om ni inte får sittplatser jämte varandra är ni ok med det väl?
 

Agö

Medlem
Utifrån vad jag läser så är ni också medvetna om risken.
Det här är nog det som återigen skiljer ut oss som hänger här från mängden. Vi vet om att risken finns, därför ser vi oftast till att ordna det eller tar risken. Men jag tror nog att de allra flesta sällanresenärer inte ens tänkt tanken att barn kan skiljas från föräldrar ombord.

Det blir i vart fall mkt intressant att se utfallet av den här utredningen.
 
Det här är nog det som återigen skiljer ut oss som hänger här från mängden. Vi vet om att risken finns, därför ser vi oftast till att ordna det eller tar risken. Men jag tror nog att de allra flesta sällanresenärer inte ens tänkt tanken att barn kan skiljas från föräldrar ombord.

Det blir i vart fall mkt intressant att se utfallet av den här utredningen.
Jag håller helt med och välkomnar den här utredningen.

Däremot om man är medveten om risken men struntar i att boka plats för att det är så dyrt så ligger ansvaret mycket på en själv tycker jag.
 
Toppen