Senaste nytt

Brittiska Civil Aviation Authority inleder granskning av "seating policy"

Agö

Medlem
En intressant undersökning från brittiska CAA gäller de brittiska flygbolagens policy vid val av säten. Särskilt intressant är om flygbolagen avsiktligen splittrar grupper i samma bokning i syfte att förmå dem att betala extra för säten.

Ett bolag står ut som vanligt...

upload_2018-2-4_20-52-15.png


Civil Aviation Authority launches review of airlines’ allocated seating policies | UK Civil Aviation Authority

BBC rapporterar:

"At least twice a year, Natalie Williams takes her children to visit her parents, who live in Portugal.

Returning to the UK after an Easter holiday in 2017, she checked in online and found the family of four had been completely separated.

"That meant a two-year-old child and five-year-old travelling on their own.

"We were not even anywhere near them. I didn't think that was acceptable," she says.

She says no one was available to help at the main desk or at the gate, so she was left to ask other passengers to move so that they could travel in pairs and her children would not be alone.

"Luckily both travellers were happy to help and get separated from their own group."

Ms Williams has complained to TAP Air Portugal but has not received a response."


Airlines probed over 'confusing' seating policy - BBC News
 

AABack2ARN

Medlem
Skall bli intressant att se vad detta tar vägen. Risken finns väl att man kommer begränsa antalet platser som går att välja/köpa i förväg om myndigheterna börjar med orealistiska krav. Tycker förvisso de snarare kunde ägna sig åt att reglera hur trångt mellan raderna det får vara på planen.
 

chazzie

Medlem
Det är väl nivåer på allt, men generellt kan väl minors få åka bredvid målsman i alla fall, att man sen vill ta extra betalt för att välja platser kan jag förstå, många bäckar små... Jag ser inget problem att jag och kompisgänget får betala lite extra för att sitta tillsammans på fotbollsresan när flyget kostar 199kr per person.
 

Nemo

Medlem
Det fanns för en tid sedan, på tåget, något som hette färdbiljett respektive platsbiljett.
Färdbiljett gav dig rätt att åka med, men utan garanterad plats. Färdbiljetten var utställd på en viss sträcka, och gällde en (enkel eller tur och retur) resa under ett visst datumintervall (en månad?).
Den frivilliga platsbiljetten gav dig en garanterad plats på en specifik dag och avgång.
Hade du småbarn med dig var det ditt ansvar att ordna med platsbiljetter, inte tågbolagets ansvar.

Är det månne något liknande som införs på flyget? Vari ligger skillnaden?
 

AABack2ARN

Medlem
Jag trodde i min enfald att det redan var reglerat när det gäller minderåriga...

Det tror jag det är även i UK. I USA är det definitivt reglerat och leder till en del upphettade diskussioner på FlyerTalk när någon tvingats flytta för att ett barn skall sitta bredvid sin förälder. Så det håller jag med om att det är en hygienfaktor att få det rätt oavsett bolag.

Men jag tror inte är det är barnfamiljer som är den stora massan av svaranden i enkäten ovan. Men vad vet jag? ;)
 
Toppen