Britter utvinner bensinbränsle ur luft och vatten

Diskussion i 'Övrigt' startad av bL0m, 23 Oktober 2012.

  1. bL0m

    bL0m Medlem

    Tjena,

    Läste om detta på teknikens värld:

    Genom att utvinna koldioxiden ur luften och vätet från vattnet har det lilla företaget Air Fuel Synthesis i brittiska Stockton-on-Tees sedan augusti tillverkat fem liter bränsle, men betydligt mer är planerat.

    Egentligen är själva tekniken som Air Fuel Synthesis använder sig av inte revolutionerande. Det är gammal teknik som kräver elektrolys för att framställa bränslet. Problemet är bara att med dagens teknik kräver elektrolysen betydligt mer energi än vad den slutgiltiga produkten innehåller eftersom det i varje omvandlingssteg finns en energiförlust. Det är dock inget som oroar Air Fuel Synthesis eftersom de anser kunna utveckla den befintliga tekniken så pass att det kommande raffinaderiet ska kunna klara att producera bränslet på helt kommersiella grunder. I dag påstås det kosta över 4 000 kronor att utvinna ett ton koldioxid, men även på det området går utvecklingen snabbt och kostnaden lär snart sjunka till en betydligt lägre nivå, åtminstone om vi får tro Air Fuel Synthesis.

    Ett ton om dagen är dock bara en fis i rymden av allt bensinbränsle som förbrukas varje år. Bara i Sverige förbrukade vi över hisnande 3 175 000 ton motorbensin under 2011 enligt statistik från Svenska Petroleum & Biodrivmedel-institutet. Därför är det ganska naturligt att britterna till en början säger sig fokusera mot racingbranschen som kräver ett extra rent bränsle. De är inte heller lika priskänsliga som vanliga konsumenter och tekniken kan komma att löna sig snabbare. Vi vanliga bilister kan bara vänta och hoppas på en förfinad teknik så att vi också får ta del av den.



    Källa: Britter utvinner bensinbränsle ur luft och vatten | Miljö och teknik | Teknikens Värld
     
  2. Chrille

    Chrille Medlem

    Ort:
    LLA
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja, eftersom det är koldioxid och vatten som kommer ut ur avgasröret så har man helt enkelt reverserat det kemiska reaktionsförloppet. Och i stället för att vinna rörelseenergi och värme som i förbränningsmotorn, så har man tillsatt energi. Men vad har man vunnit, förutom möjligen att man tagit bort några kilo koldioxid från atmosfären?
     
  3. nilsson

    nilsson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det finns ju redan bra infrstuktur för att hantera flytande petrolium som energibärare. Att gå från elproduktion till batteri är visserligen effektivare, men det kommer länge finnas behov av flytande bränsle.

    Undrar om "en fis i rymden" är den vetenskapliga termen.
     
  4. Chrille

    Chrille Medlem

    Ort:
    LLA
    Land:
    Sverige Sverige
    Känns ändå som ett systemfel att tillverka drivmedel på detta sätt.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×