Senaste nytt

British Airways/Sun Air starter tre nye ruter inkl Stockholm-Billund

twiggs

Medlem
Vem betalar 3.000kr T/R i ekonomi mellan BMA och Billund?

Det rör sig om en betydligt mindre flygmaskin än vad du möjligtvis är van vid. Det går inte att ha något egentligt lågpriskoncept när man flyger runt med en maskin som tar 32 passagerare. Kvalitet före kvantitet, inte ovanligt att det brukar vara mellan 3 och 10 passagerare (oftast i den nedre skalan) på GOT–AAR, men ändå så har aldrig flygbolaget gått i förlust om jag minns rätt. Betalar resenärerna rätt pris så går det oftast runt. Älska Sun-Air!!
 

Palazzi

Medlem
Det rör sig om en betydligt mindre flygmaskin än vad du möjligtvis är van vid. Det går inte att ha något egentligt lågpriskoncept när man flyger runt med en maskin som tar 32 passagerare. Kvalitet före kvantitet, inte ovanligt att det brukar vara mellan 3 och 10 passagerare (oftast i den nedre skalan) på GOT–AAR, men ändå så har aldrig flygbolaget gått i förlust om jag minns rätt. Betalar resenärerna rätt pris så går det oftast runt. Älska Sun-Air!!

Jag har flugit ett antal gånger med Wideroe Dash 8-100 (39platser), ca 1.000kr T/R för lågprisbiljetter inom Norge. Sedan så flyger ju flyglinjen för 1000kr T/R VST-VBY i en Jetstream 31:a med 18 platser. Flybe har ju en del ATR-42 rullande i trafik också......

Men jag hoppas givetvis att det går bra för Sun-Air.
 

twiggs

Medlem
Jag har flugit ett antal gånger med Wideroe Dash 8-100 (39platser), ca 1.000kr T/R för lågprisbiljetter inom Norge. Sedan så flyger ju flyglinjen för 1000kr T/R VST-VBY i en Jetstream 31:a med 18 platser. Flybe har ju en del ATR-42 rullande i trafik också......

Men jag hoppas givetvis att det går bra för Sun-Air.

Men dessa flygbolag som du talar om har ju inte lågpriskonceptet som sin största grej. Min son (dvs jag) fick bara för någon vecka sedan betala 3600 kronor för att flyga GOT–OSL–GOT i Economy över dagen. Billigt eller vad säger du? ;) Flyglinjen har linjen JKG–VBY–VST över sommaren, som något högst temporärt (efter min beräkning så flyger man slingan JKG–VBY–VST–VBY–JKG ungefär 12 gånger). Övriga året lever man på rätt dyra biljetter mellan JKG och BMA. Bidragskalkyl is your friend! :)

Angående Flybes trafik i och runt Finland vet jag dessvärre för lite, men jag antar att det är en helt annan prisnivå på linjen Mariehamn–HEL än på andra små inrikeslinjer där man är ensam!! Jag skulle gärna vilja se hur prisnivån ligger på BMA–CPH nu när Cimber Air har gått i konkurs än innan.

Samma sak med Cimber Air, nu i konkurs, som flög mindre flygplan. Även dessa sålde billiga biljetter, men hade detta långt ifrån som sin enda inkomstkälla. Man levde på fullflexbiljetterna, åtminstone på regionala linjer. Annars hittar man ingen ekonomi!
 

Palazzi

Medlem
Men dessa flygbolag som du talar om har ju inte lågpriskonceptet som sin största grej. Min son (dvs jag) fick bara för någon vecka sedan betala 3600 kronor för att flyga GOT–OSL–GOT i Economy över dagen. Billigt eller vad säger du? ;) Flyglinjen har linjen JKG–VBY–VST över sommaren, som något högst temporärt (efter min beräkning så flyger man slingan JKG–VBY–VST–VBY–JKG ungefär 12 gånger). Övriga året lever man på rätt dyra biljetter mellan JKG och BMA. Bidragskalkyl is your friend! :)

Angående Flybes trafik i och runt Finland vet jag dessvärre för lite, men jag antar att det är en helt annan prisnivå på linjen Mariehamn–HEL än på andra små inrikeslinjer där man är ensam!! Jag skulle gärna vilja se hur prisnivån ligger på BMA–CPH nu när Cimber Air har gått i konkurs än innan.

Samma sak med Cimber Air, nu i konkurs, som flög mindre flygplan. Även dessa sålde billiga biljetter, men hade detta långt ifrån som sin enda inkomstkälla. Man levde på fullflexbiljetterna, åtminstone på regionala linjer. Annars hittar man ingen ekonomi!

Nja GOT-OSL-GOT för 3.600kr är ju inte vidare billigt, men jag har givetvis tvingats betala liknande priser själv några gånger. Flybe håller ju även ca 800kr T/R på sin Oslo linje från Bromma.. Givetvis är priserna högre när man är ensam på en linje. Det är ju också självklart att fullflexbiljetter balanserar ekonomin.

Skillnaden är ju att Sun Air inte erbjuder billigare biljetter ens när man bokar 4-5mån i förväg. Det jag ifrågasätter är att de marknadsför sig på linjen som "Ta familjen till Legoland".
Inga speciella priser för barn under 12 år verkar det vara heller. Alltså ska man betala 12.000kr för flyget, för en barnfamilj med 2 vuxna och 2 barn.... Det kostar ca 19.000kr T/R för samma familj till Orlando och Disney World:p
 

twiggs

Medlem
Nja GOT-OSL-GOT för 3.600kr är ju inte vidare billigt, men jag har givetvis tvingats betala liknande priser själv några gånger. Flybe håller ju även ca 800kr T/R på sin Oslo linje från Bromma.. Givetvis är priserna högre när man är ensam på en linje. Det är ju också självklart att fullflexbiljetter balanserar ekonomin.

Skillnaden är ju att Sun Air inte erbjuder billigare biljetter ens när man bokar 4-5mån i förväg. Det jag ifrågasätter är att de marknadsför sig på linjen som "Ta familjen till Legoland".
Inga speciella priser för barn under 12 år verkar det vara heller. Alltså ska man betala 12.000kr för flyget, för en barnfamilj med 2 vuxna och 2 barn.... Det kostar ca 19.000kr T/R för samma familj till Orlando och Disney World:p

Mellan BMA och OSL så flyger man förutom med en usel tidtabell även i direkt konkurrens med SAS och Norwegian. Därför får man anpassa priserna helt enkelt.

Nej, Sun-Air har såvitt jag vet aldrig erbjudit billiga biljetter. Däremot kvalitet och flexibilitet på linjer där man verkar. Jag tror att företag baserade i BLL är själaglada över att kunna få åka direkt till Stockholm utan omvägen via CPH! Annars hade en sådan linje varit död för länge sedan, för inte ens Cimber Air hade så värst billiga priser mellan BLL och ARN förutom enstaka biljetter.

Angående semester i Legoland så beror det givetvis på vad man prioriterar. Jag med familj hade i julas planerat att åka till Thailand i C med hela familjen (och vi är många). Å andra sidan så åker vi inte på solsemester varje år så det jämnar ut sig i det långa loppet. Att jag sedan fick ställa in på grund av personliga skäl är en annan sak. Men frun och barnen hade det jättetrevligt!

Vi som bor åt västkusten tar gärna bilen över Fredrikshamn till Billund (istället för den där gräsliga färjan Varberg–Grenå) istället för att flyga när vi ska till Legoland, men hade jag bott i Stockholm och barnen velat till Legoland så hade Sun-Air varit ett givet alternativ. Ut fredag kväll och hem söndag kväll/måndag morgon. Vad som är dyrt och inte beror på vad man prioriterar helt enkelt. Sen är tid pengar för mig och många andra personer. Då spelar det mindre roll om ett alternativ via CPH är 1' kr billigare, när jag måste mellanlanda en gång i vardera riktning och springa gatlopp till inrikesgaterna på CPH. Du förstår mitt resonemang? :)
 

Palazzi

Medlem
Mellan BMA och OSL så flyger man förutom med en usel tidtabell även i direkt konkurrens med SAS och Norwegian. Därför får man anpassa priserna helt enkelt.

Nej, Sun-Air har såvitt jag vet aldrig erbjudit billiga biljetter. Däremot kvalitet och flexibilitet på linjer där man verkar. Jag tror att företag baserade i BLL är själaglada över att kunna få åka direkt till Stockholm utan omvägen via CPH! Annars hade en sådan linje varit död för länge sedan, för inte ens Cimber Air hade så värst billiga priser mellan BLL och ARN förutom enstaka biljetter.

Angående semester i Legoland så beror det givetvis på vad man prioriterar. Jag med familj hade i julas planerat att åka till Thailand i C med hela familjen (och vi är många). Å andra sidan så åker vi inte på solsemester varje år så det jämnar ut sig i det långa loppet. Att jag sedan fick ställa in på grund av personliga skäl är en annan sak. Men frun och barnen hade det jättetrevligt!

Vi som bor åt västkusten tar gärna bilen över Fredrikshamn till Billund (istället för den där gräsliga färjan Varberg–Grenå) istället för att flyga när vi ska till Legoland, men hade jag bott i Stockholm och barnen velat till Legoland så hade Sun-Air varit ett givet alternativ. Ut fredag kväll och hem söndag kväll/måndag morgon. Vad som är dyrt och inte beror på vad man prioriterar helt enkelt. Sen är tid pengar för mig och många andra personer. Då spelar det mindre roll om ett alternativ via CPH är 1' kr billigare, när jag måste mellanlanda en gång i vardera riktning och springa gatlopp till inrikesgaterna på CPH. Du förstår mitt resonemang? :)

Jag är med på noterna. Dock trodde jag att FR (känns jobbigt att ens nämna i sammanhanget:p) flög till Billund från Skavsta...men de gjorde de tydligen inte. Vi får väl se om Sun Air fortsatt blir ensamma på sina linjer. Det ryktas från många håll om att Flybe kommer att finnas med i en rekonstruktion av Cimber. Älskar att resa i Norden när tid erbjuds... (Annars blir det bara interkontinentalt, Sydeuropa & England) så det är kul med många alternativ, till mindre orter än de SAS erbjuder :)
 

Concorde

Founding Member
Inte hört något, men hoppas den blir kvar. Hade dock föredragit BMA-LCY. Problemet är ju att det bara tar 15-20min till centrum från LHR med Heathrow express... så behovet av att flyga på city kanske inte är så brett....

20 min till Paddington från LHR T5. Ska du till City har du allt mellan 15-40 minuter till om du åker taxi (gå från tåget till taxi kön, navigera från Paddington till City etc).
Eller tar man Hammersmith&City Line/Circe Line till Moorgate vilket tar ca 15 minuter. Så LHR till City bör man räkna med en timme.
 

Palazzi

Medlem
20 min till Paddington från LHR T5. Ska du till City har du allt mellan 15-40 minuter till om du åker taxi (gå från tåget till taxi kön, navigera från Paddington till City etc).
Eller tar man Hammersmith&City Line/Circe Line till Moorgate vilket tar ca 15 minuter. Så LHR till City bör man räkna med en timme.

Det var det jag menade :) Flugit en gång med BA på linjen ARN-LHR på utvägen och LCY-ARN på hemvägen...och det var smidigare med LHR. Då kommer man ju direkt till Paddington som sagt, sen är det ju bara att ta t-banan vart man nu ska...
 
Toppen