Senaste nytt

British Airways ställer in alla flighter 27 maj 2017

trekker

Medlem
Den stora massan flyger snabbast och billigast, oavsett status. För mig skulle en förlängning på 2 år som guld hos BA innebära maximalt med flyg hos star alliance för dubbelt guld.
 

Senator

Moderator
Den stora massan flyger snabbast och billigast, oavsett status. För mig skulle en förlängning på 2 år som guld hos BA innebära maximalt med flyg hos star alliance för dubbelt guld.

Det som talar för British Airways i detta fallet när man förlänger status i två år är några saker:
1. Man tar på "allvar" sina viktigaste kunder
2. Jag är inte lika övertygat som du att de frekventa resenärerna lämnar BA för "double gold". BA har varit lite smartare med sitt Lifetime Program i mitt tycke. Jag är själv ca. halvvägs till Lifetime Gold trots att jag har enbart fokuserat på BA sedan 2011. Medvetna resenärer som de som nu får "gratis" status i två år vet detta.

Jag tror Lifetime Status ändrar beteende mer.
 

Thornado

Medlem
Det kan väl se generöst ut för vissa, men för mig som inte har ett problem att hålla kvar min status så faller det lite platt

1. Man tar på "allvar" sina viktigaste kunder

Tyvärr blir det ju dock lite så, som @Erik på vift säger, att denna kompensation blir väldigt bra för "mellansegmentet" som kan uppnå status, men som kan behöva kämpa lite för det, men för de allra viktigaste kunderna som alltid klarar sin statusnivå utan några problem så ger det ju ingen extra fördel alls.
 

trekker

Medlem
Det som talar för British Airways i detta fallet när man förlänger status i två år är några saker:
1. Man tar på "allvar" sina viktigaste kunder
2. Jag är inte lika övertygat som du att de frekventa resenärerna lämnar BA för "double gold". BA har varit lite smartare med sitt Lifetime Program i mitt tycke. Jag är själv ca. halvvägs till Lifetime Gold trots att jag har enbart fokuserat på BA sedan 2011. Medvetna resenärer som de som nu får "gratis" status i två år vet detta.

Jag tror Lifetime Status ändrar beteende mer.
Självklart är det så, och inte många andra skulle se det som mig (och andra bc/ft folk) med möjligheten till fler kort. Dock för mig personligen börjar jag tröttna lite på BA inom europa speciellt som jag bor i Manchester. Jag måste flyga via lhr som är ganska drygt många ggr, men som också gör online uppgraderingar omöjliga om man inte bokar separata biljetter. Dessutom måste man vara borta lördag/söndag för bra pris i business. Åker man då bara en gång så kan man varken saxa eller uppgradera smidigt. Dock måste hag säga att lifetime gold lockar och att även prova på ggl ett år.

För mig är det nog fokus på eurobonus detta året och ett friår med BA hade nog nästan gjort att det blivit noll resor med dom. Nu måste jag iallafall klämma in 1500 TP i år.
 

Senator

Moderator
Jag tror, med fokus på tror, att BA är kanske det bolag med störst antal "Corporate Travellers". I min erfarenhet är "normalstörda" affärsresenärer (med andra ord dem som inte hänger här ;)) intresserat av direkta flighter. Eftersom BA har en stor marknadsandel i London, särskilt Heathrow så tror jag detta riktas mot deras resenärer som är baserat där.

Vi som hänger härinne är nog inget bra genomsnitt varken för affärsresenärer eller konsumenter.
 

trekker

Medlem
Jag tror, med fokus på tror, att BA är kanske det bolag med störst antal "Corporate Travellers". I min erfarenhet är "normalstörda" affärsresenärer (med andra ord dem som inte hänger här ;)) intresserat av direkta flighter. Eftersom BA har en stor marknadsandel i London, särskilt Heathrow så tror jag detta riktas mot deras resenärer som är baserat där.

Vi som hänger härinne är nog inget bra genomsnitt varken för affärsresenärer eller konsumenter.

Det finns inget värre än en direktflight! Man känner sig rånad på halva resan utan ett loungebesök halvvägs.....
 

Homer

Medlem
British Airways owner IAG says IT chaos cost £58m - BBC News

Resultatet i sin helhet:

IAG's operating profit for the six months to June 30, 2017 was €975 million before exceptional items, an improvement of €265 million from last year. British Airways made a profit of €741 million before exceptional items (2016: €631 million); Iberia made a profit of €84 million (2016: loss €6 million); Aer Lingus made a profit of €59 million (2016: €42 million) and Vueling's loss was €6 million (2016: loss €54 million).

"Ticket prices should rise in the second half when stripping out currency effects, IAG said, joining Air France-KLM in suggesting that network carriers may enjoy a prolonged period of rising airfares. "
 
Toppen