Senaste nytt

British Airways - Problem med poängintjäningen när man köper uppgradering

Bryant

Medlem
Skrev detta i en annan tråd men tänkte att detta ska få leva vidare i en egen.


Jag fick ett erbjudande om att uppgradera till CE för 700:-

Jag gjorde så att jag slog till... MEN! Jag gjorde bort mig totalt! Det är två anledningar till att jag gör flygningen.

1. Hålla liv i AA poängen
2. Flyga till LCY

Efter uppgraderingen så bokades biljetten i U. Dvs inga poäng till AA (inte till BA heller om jag läst rätt) :(.

Så nu har jag köpt trambiljetter för att hålla poängen levande och jag får ta att kreditera en hyrbil till AA för att gardera mig mot att det dröjer med trampoängen.

Men nu får jag iallafall business till LCY. Ursprungsbiljetten kostade 389:-.
 

agehall

Medlem
FlyerTalk antyder att POUG kan bokas i U-klass om det finns tillgängligt, annars i I-klass.

Så stalltipset är kanske att kontrollera att U-klass *INTE* är tillgängligt innan man uppgraderar ifall man gör det för att få TP.

Det vore dock bra att höra ifall fler råkat ut för att man INTE blivit bokad i I-klass när man köpt en POUG.
 

Bryant

Medlem
ImageUploadedByTapatalk1411110030.069902.jpg
 

Senator

Moderator
Jag har faktisk inte hört att dessa blir bokade i bonusplats bokningsklasser... Det här var nytt för mig.

Om det var BAEC tror jag att detta hade blivit löst med Tier Points och poäng för betald klass.
 

Homer

Medlem
Det här var nytt för mig.
För mig också

Jag är inte säker men står det inte uttryckligen i uppgraderingserbjudandet att man får loungetillgång, mer baggage och fler Avios/TPs?
 

Bryant

Medlem
Jag har faktisk inte hört att dessa blir bokade i bonusplats bokningsklasser... Det här var nytt för mig.

Om det var BAEC tror jag att detta hade blivit löst med Tier Points och poäng för betald klass.


Klok som vanligt!

Lite mer (kanske viktig) info om min biljett.

När jag bokade ursprungsbiljetten så kunde jag använda Avios. Hade endast 1000 Avios sedan BM tiden. Löste in 750 och fick 58:- rabatt. MEN, bokningsklassen var O, vilket ger 100% till AA. Men nu efter uppgraderingen blev det U. Jag har inte sett något sammanband mellan delbetalning i Avios och U eftersom första klassen blev O.

Detta är kanske svaret på eländet men när jag googlar så verkar det som om det har hänt andra med oavsett hur man köpt biljetten.
 

Lukas2

Medlem
Detta hände mig i början av sommaren och fick ju lite panik när jag insåg att jag inte skulle få några poäng. Skrev om det i någon annan tråd här. Men det slutade ju för mig att jag fick poäng för businessclass, och jag vill ju ha mina poäng på mitt Marco Polo konto (CX). Men jag vet inte ju inte hur det är med AA.
 

Homer

Medlem
Det enda jag såg var att jag fick ta med extra bagage.

Men var du inloggad på BAEC eller hade ett BA nummer i bokningen?
Du skrev att du tänkte kreditera till AA, om du har ett AAdvantage nummer i bokningen kanske information
om extra Avioser inte nämns hursomhelst.
 

Bryant

Medlem
Men var du inloggad på BAEC eller hade ett BA nummer i bokningen?
Du skrev att du tänkte kreditera till AA, om du har ett AAdvantage nummer i bokningen kanske information
om extra Avioser inte nämns hursomhelst.

Jag var inloggad på mitt BAEC konto. Bytte program i bokningen till AA eftersom det är det konto jag använder i OW, så det kan ju vara en anledning. Allt skedde via mobilen.
 
Toppen