British Airways - Problem med poängintjäningen när man köper uppgradering

Diskussion i 'British Airways, Executive Club' startad av Bryant, 19 September 2014.

1. Bryant

Bryant Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Skrev detta i en annan tråd men tänkte att detta ska få leva vidare i en egen.

Jag fick ett erbjudande om att uppgradera till CE för 700:-

Jag gjorde så att jag slog till... MEN! Jag gjorde bort mig totalt! Det är två anledningar till att jag gör flygningen.

1. Hålla liv i American Airlines poängen
    2. Flyga till LCY

Efter uppgraderingen så bokades biljetten i U. Dvs inga poäng till American Airlines (inte till British Airways heller om jag läst rätt) :(.

Så nu har jag köpt trambiljetter för att hålla poängen levande och jag får ta att kreditera en hyrbil till American Airlines för att gardera mig mot att det dröjer med trampoängen.

Men nu får jag iallafall business till LCY. Ursprungsbiljetten kostade 389:-.

2. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    FlyerTalk antyder att POUG kan bokas i U-klass om det finns tillgängligt, annars i I-klass.

Så stalltipset är kanske att kontrollera att U-klass *INTE* är tillgängligt innan man uppgraderar ifall man gör det för att få TP.

Det vore dock bra att höra ifall fler råkat ut för att man INTE blivit bokad i I-klass när man köpt en POUG.

3. Bryant

Bryant Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  4. Jag har faktisk inte hört att dessa blir bokade i bonusplats bokningsklasser... Det här var nytt för mig.

Om det var BAEC tror jag att detta hade blivit löst med Tier Points och poäng för betald klass.

5. Homer

Homer Medlem

Det här var nytt för mig.
    För mig också

Jag är inte säker men står det inte uttryckligen i uppgraderingserbjudandet att man får loungetillgång, mer baggage och fler Avios/TPs?

6. Bryant

Bryant Medlem

Land:
    Sverige Sverige

Klok som vanligt!

Lite mer (kanske viktig) info om min biljett.

När jag bokade ursprungsbiljetten så kunde jag använda Avios. Hade endast 1000 Avios sedan BM tiden. Löste in 750 och fick 58:- rabatt. MEN, bokningsklassen var O, vilket ger 100% till American Airlines. Men nu efter uppgraderingen blev det U. Jag har inte sett något sammanband mellan delbetalning i Avios och U eftersom första klassen blev O.

Detta är kanske svaret på eländet men när jag googlar så verkar det som om det har hänt andra med oavsett hur man köpt biljetten.

7. Lukas2

Lukas2 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Detta hände mig i början av sommaren och fick ju lite panik när jag insåg att jag inte skulle få några poäng. Skrev om det i någon annan tråd här. Men det slutade ju för mig att jag fick poäng för businessclass, och jag vill ju ha mina poäng på mitt Marco Polo konto (Cathay Pacific). Men jag vet inte ju inte hur det är med American Airlines.

8. Bryant

Bryant Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det enda jag såg var att jag fick ta med extra bagage.

9. Homer

Homer Medlem

Men var du inloggad på BAEC eller hade ett British Airways nummer i bokningen?
    Du skrev att du tänkte kreditera till American Airlines, om du har ett AAdvantage nummer i bokningen kanske information
    om extra Avioser inte nämns hursomhelst.

10. Bryant

Bryant Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag var inloggad på mitt BAEC konto. Bytte program i bokningen till American Airlines eftersom det är det konto jag använder i OW, så det kan ju vara en anledning. Allt skedde via mobilen.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!