Senaste nytt

British Airways och Cathay Pacific, Köpenhamn-London-Hong Kong-Brisbane

ACervin

Medlem
CPH-LHR-HKG-BNE med BA och CX i C

Nu bär det iväg till nytt arbete i Brisbane. Bokade till slut med Cathay då de hade avgiftsfri ombokning och ett hyggligt pris. Dessutom får de goda vitsord för sin service. Däremot upptäckte jag att de endast tillät 30 kg bagage till skillnad från den ännu billigare kombinationen Air Berlin och Etihad som erbjöd 2 x 32 kg. Hade kanske varit smartare med tanke på flytten Nåväl de vägde aldrig golf-fodralet som inte bara innehöll golfklubborna utan en hel del annat smått och gott. Incheckning hos BA gick snabbt och i security finns en speciell kö för businessclass helt utan väntan denna eftermiddag. Första sträckan med BA till London. Novia loungen i CPH var välbesökt, till skillnad från min Qatar resa tidigare i år så blir man nu hänvisad till den ”vanliga delen”. Apartments delen är avsedd för guldkort eller liknande med OneWorld samt Qatars C pax. Matutbud och miljö går inte att jämföra med Scandinavian loungen. Mackor med ost och skinka, sedvanliga utbudet av öl och vin. Vi lämnar det.
Skall nu bli första turen med BA i deras Club Europe. Boarding skedde utan att barn eller businessklass passagerare fick börja och det blev snabbt kö. Eftersom jag inte stod och hängde på låset valde jag att sitta kvar. Jag hade fin utsikt över den transparenta landgången och kunde bida min tid och slank in som näst sista passagerare. Ingen pre take off drink. Men kaptenen satt med öppen dörr och småpratade med den som önskade. Kavajen inhängd. Nötter och Pommery skumpa till att börja med. Fick välja på kyckling med risotto eller Tagliatelle med räkor. Kycklingen smakade utmärkt och när jag sneglade på grannens Tagliatelle såg räkorna rikliga och rejäla ut. Hårdost, troligen cheddar eftersom vi flyger engelskt. Serverades med något som skulle kunna vara en variant på rödlöksmarmelad, kanske lite mer soja. Citrusfromage till efterrätt och lite Earl Grey thé som avslutning. Alldeles utmärkt och efter att ha följt diskussionerna på forumet är vad jag förstår många förtjusta i BA och Swiss när det gäller intraeuropeisk business. Jag kan inte annat än hålla med, nu efter att provat båda.

kyckling BA.jpg
Smaklig måltid ombord BA

Buss från terminal 5 till terminal 3, passerade bland annat Emirates A380. Security gick långsamt idag då var femte väska enligt den mycket artige säkerhetskontrollören nu måste dubbelkollas. Vi var ett helt gäng som stod på rad för att få vårt handbagage kollat en andra gång. Fick checka in resten av flighten på CX transfer desk och kunde byta till rad 18 på behörigt avstånd från kök och toalett. Fick också höra att det är den nya kabinen i kväll. Cathays egen lounge ligger en trappa upp och är stor och modern med ett litet nudelkök om man önskar få något à la minute. Här finns också några småvarma rätter och ett litet salladsbord. Rött och vitt vin. Vanliga starkspritsortimentet och även Glenlivets mineralvatten. Här finns också möjlighet att duscha och WiFi förstås. Endast engelskt eluttag men du kan låna adapter. Receptionen vaktar också väskorna om du vill gå en liten promenad. I utbyte mot boardingpasset får man en duschnyckel. Jag lämnade bagaget i receptionen och smet via toaletterna bort till duscharna. Jag hade varken behövt lämna bagaget eller gå omvägen om toaletten. Stort som en bättre Friggebod med toalett och modern tropisk regnskogsdusch. Uppfräschad tog jag en promenad bland terminal 3 affärer och pubar/restauranger. Inget dåligt utbud. Boarding ropades ut och efter en promenad till närliggande gate kunde jag stiga på via den främre ingången. Det smärtar att gå igenom första klass men Cathays senaste business stol ombord B777-300ER är bekväm och har en lagom avskildhet. Skärmen är rejal och gott om avställningsytor. Även om jag inte är helt förtjust i den lite beigebruna färgen. Juice vatten eller skumpa (Billecart-Salmon Brut) samtidigt som kavajen hängdes bort. Trots att det var ett nattflyg så väljer man här att köra hela programmet med fördrinkar och med en väl avvägd hastighet på serveringen tar det lite tid innan man kommer till sängs. Jag valde whisky rökt skotsk lax med en Savignon Blanc från Marlborough New Zealand. Fortsatte med en lax-torsk fiskkaka som smakade utmärkt men var inte så snyggt presenterad. Till den tog jag en fransk Buissonier Bourgogne Cote Chalonnaise 2009. Efter följde 3 sorters ost som var välsmakande men något kalla. Till det Dow’s late vintage port 2007. Avslutade med en äpple och svartvinbärs paj. Dags att byta om till pyjamas. Innan jag drog fram min Qatar Airways pyjamas frågade jag för säkerhets skull. Men PJ på Cathay är reserverat för första klass.. Stolen är fully flat och ganska rymlig. Man hamnar inte heller så nära golvet som i Swiss och man ligger avskiljt och privat. Som vanligt lite svårt att vara lagom varm. Men sov över lag gott. Frukosten var omfattande och serverades i omgångar med fruktsallad i första svängen, följt av croissant eller muffins, följt av Cornflakes musli eller yoghurt, följt av varma alternativ där jag valde en tomat och basilika crepe med bacon och tomat. Minst sagt rikligt. Efter detta kulinariska maratonlopp gick jag för att byta om. Skulle man få plats i brallorna? Brallorna gick bra, men flygplanstoaletter är inte gjorda för ombyte. Slog i väggarna ett antal gånger, måste ha låtit som en brottningsmatch, eller den där 10 000 meters klubben. Och var skall man lägga ombytet? Som tur var så fanns det ett nedfällbart skötbord. Snart dags för landning. För övrigt kan nämnas att underhållningssystemet är lättnavigerat och utbudet mycket stort. Slutligen gick den kvinnliga CC och tackade alla personligen för att vi flyger med Cathay.

ingång lounge LHR.jpg
Ingång till loungen terminal 3 LHR

lounge LHR.jpg
CX lounge LHR

nya kab panel 26.jpg
Nya kabinen, stol inställningar ganska få

nya kab avod.jpg
Den egna skärmen till vä, ej lätt att se

nya kab översikt.jpg

stol nya kab.jpg

skotsklax.jpg
skotsk lax
fiskkaka.jpg
Välsmakande men inte så snygg fiskkaka
frukt.jpg
Efterrätt

Skall man sammanfatta upplevelsen så så var det alldeles utmärkt. Jag tycker om stolen, man har sin egen lilla hydda. Några nackdelar är att man inte kan se sin skärm under start och landning då den är vinklad bort från dig. Men du ser grannens skärm om du sitter i mittenstolarna. Kabinarrangemanget gör att du kan få lite svårt att konversera stolsgrannen. Det är ju en smaksak om man vill sitta i egna tankar eller ej. Här finns en liten dörr i ansiktshöjd att fälla fram eller ta bort beroende hur privat du vill vara. Klar fördel att alla har access till gången utan att kliva över någon. En liten rysare var att PA meddelanden hade en väldigt hög ljudnivå i hörlurarna (när filmljudet var lagom) så man fick slita av sig dem varje gång för att det inte skulle göra ont i öronen.
Lever det här upp till min egen referens som är Qatar? (har också sista åren provat Austrian, Swiss och Singapore longhaul i C). Kabin och service absolut, men inte på mat och dryck där vinner Qatar med bättre viner och ett helt invidualiserad koncept när det gäller matservering.

Steg av bland de första men gjorde sen misstaget att ställa mig och prata med Cathays representater om de olika lounge alternativen. Under tiden hann alla passagerrna promenera förbi och eftersom de flesta verkade vara i transit blev kön till transit security rejält lång. Nåväl man kan läsa GW Persson stående också, närmar mig slutet så det börjar bli spännande. Anslutningen till Brisbane avgår från gate 71. Medan Cathays huvudlounge som heter the Wing ligger vid gate 2. Från andra BC medlemmar har jag förstått att det är den man skall besöka. Eftersom jag gick av vid gate 65 blev det en rejäl promenad. Flygplatsen inte så spännande som Singapore men ett stort utbud av affärer passerade revy. Spontant tyckte jag det verkade dyrt. Kameror och klockor kan man få till samma pris hemma. Eller finns det prutmån? Det finns MacDonalds vid en food court som ligger i närheten av gate 1 och 2.

Men nu började det likna något. The Wing var definitivt värt en omväg. Gå till gate 2 och anmäl dig i receptionen. Ta sedan den svarta hissen upp. En stor lounge med snirklande gångar som öppnar upp till olika områden som exempelvis the Noodle Room, the Long Bar eller the Coffee Loft. Alla tre är värda ett besök. Utomordentilga nudlar och dim sum som tillagades á la minute. Efter maten förflyttade jag mig till the Long Bar för champagne, espresso och glass. Man får ju hålla igen lite inför nästa sträcka. På bottenvåningen fanns ytterligare en loungavdelning med ännu bättre duschar än i London. Duschrummet här var ytterst stilfullt och duschen ännu mera tropisk.

noodlebar.jpg
Noodle bar The Wing
longbar.jpg
Coffee Loft The Wing
dusch 2 HKG 16.jpg
Dusch the Wing
Dusch1 hkg.jpg
Dusch the Wing


Efter att svängt förbi apoteket (Mannings) för lite Melatonin tog jag tåget tillbaks till den andra loungen som heter The Pier. För Business passagerare är ingången vid gate 65. Samma koncept med Noodle room och The Long bar som här verkligen var lång med fin utsikt över flygplatsen skulle jag misstänka (mörkt ute nu). Här blev ganska fullt efterhand som det närmade sig avgång för flyg söderut och österut och internet blev rejält segt på gränsen till obrukbart. Satt och såsade i loungen och blev nästan sist ombord. Vi blev ändå försenade då det var 3 ”no shows” vars bagage skulle rensas ut.

Här var det den gamla businesskabinen. Kraftigt vinklad ut från yttervägen lite känsla av inklämdhet. Jag som hade sett framemot en fönsterplats. Här får man ha en nacke som en elitgymnast för att se ut. Servicen som alltid bra. Deutz Brut Classic champagne här. Bra att dom tänker på långflygarna så det inte är samma skumpa flera sträckor i rad. Svalde en av de nyinköpta melatonintabletterna och samtalade en stund med ett gäng Australiensare som rest runt i Europa under 2 månader. Hade varit för varmt tyckte de, men så hade de inte varit i Sverige. Nu fanns möjlighet att välja på en enklare måltid eller en sedvanlig fyrarätters. Jag valde det senare med ankbröst sallad till att börja med, fortsatte sedan med en grillad lax med camembert och tomat concasse och sparris. Till det en Taylors Clare Valley Chardonnay, hoppade över ostarna och avslutade med färsk frukt efter att ha dreglat en stund över chokladtårtan. Någon måtta får det vara. Qatar pyjamasen fick göra tjänst igen och jag fällde ner stolen. Trodde det skulle bli trångt men det var förvånansvärt gott om plats . Sätet ansluter som ett Y mot yttervägen och det blir ovanligt luftigt och brett för ansikte-axlar. Det vete tusan om man inte sussar bättre här än i den nya kabinen. Avstod frukost för att sova lite längre.

vy gammal kabin.jpg
Gamla kabinen
översikt g kabin 13.jpg

stol gammal.jpg
Smalt men naggande gott

system gammal kabin 11.jpg
Fiffigt att man i handsetet ser hur långt det är kvar

handset 30.jpg

inflight video 10.jpg

Mellanlandning i Cairns. Australisk kontroll av handbagaget. Vill du behålla amenity kitet så måste du packa om till genomskinligt. Man kan ju handla taxfree i Australien vid ankomst. Frågade efter min nya favorit doft Aqua di Parma. En svårfångad doft. Säljs exempelvis inte på taxfree på Kastrup. Men i skoaffären! Mittemot H&M, nära Scandinavian lounge går den att köpa kunde personalen i parfymavdelningen informera om. BA hade den, men med alla flygbyten tänkte jag vänta till slutet på resan. Dock fanns den inte i Hong Kong, ej heller i Cairns, men expediten kunde berätta att det rent allmänt var billigare att beställa över nätet än att köpa i deras taxfree butik. Vilket tydligen gällde all parfym. Skönt med ett ärligt svar ibland, men inte så säljande
Loungen som används i Cairns delas av flera flygbolag. Bland annat guldmedlemmar i Air Niugini. Utbudet fungerade utmärkt för frukost, med bra kaffe, Corn flakes och toast med de vanliga söta påläggen. Förutom Vegemite som det gäller att akta sig för, fast antagligen inte konstigare än Kalles kaviar. Det gäller bara att börja tidigt. En timme och 54 minuter till Brisbane. Lite mer förtjust i sätet efter att sovit bra. Noterar också att man kan ha fötterna högt på den fasta fotpallen under start och landning, vilket inte går i den nya kabinen. Blir tilltalad med titel och namn. Alltid bra för egot. Börjar med en rosa Guava smoothie för att fortsätta med Dim Sum av blandade sorter och en kopp Thé avslutningsvis. Landar på tid i Brisbane.

Cairns-l entre.jpg
Någon som flugit Air Niugini?

Cairns lounge.jpg
Frukostmat

Sammanfattningsvis en bra flygning med Cathay Pacific. Lite brister i engelskan och någon varmrätt som inte såg så spännande ut. Båda kabinerna hade sina fördelar. Men i ingen av dem kan du se din egen bildskärm under start och landning. Loungen i Hong Kong utmärkt. Jag tycker Cathay slår mina Swiss upplevelser på fingrarna när det gäller service nivån och kabinen där man aldrig behöver kliva över någon oavsett plats. Qatar vinner när det gäller mat och dryck samt servicekonceptet med tallriksservering och ät när du vill.
 

Attachments

  • Ankbröst.jpg
    Ankbröst.jpg
    98,6 KB · Visningar: 613
  • Dimsum 1.jpg
    Dimsum 1.jpg
    85 KB · Visningar: 620
  • fruktsallad 1 31.jpg
    fruktsallad 1 31.jpg
    98,3 KB · Visningar: 625
  • Fruktsallad.jpg
    Fruktsallad.jpg
    95,2 KB · Visningar: 623
  • Hkg långt att gå.jpg
    Hkg långt att gå.jpg
    109,9 KB · Visningar: 601
  • lax varmrätt.jpg
    lax varmrätt.jpg
    100,5 KB · Visningar: 627
  • omelett.jpg
    omelett.jpg
    101,7 KB · Visningar: 659
Last edited:

Jacob

Medlem
Tack för den trevliga rapporten ACervin!

Cathay Pacifics nya business class tillhör fortfarande bland det bästa jag testat av business class stolar.

Dock en liten korrigering, bild nummer 2 från The Wing är inte "The Long Bar" utan "Coffee Loft".
 
Grattis till jobbet och lycka till i nya landet!

Tack för trevliga bilder och fin rapport. Vad är det för kamera/lens som du tog bilder i kabinen med? Det är väl inte så lätt att ta bra bilder på mat, men du har lyckats! :)
 

ACervin

Medlem
Tack för kommentarerna.

Kameran jag använt är den nya Sony RX-100 (Sony Cybershot DSC RX-100). En kompakt kamera med ljusstarkt Zeiss objektiv 1.8 och en större sensor än vad som är vanligt i kompakt kameror.

Sony Cyber-Shot DSC-RX100 In-Depth Review: Digital Photography Review

Det är riktigt det är the Coffee loft. Jag justerar det. Håller med om att Cathays nya business kabin är bland det smartaste jag provat.

Rya nästa sommar blir det säkert
 

Dr. Miles

Expert
Tack för fint reportage.
Har du märkt att Cathay Pacifics ny Business class stol(Cirrus) är nästan som British Airways First class stol?
 
Toppen