Senaste nytt

British Airways kundtjänst

ARN-MIA

Medlem
Jag håller på att sätta mig in i hur det fungerar med RTW biljetter, och har kommit en bit på vägen som ni kan se här.

När jag ringde BA:s kundtjänst så ville jag prata med en svenska kundtjänst medarbetare då jag är novis på området så kan jag inte all engelsk terminologi. Snabbt svar utav en tjej som heter Malin. Hon sitter inte i Sverige och svarar, men det kan man ju köpa då alla företag allt som oftast numera har sina call centers samlade på en plats i Europa.

Samtalet utspelar sig som följande:
Agent: Välkommen till BA, du pratar med Malin.
Jag: Hej! Jag håller på med en artikel om hur det är att flyga First på en RTW-biljett och behöver ha hjälp med lite frågor.
Agent: Tyst i luren...
Jag: Finns det möjlighet att komma i kontakt med någon i Stockholm eller London som kan svara på lite frågor och vara behjälpliga när det är dags att boka? Då detta ska mynna ut i en artikel som ska publiceras så vill vi att all fakta är rätt.
Agent: Vänta lite... (Hon försvinner en kort stund)
Agent: Jag kan inte svara på dom frågorna här, utan du måste ta kontakt med en resebyrå eller boka direkt via hemsidan.
Jag: Finns det ingen möjlighet att komma i kontakt med någon i Stockholm eller London?
Agent: Tyvärr inte, utan allt måste gå via en resebyrå.
Jag: Ok, tack för din hjälp.
Agent: Ha en bra dag.

Malin är säker en jätte trevlig tjej som är 20-25 år gammal och jobbar tillfälligt i Tyskland på BA:s call center. Jag gjorde dock några observationer under samtalet.

1. Man kunde i telefonen inte uppge sitt BAEC-nummer så att man blev identifierad.
2. Malin frågade aldrig efter mitt BAEC-nummer och hon hade ingen aning om vem som var i andra änden.
3. Hon kunde inte svara på mina frågor utan hänvisade till en resebyrå. (Livsfarligt att hänvisa till en annan part. Säg att jag hade träffat hungriga Anna på Flygvaruhuset och hon hade visat mig att det var bättre att jag valde Star Alliance då de säljer mer utav dessa.)
4. Om en person ringer och säger att de vill flyga jorden runt i First då får man nog försöka att göra det där lilla extra för kunden, och inte hänvisa till en resebyrå.
5. Nu är inte jag journalist, men det är ändå jag som ska skriva reportaget som ska publiceras efter att tidningen har skrivit om allt till korrekt svenska. ;) Om man hör ordet artikel och journalist i samma mening då ska man dra på sig fracken och göra det där lilla extra för att vara behjälplig.

Jag arbetar själv på ett stort företag och vet att Kundtjänst är svårt att hålla på en jämn och fin service, men denna gången var det inte bra från BA:s sida.

Någon som har tips på en resebyrå i Stockholm som kan hjälpa till? Kontaktperson hos BA?
 

Homer

Medlem
Last edited:

ARN-MIA

Medlem
Han har rätt i det han säger i artikeln. Jag mailade Peter, och så får vi se om han återkommer.

Stay tuned...
 

Concorde

Founding Member
Peter är en trevlig man som säkert kan skicka dig i rätt riktning.
Tyvärr råkade du ut för en agent som hellre duckar än försöker göra det lilla extra. Dock kan hon haft en poäng då First Class RTW på endast BA kan bli knivigt då du behöver flyga CX, JAL eller QF över stilla havet. Är det en AONE du bokar? Tror att du kan bygga din resa via oneworld.com sidan.
 
Peter är en trevlig man som säkert kan skicka dig i rätt riktning.
Tyvärr råkade du ut för en agent som hellre duckar än försöker göra det lilla extra. Dock kan hon haft en poäng då First Class RTW på endast BA kan bli knivigt då du behöver flyga CX, JAL eller QF över stilla havet. Är det en AONE du bokar? Tror att du kan bygga din resa via oneworld.com sidan.

Hej, jag är ny på detta forum!

För att svara på frågan,
Det funkar bra att boka via Oneworld.com och välja RTW och "F" där.
 

Dr. Miles

Expert
Välkommen till BusinessClass.se, Andreas Eriksson!

Visst, det är jättebra att man kan bygga och validera sin Jorden runt resa på oneworld.com innan man ringer till något av oneworld medlemsflygbolag.
Att kunna alla regler av Jorden runt biljetter är inte lätt. Då är det smidigare att ha en webbsida som man kan göra det mesta själv.
 

ARN-MIA

Medlem
Personligen skulle jag prisa upp RTWn på oneworld.com och sedan skicka det till resebyrå.
Priset och rutten är inga problem utan det är att jag vill ha hjälp med är att få komma i kontakt på BA som kan kommentera artikeln, erbjuda mer fördjupad information samt ställa upp en på en kort intervju. Respektive bolag som jag flyger med kommer att ha möjlighet till en faktaruta och en intervju. Endast två bolag kvar att få tag på, och BA flyger jag mest med och tyvärr verkar de vara svårast att få tag på.

I morse när jag vaknade så hade jag dock ett mail från ett annat flygbolag och mer om det senare i ursprungstråden planering utav en RTW.
BA ni kan somna om...
 
Last edited:

Concorde

Founding Member
Jag förstår. BA kontoret i köpenhamn är rätt plats för ditt önskemål. Peter är dock högsta chef för Norden, frågan är om du kanske ska sikta på någon som är mindre stressad? Kolla med Susanne Grossman. Martin här på businessclass.se har haft kontakt med henne och är mycket trevlig.

Lycka till.
 
Toppen