Senaste nytt

British Airways inför boardinggrupper

AABack2ARN

Medlem
Läste i någon engelsk dagstidning att BA nu är på väg att införa boardinggrupper och på mitt senaste boardingpass med BA (utskrivet av Cathay Pacific) fanns det faktiskt tydligt angivet "boarding group" utskrivet. Dock utan gruppnummer.

Vad jag förstår är det fem grupper där hand baggage only ("HBO") skall hamna i den sista gruppen.

Är det inte så att HBO-fares inte ger några förmåner till statusmedlemmar, vare sig när det kommer till att välja sittplats eller få med baggage tack vare status? Om det dessutom blir så att man måste gå ombord i den sista gruppen blir ju denna typ av biljetter än mer oattraktiva...
 
Är det inte så att HBO-fares inte ger några förmåner till statusmedlemmar, vare sig när det kommer till att välja sittplats eller få med baggage tack vare status? Om det dessutom blir så att man måste gå ombord i den sista gruppen blir ju denna typ av biljetter än mer oattraktiva...

Bagage får inte tas med om du bokat HBO fare, sittplats är jag osäker på.
 

nissefalk

Medlem
I en annan grupp på Facebook frågade jag gruppen om man visste hur American Airlines hanterar att man på deras billigaste fare inte fick använda bagage hyllorna, de som svarade menade att de som har denna typ av biljett alltid hamnar i sista boarding grupp och att kabin personalen håller koll på det så när de kommer ombord är alla bagage hyllor stängda.

Kanske något liknande från BA

Vilket bolag kommer att vinna racet till botten med billigaste biljetter utan någon som helst förmån, känns som om Ryanairs ide om att betala för att komma in på toaletten ombord inte är långt borta nu....
 

Homer

Medlem
såhär alltså, vore ju goda nyheter om de verkligen var stenhårda och såg till att ingen trängde sig före (alltså inte sköter det som SAS)

On Long haul
Group 1 will be Gold/Emerald/First.
Group 2 will be Silver/Sapphire/Club.
Group 3 will be Bronze/Ruby/Premium Economy.
Groups 4 and 5 will be economy.

On Short haul
Group 1 will be Gold/Emerald/Club Europe.
Group 2 will be Silver/Sapphire.
Group 3 will be Bronze/Ruby.
Group 4 is Economy.
Group 5 is Economy customers who have purchased a hand baggage only fare.


Är det inte så att HBO-fares inte ger några förmåner till statusmedlemmar

numera får du boka sittplats, står förresten här där du har skrivit första kommentaren
efter nyheten publicerades ;)
Välja sittplats med Hand Baggage Only biljetter hos British Airways | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Tur att minnet är både dåligt OCH kort... ;)

Om man får boardinggrupp efter status oavsett typ av biljett och får välja sittplats så kan ju helt plöstligt HBO fares vara bra. Men om man hamnar i grupp 5 oavsett status är det ju en annan femma :)cool:). Kan bli intressant att se hur mycket plats i hyllorna som finns kvar när stackarna i grupp 5 skall gå ombord.
 

Canadien

Medlem
Status ska fortfarande ge alla fördelar förutom just bagage. Dvs seat select, prio check in, fast Track, lounge, prio boarding.
 

hg1980

Medlem
Detta kan bli riktigt bra, nu kanske vi slipper alla engelska bronze som tränger sig fram vid prioboarding och tror dom är kungar med bronze!
Kul :) Hade precis en sådan upplevelse hem från Miami för några veckor sedan. Men den eminenta gate-personalen gick runt och ställde folk i de olika fållorna baserat på biljett, status etc. Det var just några bronze som tyckte "jag skall stå i prio kön", men tjejen i gaten sa "det får du, men du får stå i den här specifika prio kön, för bronze". Sen var det rak och tydlig boarding från respektive fålla.

Off topic: Hur kommer det sig att amerikaner sköter "zone boarding" så enormt mycket bättre än vi i Europa? Är det så enkelt att det beror på att de flyger mycket mer, då de har dåligt med tåg etc?
 
Toppen