Senaste nytt

British Airways Executive Club eller Finnair Plus?

Yekermo

Medlem
AY's award chart är rena skämtet. Deras styrka däremot är uppgradering med poäng. Det finns nästan alltid tillgänglighet och du kan uppgradera från billigaste biljetten. Det är vad jag använder alla mna AY+ poäng till.
 

Concorde

Founding Member
Flyger du business eller economy? Om ja och Status är det primära målet skulle jag:

Om business med ditt resmönster skulle jag sikta på BAEC eftersom du skulle göra följande klättring på mycket kort tid:
4 veckor = 320TP = Bronze (OW Ruby) 8 veckor = 640TP = Silver (OW Sapphire) 19 veckor = 1520TP = Gold (OW Emerald)

BA nollställer inte dina poäng under ditt kalenderår varför man kan klättra i status mycket snabbt om man reser ofta.
BA Silver ger dig lounge access oavsett biljett över hela OW nätverket, samt 100% bonus på BA flighter (dock av mindre betydelse då du ska flyga mycket Finnair).
Jag är stor fan av BAEC då både intjäning och uttag av poäng är generöst, kanske det mest generösa i Europa. AAdvantage är snäppet vassare för uttag dock. Sedan förra året introducerade BAEC Reward Flight Saver som är en väldigt underskattad förmån här.
15,000 avios + 270SEK för en T/R till London. Det tjänar man in på fyra! resor som BAEC Silver eller Gold.

Men som sagt, för status = BA. För poäng kanske AA?
 

Dr. Miles

Expert
Men som sagt, för status = BA. För poäng kanske AA?
Ja, jag skulle också uttrycka så.

Som American Airlines AAdvantage statusmedlem kan man få statusbonus även på Finnairs flygningar.
Det krävs dock att man flyger minst fyra AA flygningar per år att behålla status hos AAdvantage.
 

gusten

Medlem
Varmt tack så långt för goda tips och insikter. Först skall vi säkra EBG för 2014 och beslutar därefter.

Trevlig helg!
 

henrik l

Medlem
Jag instämmer bara i AHO's och Concorde's konklutioner. Sjäv har jag BA sedan 4 år är är guld på de gamla kvalificeringsreglerna. Kommer antagligen att ramla ner till silver 2014, med det är fortfarande ett av de bästa statusnivåerna. Under det 2013 tänker jag dessutom köra en platinum challenge med AA, just av de orsaker som AHO och Concorde nämner, bra med poäng och ett mycket förmånligt "uttagsschema". Sen får vi väl se om jag kan behålla AA statusen.
 

gdaily

Medlem
Vilket program har längst giltighetstid på poängen?

Finnair tappar poängen efter x antal år. BA lever poängen vidare så länge man har en transaktion på kontot var y:te år.

Men som sagt, för status = BA. För poäng kanske AA?
Det beror väl på... både Finnair (SEB Mastercard) och BA (Visa) går ju att koppla kreditkort till, medan det som skandinav är näst intill omöjligt att samla kreditkortspoäng på AA.

Om du aldrig flyger annat än ARN-HEL så ska du ha Finnair, men om du gör någon avstickare till London då och då så ska du ha BA - orsaken är att du måste få fyra BA-metallflygningar på BA-kortet för att få BA-silverkort osv.
 
Toppen