Senaste nytt

British Airways Executive Club eller Finnair plus?

JonW

Medlem
Fördelarna med AY+:
100% intjäning på billigaste biljetterna mot ett litet pristillägg.
Mycket bra kampanjpriser i C speciellt till BKK. (Dock ej från HEL)
200 % intjäning + boost även på dessa.
Samtliga biljetter uppgraderingsbara.
Jämförelsevis god tillgång till awardtickets/upgrades.
Fria upgrade vouchers till Guld o Platinum.
 

trekker

Medlem
Det far bli BAEC da jag ar bosatt I UK samt redan har ett BA AMEX kort. Dock skulle jag behove lite hjalp hur jag snabbast tar mig I silver/maxar tier points till basta pris (kommer inte kunna kopa for dyra biljetter). Nar jag kollar pa précis samma flyg AY/BA sa kostar det betydligt mer att boka med BA. Vad blir skillnaden I tier points om jag bokar AY istaller for BA? Jag har ocksa sett att Y har en eko som ger 50% poang, blir detta aven 50% tier points till BA?
 
Last edited:

agehall

Medlem
Ingen skillnad i TP men i Avios mellan BA och AY.

Ska du upp i silver snabbt, så är det bästa att köra en CW till USA och hoppa runt lite där borta på vägen. Då drar man lätt in 700 TP på en resa.
 

trekker

Medlem
Nu ska jag ju tyvarr pa job I finland sa jag hinner ingen milegaerun I USA.

Jag kommer utover BA inrikesflyg I UK och Finnair till Helsingfors gora inrikesresor I Finland (tror dessa star som flybe men med AY kod). Kommer det blir TP pa de fisnka inrikesresorna ocksa eller endast fram till Helsingfors?

Jag har dessutom en fraga angaende hur man bast bokar sina resor. Mitt scenarios ar som folljer, jag behover resa mellan MAN och HEL (och vidare men den sista biten ar ointressant), utresa pa en sondag och tillbaks pa en veckodag. Pa sondagar maste resan borja med BA till LHR och sedan vidare med AY till HEL. Hemresan kan goras direkt till MAN fran HEL, Problemet ar att om jag forsoker boka genom BA online sa far jag inte alternativet HEL - MAN utan maste aka via LHR, bokar jag daremot pa Finnairs hemsida sa far jag inget alternativ pa sondagen alls. Sa som det ser ut just nu behover jag boka en muiltitrip hos finnair (LHR - HEL - MAN) och boka en enkelbiljett med BA for forsta legget MAN - LHR.. Nagon ide om hur jag kan komma runt detta? Om det nu ar sa har jag maste boka, maste jag isafall ut ur T5 och gora transit utanfor terminalerna till T3 pa heathrow eller kan man gora en vanlig transit aven om man har olika biljetter?
 

gdaily

Medlem
trekker, nu har jag ingen koll på Helsingfors-UK, men i alla fall ARN-LHR skiljer sig priserna mycket litet åt om man köper enkelbiljetter eller tur/retur. Enkelbiljetter skulle lösa ena delen av ditt problem.

Kolla också om du kan göra uppgraderingar till C på BA via Manage my booking. ARN-LHR kosar det ibland runt 800 kr och ger 40 TPs (det borde ge 60 eller 80 TPs till HEL då sträckan är längre). Har BA sådana uppgraderingar så är du snabbt Silver.
 

trekker

Medlem
Det ser ju kanon ut, da det ser ut som min forsta resa kommer bli nu pa sondag sa har jag bara tittat just denna sondagen - och da finns det inte. Antingen ar just det flyget slutsalt eller sa ar det inget som gar just denna sondagen. Kollar man pa priserna sa skiljer det £200 att boka med BA istallet for AY for den t/r biljett jag kollar pa (maste boka BA separat dock for inrikes).
 

gdaily

Medlem
Jag testade att boka på BA, inga problem att hitta flygning Manchester-London-Helsinki en söndag och tillbaks Helsinki-Manchester direkt.

Avresa - söndag 25 maj 2014
07:00
25 maj
08:05
25 maj
Manchester
Heathrow (London)
BA1385
British Airways
Domestic

10:20
25 maj
15:15
25 maj
Heathrow (London)
Helsinki
BA6032
Finnair
Economy

Återresa - onsdag 28 maj 2014
16:05
28 maj
17:00
28 maj
Helsinki
Manchester
BA6007
Flybe For Finnair
Economy

Jag sitter i Stockholm på åländskt IP om det kan ha med det att göra varför jag hittar resan men inte du.
 

trekker

Medlem
Hur jag an gor sa kan jag inte fa nagra direktflyg mellan HEL och MAN pa BA's hemsida. Later ju valdigt skumt om man bara kan fa det om man sitter I Sverige eller Finland?
 
Toppen