British Airways Executive Club eller Finnair plus?

Diskussion i 'British Airways, Executive Club' startad av trekker, 9 Maj 2014.

1. trekker

trekker Medlem

Dags att fraga panelen om hjalp. Det ser ut som jag kommer hamna I en veckopendling mellan MAN (UK) och Finland (HEL och vidare). Jag kommer ibland (ofta?) flyga via LHR da Inga direktflyg gar pa Sondagar. Det kommer alltsa bli mellan 4-6 legs I veckan men AY och/eller British Airways. Jag har tills nu alltid samlat mina poang pa SAS och har EBG med dom, men vad ska jag satsa pa nu? Finnair plus eller BAEC?

2. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Enkelt val - BAEC.

1 person likes this.
  3. DrKlas

DrKlas Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ett alternativ kan vara AAdvantage om bokningsklasserna på Finnair-flygningarna ger 100% dit istället för 25% till BAEC. Men är det bara korta flygningar är ju inte det lika viktigt.

4. Henrik_B

Henrik_B Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    "Top up and receive up to 7,000 bonus Avios.
    Right now, we’re offering you the chance to collect bonus Avios when you purchase anything from 2,000 Avios to your full annual allowance of 27,000 Avios. All you have to do is buy before 1 June 2014. If you were to purchase your full allowance, you’d collect 7,000 Avios. Whatever you’ve been looking forward to spending your Avios on, you’ll be able to do it sooner if you top up now. Visit ba.com now to see all of the ways you can spend your Avios."

Är det här bra med British Airways-mått mätt?
    Har Finnair bättre reor?

5. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Generellt sett är köp av miles i de flesta program är idioti. USDM och Lifemiles är två undantag.

6. Henrik_B

Henrik_B Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kommer nog ändå att köpa. Får nog inte ihop tillräckligt av vad som behövs via Visat.

7. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Men har du räknat på det!? Bara för att många (inkl undertecknad) köper miles som galningar innebär det inte att man ska köpa miles överallt där det erbjuds. Jag har svårt att se att det är något vits att köpa från BAEC då det kostar €0,015/avios och det sedan tillkommer en massa bränsletillägg när man vill använda dem. Dessutom har tillgången på platser i premiumkabiner varit riktigt dåligt sista tiden.

1 person likes this.
  8. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Precis som agehall säger. Man köper inte miles för sakens skull utan snarare om det finns någon ekonomisk nytta med det. I de flesta bonusprogram är köpfunktionen enbart till för att toppa upp kontot och då kan det kännas värt att betala €30 om det fattas 1000 miles på kontot for bonusresan du vill boka. Annat fall är det en dålig affär att köpa miles, med undantag för LifeMiles och USDM.

9. gdaily

gdaily Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det enda som skulle kunna få mig att överväga Finnair är om du skulle råka vara finne, dvs finskt personnummer. Då finns det lite intressanta kreditkort för Finnair, annars inte.

Du blir British Airways Silver (motsvarande Star Alliance Guld) efter 600 Tierpoints eller 60 (är det väl) legs på British Airways metall, dvs med ditt resmönster efter några månader. SIlverkortet kommer du ha mycket glädje åt på LHR kan jag lova.

10. Åbobo

Åbobo Medlem

Du får ännu mera British Airways miles om din flygbiljett har British Airways kod mellan HEL och MAN även om de biljetter kostar ofta mera än AY kodade biljetter. AY kreditkort finns att få också i Norge och Sverige.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!